Bilulykke *spørsmål*

**Annie**

Elsker forumet
Ei venninne av meg har vært i bilulykke... Brakk nakkevirvel, 8 brudd i ryggen(ryggvirvlene tror jeg) og hofta.. Noen som har vært borti dette før og vet om hun kan bli helt bra igjen, hvor lang tid det tar før det blir bedre og slik.?

Takk for svar!

bror min knakk hofta i en bilullyke for ca 1.5år siden,det ble satt sammen med boltr og etc han var på sunnås i 5mnd i opptrening
hvordan det er i forhold til ryggen og slikt så er det vel litt opp og ned hva de gjør, noen får opperert inn nye knokler andre blir det satt inn skruer og vaiere som støtte

Kan ikke hjelpe deg, men :

Oooooooooooff, det hørtes brutalt ut [&:]

Dersom det kun er "lette bruddskader" på skjelett vil dette tilheles over tid og hun blir mest sannsynlig helt frisk igjen. muligheten til å bli helt frisk avhenger selvfølgelig av skadeomfanget på virvlene, mulig hun må opereres, sette inn skruer, "bur" osv.. Er vanskelig å svare på dersom hun har alvorlige bruddskader.. Dersom det også har vært skader på nerver i forbindelse med bruddene er det avhengig av skadene hun har pådratt seg...

Hadde ei venninne som brakk ryggen på flere steder, samt andre brudd og komplikasjoner. Hun er helt bra nå, med unntak av smerter. Men hun har jo vært veldig heldig.

Med venninnen din, er det vel nakken som er den største skaden. Og legene vet nok ingenting før en stund etter ulykken. Nakkeskader er veldig uforutsigbare, og individuelle.
Håper hun kan klare å trene seg opp igjen.

God bedring til venninnen din[:)]

nakken vet jeg ikke hvordan det er med, men hadde en kamerat som brakk ryggen i en ulykke. Han kom seg overraskende fort på beina. Han hadde såklart smerter og litt problemer en stund, men nå fungerer han helt normalt.

God bedring til venninnen din, håper hun blir fort bra.

Har en kamerat som fikk en alvorlig ryggskade i høst, han brakk ikke ryggen, men knuste en virvel nederst i ryggen. Han sitter fortsatt i rullestol, akkurat ferdig på Sunaas nå, det vet ikke helt hvordan framtidsutsiktene hans er. Er nok enklere med rene brudd. Håper venninna di blir frisk og rask igjen, ønsker henne god bedring[:)]

en jeg kjenner kræsja med toget, på scooter!!
hun knuste hofta men ble helt bra igjen! men den ryggen er vel værre... hørtes ikke godt ut.. *god bedring til henne*

Tror nok det er umulig å forutsi. Har hun fått noen beskjeder da?
Mannen min var utsatt for en ulykke for 10 år siden. Brakk ryggen 4 forskjellige steder og knuste hofta. Han er IKKE helt bra igjen for å si det sånn. MYE vondt og inn og ut av sykehus. Det går i perioder med smerter. Han trener mye for den fysiske formen har mye å si.

Har en kompis (to faktisk) som har knekt både rygg og nakke. Han ene var lege usikker på om han kom til å gå igjen, var lam en stund. Er frisk nå og er i jobb. Den andre sliter med nakken fortsatt, men er oppegående og har jobb, men sykemeldt i perioder pga nakken.

Håper det går bra med venninna di! [:)]

Kommer det ikke veldig ann på hvor i ryggen det er brudd?

hei.
om din venninne vil bli helt 100% frisk igjen er det ingen som kan svare for.
noen med virkelig allvorlige brudd kommer seg veldig fint, og andre med "mindre allvrolige" brudd i utgangspunktet er ikke sikkert at vil ha samme grad av healing, og vil gjerne aldri bli frisk igjen fra skaden.

dette re pga mange faktorer i bildet.
1. er hvordan skaden ble håndtert når den først oppstod
2. ble hun opperert?
3. hvilke ressurser hun hadde etter eventuell operasjon (resurser menes her med hvor mye greide hun å gjøre selv)
4. opptreningen, hvor god var den og hvor mye hun holder seg til opplegget.

den siste er faktisk den som er avgjørdene. om hun holder seg til opplegget, lager kortsiktige mål mot et langsiktig, så er sjansen for full resutsjon ganske stor..

Det kommer helt an på om ryggmargen er skadet. Det er jo ut i fra ryggmargen nervene til det meste av kroppen går. Ved ryggmargskade, er det mer alvorlig jo høyere skaden sitter. Om ryggmargen ikke er affisert, kan hun bli helt frisk igjen.

Back
Topp