Bilyd på hjertet

Hurra_meg_rundt

Betatt av forumet
Januarskatter 2015
Var idag på første svangerskapskontroll. Legen fant da en bilyd på hjertet mitt. Han sa han skulle undersøke om dette var normalt.
Jeg begynte selvfølgelig å søke på nettet med en gang jeg kom hjem, og leste at dette kan forekomme i denne tiden av svangerskapet siden man pumper en del mere blod enn til vanlig..
Men blir litt engstelig. Min far hadde bilyd på hjertet fra han var ung, og døde av hjerteinfarkt før han ble 50. Søsknene hans har også hatt hjertetrøbbel. Jeg har derfor tidligere vært hos lege siden jeg ville få tatt en kontroll av hjertet, for å se om jeg har arvet noe. Men det ble ikke tatt seriøst, og har derfor ikke blitt undersøkt tidligere.
Så nå sitter jeg her og lurer på om dette er noe jeg har hatt fra før eller om det kom med svangerskapet...

Noen som har opplevd lignende?

Sent from my iPhone using BV Forum

Uff da :( Rart de oppdaget det nå da og ikke når du var liten...?:confused:
Godt de fant det ut da :)

Mener å ha lest at man kan leve langt og fint liv med bilyd, får håpe du får sjekket dette opp da :) Og at du blir sendt til sykehuset for UL av hjertet i det minste :)

Og du.... ikke google mer ;)

Stas med overstått 1. kontroll da :) Rent bortsett fra det andre ;)

Får håpe jeg får en sjekk ja. Mest sannsynlig er alt ok, men hadde vært fint og fått det bekreftet!

Fint å få tatt kontrollen ja! Litt mer virkelig at man faktisk er gravid :)

Bilyd fra hjertet kan komme av veldig mange forskjellige årsaker, fra de helt ufarlige til de som er farlige.
Hvis du har vært hjertefrisk så lang i livet, ville jeg ikke bekymret meg i det heletat over denne bilyden nå. Det er selvfølgelig viktig at du får utredning også fordi du har historie i familien, men gjør deg selv en tjeneste og ikke Google dette.
For å gi deg et eksempel: en bilyd kan komme av at du er anemisk (lav blodprosent), og anemisk er vel så og si alle kvinner nå og da, pga. menstruasjon og graviditet:)
Så tenk ikke mer over det, men sørg for at du får en utredning:)

Jeg fikk samme beskjed for et par år siden . Både jeg og min lille datter har bilyd på hjertet. Jeg har også en del hjertesykdom i familien! Vi fikk ultralyd og masse undersøkelser på sykehuset for å berolige oss. Fant ikke noe galt på noen av oss . Det er hisst veldig mange som har en bilyd på hjertet uten at d trenger å bety noe som helst!

Nummer tre kommer 22.januar 2015 ! ;)

Takker for svar :) Får vel høre hva legen mener. Om han tror det kommer av graviditeten er det vel bare å få sjekket opp om lyden fortsatt er der etter endt graviditet, og ta det derfra :)

Back
Topp