Bilstolspm

1980

Elsker forumet
Vi skal på bilferie i sommer, og det blir noen mil som skal kjøres. Lillesøster er 3 år og 3 mnd og litt over 13 kilo. Sitter til vanlig bakover i et TWE. Problemet er at når turene blir på over timen så er det klaging og uling og en skrekkelig baksetestemning. Vi har nettopp testet ut en litt lengre tur, og hun klager på beina. Halvannen times sutring. For at ikke kjøringen skal bli et mareritt har vi 2 valg: snu twe-en eller ha beltestol. (Dette er midlertidig, etter ferien blir det bakovervendt igjen). Alle sier jo at trepunktseler er å anbefale foran fempunkt, men hun er altså bare litt over 13 kilo. Av to onder, hva er det beste? :confused:

Dytter for deg. Føler jeg ikke har så mye å bidra med. Hjelper lite men tror jeg hadde trumfa igjennom med bakovervendt

Dytter for deg. Føler jeg ikke har så mye å bidra med. Hjelper lite men tror jeg hadde trumfa igjennom med bakovervendt
Takk takk:) bakovervendt betyr hørselsvern for oss og storesøster.. Hehe.. Vil jo helst ha henne bakover, men vil gjerne vite hvilket av de andre alternativene som er å foretrekke i tilfelle.

Vi skal på bilferie i sommer, og det blir noen mil som skal kjøres. Lillesøster er 3 år og 3 mnd og litt over 13 kilo. Sitter til vanlig bakover i et TWE. Problemet er at når turene blir på over timen så er det klaging og uling og en skrekkelig baksetestemning. Vi har nettopp testet ut en litt lengre tur, og hun klager på beina. Halvannen times sutring. For at ikke kjøringen skal bli et mareritt har vi 2 valg: snu twe-en eller ha beltestol. (Dette er midlertidig, etter ferien blir det bakovervendt igjen). Alle sier jo at trepunktseler er å anbefale foran fempunkt, men hun er altså bare litt over 13 kilo. Av to onder, hva er det beste? :confused:
Det sies jo at kombi-stoler ikke skal snues da. Ikke mulig å leie en stol som gir henne bedre plass til beina?

Vi har ei frøken som har hylt og ula i bil i fra hun ble født (1 år og 11 i dag:D ), så skjønner problemet. Løsningen vår var å kjøpe DVD spiller som vi festet på nakkestøtten. Hun sitter dermed fortsatt
bakovervendt:D

Det er igrunn ikke noe å lure på, det er ikke lov å bruke beltestol før 15 kg, så da må dere snu setet og bruke fempunktsselene.
Jeg vet du ikke spør om det, men jeg hadde aldri snudd henne. Prøv heller med underholdning og flere pauser! Det skjer mye ulykker i sommertrafikken!!

Jeg synes Britax TWE gir mye dårligere beinplass til vår lille frøken enn f.eks. Besafe Izi Comi. Den tar kanskje mer plass i bilen, men pga basen gir den barnet mer plass.

Du kan vurdere å prøve en slik stol og evt leie den i ferien. Vet Babycare her leier ut bilstoler, samme med forsikringsselskap.

Har du forsøkt å justere hvordan stolen er plassert i baksetet? Man kan "dra" den lengre fra kanten på baksetet slik at ungen får mer plass, da må setet foran lengre frem men men. Jeg foretrekker å selv sitte trangt framfor ungen, for jeg hyler ikke sånn når jeg synes det er trangt. ;) :p

Ville nok ikke snudd nei. Ikke når man skal på lengre ferietur med økt sansynlighet for alvorlig ulykke i høy fart!!!

Ipadholder på nakkestøtta med film er gull! :cool:

Jeg synes Britax TWE gir mye dårligere beinplass til vår lille frøken enn f.eks. Besafe Izi Comi. Den tar kanskje mer plass i bilen, men pga basen gir den barnet mer plass.

Du kan vurdere å prøve en slik stol og evt leie den i ferien. Vet Babycare her leier ut bilstoler, samme med forsikringsselskap.

Har du forsøkt å justere hvordan stolen er plassert i baksetet? Man kan "dra" den lengre fra kanten på baksetet slik at ungen får mer plass, da må setet foran lengre frem men men. Jeg foretrekker å selv sitte trangt framfor ungen, for jeg hyler ikke sånn når jeg synes det er trangt. ;) :p

Ville nok ikke snudd nei. Ikke når man skal på lengre ferietur med økt sansynlighet for alvorlig ulykke i høy fart!!!

Ipadholder på nakkestøtta med film er gull! :cool:
Er så rart med disse stolene, har sett maxwayen i en eller annen Ford og da kunne ungen ha beina ned mellom setet og bakseteryggen. Ikke sjans i vår Saab 9-5. Men nå er det twe som gjelder, og jeg skal prøve å flytte den lenger fram og se om det hjelper. DVD spiller har vi allerede..det hjelper en liten stund :) jeg spør ang vektgrensa for alle sier at beltestol er å foretrekke forovervendt. Og det er stemmer ikke at selene ikke utløses før ved 15 kilo. Og forrige bilstol byttet vi rett før 8 kilo. Snakket med produsenten ang dette og han mente det var ok..

Er så rart med disse stolene, har sett maxwayen i en eller annen Ford og da kunne ungen ha beina ned mellom setet og bakseteryggen. Ikke sjans i vår Saab 9-5. Men nå er det twe som gjelder, og jeg skal prøve å flytte den lenger fram og se om det hjelper. DVD spiller har vi allerede..det hjelper en liten stund :) jeg spør ang vektgrensa for alle sier at beltestol er å foretrekke forovervendt. Og det er stemmer ikke at selene ikke utløses før ved 15 kilo. Og forrige bilstol byttet vi rett før 8 kilo. Snakket med produsenten ang dette og han mente det var ok..
Ville stilt meg meget skeptisk til en produsent mener det er ok å bryte loven... spesielt når det gjelder sikkerheten til barnet mitt.

Ville stilt meg meget skeptisk til en produsent mener det er ok å bryte loven... spesielt når det gjelder sikkerheten til barnet mitt.
Så hva gjør man da hvis ungen har vokst ut av babysetet og ikke har nådd 9 kilo?
Dessuten er setet fra 9 kilo sikrere enn babysetet fordi de sitter mer oppreist. Mye mer gunstig i en evt kollisjon.

Kjøper et sete som er godkjent fra 0-18 eller 0-25 kilo selvfølgelig.
Noen gjør kanskje det, men jeg velger å stole på at produsenten kjenner setet sitt. Er snakk om kanskje 1-3 mnd før barnet når vekt. Dessuten står det også fra 9 mnd. Spm mitt forøvrig er at alle sier at det er tryggest med 3 punktseler, men altså ikke hvis ungen er under 15 kilo? Vil det ikke være enda verre med 5 punkt framover da? Dette var ikke en diskusjon ang å ha ungen bakover til skolealder. :) ellers kan jeg sjekke hva twe er godkjent fra som beltestol.

Noen gjør kanskje det, men jeg velger å stole på at produsenten kjenner setet sitt. Er snakk om kanskje 1-3 mnd før barnet når vekt. Dessuten står det også fra 9 mnd. Spm mitt forøvrig er at alle sier at det er tryggest med 3 punktseler, men altså ikke hvis ungen er under 15 kilo? Vil det ikke være enda verre med 5 punkt framover da? Dette var ikke en diskusjon ang å ha ungen bakover til skolealder. :) ellers kan jeg sjekke hva twe er godkjent fra som beltestol.

Skjønner ikke hvorfor du spør om du allerde har bestemt deg?
Har man ett barn under 9 kilo så setter man ikke barnet i ett sete som går fra 9 kilo, en produsent vil selge mest mulig seter så klart den sier at du kan bruke det.
Å sette ett barn på under 15 kilo i en beltestol er ikke lov, ja da må man bruke fempunkt og det kan medføre store skader på barnet i verste fall død! Er barnet under 15 kilo så anbefaler man ikke å snu barna nettopp fordi alternativet er utrolig dårlig!! Jeg hører heller på skrik enn å ha ett barn som ikke lever lenger.

TWE er garantert ikke godkjent som beltestol før 15 kilo. Dette handler om at det kun er beltet som holder igjen barnet når man bruker beltet på den måten (altså, stolen er jo ikke festet, selen går rundt barnet, ikke stolen).
Vi hadde TWE til vår eldste til han var nesten 4 år og han var en stor 4-åring, både lang og tung. Han klaget litt på vonde ben på slutten, men vi hjalp han med å skifte benstilling osv.
At et så lite barn har det trangt i det setet klarer jeg ikke helt å se for meg, men det kan ha med stillingen på setet i den aktuelle bilen å gjøre.
Kan dere koble ut airbag foran, så kan det være et alternativ å prøve fremsetet for å se om det blir bedre.
Babysetene går for øvrig til 13 (?) kilo, så de færreste vil vel være vokst ut av dem før de er 9 kilo...

TWE er garantert ikke godkjent som beltestol før 15 kilo. Dette handler om at det kun er beltet som holder igjen barnet når man bruker beltet på den måten (altså, stolen er jo ikke festet, selen går rundt barnet, ikke stolen).
Vi hadde TWE til vår eldste til han var nesten 4 år og han var en stor 4-åring, både lang og tung. Han klaget litt på vonde ben på slutten, men vi hjalp han med å skifte benstilling osv.
At et så lite barn har det trangt i det setet klarer jeg ikke helt å se for meg, men det kan ha med stillingen på setet i den aktuelle bilen å gjøre.
Kan dere koble ut airbag foran, så kan det være et alternativ å prøve fremsetet for å se om det blir bedre.
Babysetene går for øvrig til 13 (?) kilo, så de færreste vil vel være vokst ut av dem før de er 9 kilo...
Ja teoretisk sett kunne hun jo fortsatt hatt plass i babystolen men det sier seg selv at det ikke er aktuelt.. Det er tryggere at de sitter mer oppreist når de er store nok til det. Så ved 9-10 mnd byttet vi og da var hun 8 kilo. Det står 9 mnd el 9 kilo. Airbag kan ikke kobles ut såvidt jeg vet. Skal prøve å dra setet lenger frem som sagt. Jeg skjønner godt at det er ekkelt for dem å sitte kun på rompa uten støtte under lårene i mange timer. Selv om de er barn. Er ikke noe alternativ å fly siden vi har campingvogn så vi må finne en måte å overleve 100 mil+ på. Korte turer er ikke noe problem.

Last edited:
Hmm, min lange og 21kg tunge 4,5-åring har god plass i TWE... Men setet er veldig hardt i forhold til andre barneseter, har dere prøvd om dere får mindre klaging med et lite skinn eller en tynn-tynn pute under rompa? Ellers ville jeg heller satset på små hyppige pauser, og eventuelt litt kjøring mens ungen sover. Sitter hun rolig med bena hele tiden da? Mine små sprelle-unger har alltid byttet stillinger veldig ofte. Hvis din sitter rolig til hun føler at bena stivner, så kanskje dere kunne prøvd litt bevegelsesleker, leke med tærne osv.?

Ja teoretisk sett kunne hun jo fortsatt hatt plass i babystolen men det sier seg selv at det ikke er aktuelt.. Det er tryggere at de sitte
Jeg sa ingenting om at babysetet var aktuelt nå da, jeg snakket om når man bytter fra babysetet til neste sete, siden det ble tatt opp om man kunne bytte FØR barnet når grensa for neste sete.
Jeg er klar over at det er tryggere når de sitter, vi byttet så fort vi kunne, men grensene er nok også satt for en grunn!

Back
Topp