Biopsi av føflekk

¤Woolfmother¤

Forumet er livet
hvor og hvordan foregår det?
Har en føflekk som har vokst en god del den siste mnd, og nå begynner den å bli vond..
Noen som har tatt?
Skal bestille time hos legen i morgen

Jeg fjerna mine føflekker pga kreft fare... Vet ikke noe om biopsi... ringte bare kontoret ett par uker etterpå og fikk vite at de var fine 

De fjerner føflekken og sender den inn til histologi for å sjekke om det er noe annet enn normale celler... om det er celleforandringer i føflekken vil man få beskjed om hvor alvorlige disse er og om det er behov for å fjerne mer vev for å få klare render rundt der føflekken var...

aha! det er jo sikkert ikke noe, bare syns det var litt uggent da jeg oppdagen det

Fjernet en stor og voksende på ryggen i januar. Gjort på null komma niks det. Den ble sendt inn og jeg fikk beskjed om at dersom jeg ikke hørte noe innen en uke så var alt bra :) jeg hørte ingenting. Min gjorde også vondt, og jeg kjente den godt bak på ryggen

Man skal aldri ta biopsi av føflekker. De skal fjernes om det er noe ved dem som er mistenkelig eller annet som gjør at de bør bort. 

Jeg har tatt biopsi av to føflekker.. og da fikk jeg bedøvelse og de tok bare en liten prøve av den (altså fjernet ikke hele).. Det var fordi de satt litt klønete til.. Jeg måtte fjerne den ene og det gikk fint det og. 
Høres ut som du bare bør fjerne hele greia.. og det er det de vanligvis gjør.. det er bare et stikk eller to med bedøvelse også tar de den vekk.. helt smertefritt 

Jeg fikk skjært av 2 stk på ryggen for mange år siden - hos fastlegen. Anbefaler egentlig å gå til hudlege fordi da får du mindre arr. Mine er store og stygge! Hun som fjernet stingene etterpå sa til og med at det ikke var pent gjort.

Men det var en kort og grei ting å gjøre - lokalbedøvelse og så brukte han kanskje 10 min på å fjerne og sy begge to. Unngå trening osv i 2 uker. Og tilbake å fjerne stingene etter ca 10 dager.

Back
Topp