Biola ikke bra for barn?

Gitte__

Forumet er livet
Var på hs med minstejenta i går, snakka litt om mat og drikke. Og barna mine er veldig glad i biola.. Har alltid trudd at biola er bra å gi barn, så dei har ofte fått det til kvelds og frokost..

Men hs sa at biola ikke er lagd for barn under 3 år, og barn under 1 år skal VERTFALL ikke ha det.. Men over 1 år kan dei få maks en kopp om dagen...

Noen som har hørt det samme? Da må vi isåfall skjerpe inn bioladrikkinga...

vet ikke hva som er anbefalt små barn, men min jente fikk beskjed på sykehuset å drikke biola i stedet for å spise yoghurt da hun har mye trøbbel med magen. Sa ingenting om at det ikke var bra, heller motsatt. Hun var 5 og er nå 8 og drikker endel av det når vi har...er jo så dyrt.

jenta vår var veldig plaget med obstipasjon, inne på sykehus for "tømming" med eksprep og oljeklystér i hytt og pine. Mage-tarm-spesialisten vi gikk til, som også var overlege ved barneavdeling på Haukeland sykehus, anbefalte oss å bruke det for tarmfloraen hennes, da var hun riktignok fylt året...! vet ikke hvordan dette er for barn med "vanlig" tarmfunksjon da..

Ja, jeg har hørt det samme. Jeg har ingen link sånn nå, men husker at det fantes en link til at disse probiotiske bakteriene ikke var bra for barn.

LilleLavendel skrev:
jenta vår var veldig plaget med obstipasjon, inne på sykehus for "tømming" med eksprep og oljeklystér i hytt og pine. Mage-tarm-spesialisten vi gikk til, som også var overlege ved barneavdeling på Haukeland sykehus, anbefalte oss å bruke det for tarmfloraen hennes, da var hun riktignok fylt året...! vet ikke hvordan dette er for barn med "vanlig" tarmfunksjon da..

Ja, hs sa at pga dei ikke viste langtidsvikningene så var det ikke anbefalt. Vistnok noe nytt som Tine hadde komt med..

Labambie skrev:
Ja, jeg har hørt det samme. Jeg har ingen link sånn nå, men husker at det fantes en link til at disse probiotiske bakteriene ikke var bra for barn.

Takk. :) Alltid hørt at det bare er bra..

Barn under året skal vel helst ikke ha så mye melkeprodukter. Er kanskje derfor hs sa det. Og hvis man gir Biola med smak (altså ikke naturell), så er det ganske store sukkermengder i de produktene. Det er eneste grunnen jeg kan tenke meg til at hs skal reagere. Tarmbakterien LGG har alle, så kan ikke skjønne at det skal være problemet.

Kleo79 skrev:
Barn under året skal vel helst ikke ha så mye melkeprodukter. Er kanskje derfor hs sa det. Og hvis man gir Biola med smak (altså ikke naturell), så er det ganske store sukkermengder i de produktene. Det er eneste grunnen jeg kan tenke meg til at hs skal reagere. Tarmbakterien LGG har alle, så kan ikke skjønne at det skal være problemet.

Nå er jenta 1 1/2 år da, så er ikke det at vi har gikk ho det som baby ;)

biola (og yoghurt) inneholder probiotiske bakterier - og på biola.no kan du lese at barn under 3 år skal ha max en enhet (et glass eller ett yoghurtbeger) om dagen.

barn under 1 år kan få surmelk - proteinene er spaltet slik at det er bra å begynne med surmelk som en del av tilvenningen til vanlig kumelk. syrmet melk kan gies fra 10mnd alder.

Vi ble anbefalt av hs å gi det til vår datter, selv da hun var under året fordi hun veide så lite. så jeg håper ikke det er så ille for små barn.

Mattilsynet advarer mot LGG som er en viktig ingrediens i biola produkter, fordi langtidseffekten avprodukter med LGG på småbarns tarmer er ikke dokumentert godt nok.

http://www.retten.no/article2410130.ece

Henriettemamma skrev:
Mattilsynet advarer mot LGG som er en viktig ingrediens i biola produkter, fordi langtidseffekten avprodukter med LGG på småbarns tarmer er ikke dokumentert godt nok.

jepp.

biola anbefaler max en enhet - kan gjerne gi mindre enn det.

Mrs Lutz skrev:
Henriettemamma skrev:

jepp.

biola anbefaler max en enhet - kan gjerne gi mindre enn det.

Men hvor mye er en enhet biola? 

Back
Topp