Bilstoler

Har kikket litt på Axxikid One stolen nå, og den frister voldsomt. Du vet ikke om hvor man kunne fått prøvd en sånn i bilen? Jeg hadde foretrukket å ta en "testrun" på montering og instilling før vi kjøper.
Barnas hus, Babyshop? Sprell? Andre utstyrsbutikker der du bor?

Har kikket litt på Axxikid One stolen nå, og den frister voldsomt. Du vet ikke om hvor man kunne fått prøvd en sånn i bilen? Jeg hadde foretrukket å ta en "testrun" på montering og instilling før vi kjøper.

Jeg hadde nok kjøpt den om jeg visste det jeg vet i dag, og den stolen hadde fantes da vi fikk første hvertfall :)
Jeg vet at Barnas hus og babyshop selger den, så du kan jo sjekke der. Vet ikke om de har noen butikker som er aktuelle å reise til ved der du bor. Isåfall ville jeg ha ringt på forhånd så du vet at de har en testmodell i butikk, hvertfall om reiseveien er lang. Ellers har mimmis.no den beste kundeservicen av nettbutikker for barneutstyr synes jeg og der kan du høre om mulighetene for å returnere stolen om du ikke vil ha den. Men denne stolen kan du justere helling en på en annen måte enn de andre, derfor vil den nesten uansett passe. Likevel er det jo greit å prøve flere stoler og få vist hvordan den monteres av de i butikk.

Barnas hus, Babyshop? Sprell? Andre utstyrsbutikker der du bor?

Trodde disse stort sett var nettbutikker:hilarious: (kryper ut fra under steinen min)
Ser ut til at alle de butikkene du nevnte finnes ikke langt fra der foreldrene mine bor. Tusen takk:Heartbigred

Jeg hadde nok kjøpt den om jeg visste det jeg vet i dag, og den stolen hadde fantes da vi fikk første hvertfall :)
Jeg vet at Barnas hus og babyshop selger den, så du kan jo sjekke der. Vet ikke om de har noen butikker som er aktuelle å reise til ved der du bor. Isåfall ville jeg ha ringt på forhånd så du vet at de har en testmodell i butikk, hvertfall om reiseveien er lang. Ellers har mimmis.no den beste kundeservicen av nettbutikker for barneutstyr synes jeg og der kan du høre om mulighetene for å returnere stolen om du ikke vil ha den. Men denne stolen kan du justere helling en på en annen måte enn de andre, derfor vil den nesten uansett passe. Likevel er det jo greit å prøve flere stoler og få vist hvordan den monteres av de i butikk.

Tusen takk for tips og råd igjen, den stolen er i ledelse hos oss nå. Slår oss nok ikke til ro før vi får sett den ihvertfal;)
Som nevnt ovenfor så vil vi ha mulighet til å komme oss til masse butikker som har bilstoler. Det er 3-4 timers reisevei, så skal ringe de og forhøre meg først. Tusen takk:Heartbigred

Trodde disse stort sett var nettbutikker:hilarious: (kryper ut fra under steinen min)
Ser ut til at alle de butikkene du nevnte finnes ikke langt fra der foreldrene mine bor. Tusen takk:Heartbigred

Tusen takk for tips og råd igjen, den stolen er i ledelse hos oss nå. Slår oss nok ikke til ro før vi får sett den ihvertfal;)
Som nevnt ovenfor så vil vi ha mulighet til å komme oss til masse butikker som har bilstoler. Det er 3-4 timers reisevei, så skal ringe de og forhøre meg først. Tusen takk:Heartbigred

Mye nytt første gang ja :D Hadde vel ikke hatt peiling selv som førstegangs om det ikke var for at jeg går forbi disse butikkene i Trondheim stadig vekk. Kjekt å se/prøve/kjenne på ting i butikk, det ble noen runder ved innkjøp til første ❤️
De var veldig behjelpelige ved prøving av bilstol på Barnashus, både med å sette i ungen (stol #2) og å teste i bilen. Fikk med oss flere ned med tralle, så lenge de fikk førerkortet mitt i pant ;)

Hei :)
Deler mine tips siden jeg nå har vært i jungelen noen år - og gjort mine feil :hilarious:

• Babybilstol - brukstid bør begrenses til 6-9 mnd. Barnet kan nok passe i den lenger, men du bør bytte så snart det er fysisk mulig da neste stol er tryggere :)
  • Småbarnsstol, monteres med belter eller isofix base - Trygg trafikk sier at barn bør sikres bakover til minst 4 år og gjerne til 6 år. Denne stolen skal med andre ord vare lenge. Så sørg for å kjøpe en småbarnsstol som går opp til 25kg og 125 cm
Obs her er at mange selgere lurer kjøpere, feks meg for noen år siden, til å kjøpe en småbarnsstol som monteres i samme isofixbase som babybilstolen. Så greit, tenkte jeg, da sparer jeg jo penger - og ble ikke opplyst om at en isofixmontert småbarnsstol bare varer til 18 kg og ca 105-110 cm. Mens en beltemontert småbarnsstol varer til 25kg og gjerne 125 cm. Den isofixmonterte småbarnsstolen blir dermed en mellomstol, den bør aldri brukes forover (selv om mange stoler har denne funksjonen), og når barnet er utvokst av den er de fleste gjennomsnittlige barn for små til å sitte forover i en vanlig beltestol :) Det er også mye dårligere muligheter for å regulere benplass for barnet med en isofixmontert småbarnsstol, og stolene stjeler mer plass i bilen enn de beltemonterte småbarnsstolene.
  • Beltestol. Dette er den klassiske forovervendte stolen hvor barnet bruker bilens setebelter slik som de voksne. Trygg trafikk anbefaler at man ikke bruker en slik stol før barnet oppfyller kravene: 5 år, 100 cm, 15 kg.

Det er mye utstyr til babyen som koster penger, men om man vil spare litt er det mye en kan få kjøpt pent brukt. Man kan også se an noen ting til etter fødsel og se om behovet melder seg. Men for bilstol skal man bare kjøpe brukt dersom man kjenner/er helt sikker på at kjøper har behandlet det pent, og den skal vel ikke være mer enn 5 år gammel. Dette gjelder babystolen som gjerne håndteres inn og ut av bil. Bilstol er dyrt, så finn gjerne ut hvilken man vil ha også følge med på tilbud, men det er ikke den posten man bør spare inn mest penger på. :)

Den stolen jeg tenker er mest aktuell for dere nå er som du sier babystol med en isofixmontert base. Da klikker du enkelt stolen inn og ut av bilen. Dersom man vil kjøre en annen bil, kan denne stolen også monteres med bilens setebelter.
Denne bilstolen bør ha rundt 45 graders helling når stolen står montert i basen, for at den hodet til en lite baby ikke skal vippe forover når den sitter i stolen. Som regel passer de fleste bilstoler og biler godt sammen, men det er verdt å sjekke ut særlig om baksetene er veldig bratte. Anbefaler derfor at du prøver stolen i bilen før kjøp dersom det er mulig. Alternativt kan du spørre etter råd fra folk som har samme bil som deg og høre hvilket sete som har passet godt i bilen :) Det kan du spørre om her, eller så er det en gruppe på fb som heter bilstoler hvor du stort sett alltid vil komme over noen som har erfaring med "din" bil.
Man kan videre måle stolens helling med app på telefonen, etter at setet er riktig montert og bilen står på flatt underlag.
Alt dette høres litt forvirrende ut :p men det er greit å sjekke, for kjenner et par stykker som måtte ut og kjøpe ny bilstol etter babyen var født, fordi hodet bare falt fremover.

Så - hvilken babybilstol skal du velge? Foruten å kjøpe en som passer godt i bilens bakseter, bør du se på hvordan stolen har gjort det i forbrukerrådets sikkerhetsstest :) Linkene nedenfor er en kjempefin guide gjennom jungelen. Ikke alle seter som selges i butikken gjør det særlig godt i sikkerhetsstest, men selges likevel :bookworm: :bored: Hvis du lurer på en aktuel stol kan du søke opp bilstol+sikkerhetsstest.

Egentlig trenger du bare en stol som sitter godt i bilen, og som kommer godt ut i test, men det finnes såklart også ekstra effekter til de ulike stolene. Så hva er egentlig viktig? En selger har jo gjerne visse stoler hen vil selge, og det er lett å bli forvirret eller å tenke at en type innstilling på bilstolen blir veldig viktig.

• Isofixbase eller beltemontert base - den er grei. Det gjør livet med babystol sykt mye lettere!
  • Vendbar base, stolen kan snus mot deg - Dersom du likevel skal bære stolen inn og ut er ikke dette så viktig. Skal barnet bæres til og fra bil, kan det være noe å tenke på dersom man har store problemer med rygg/nakke/skulder/bekken. Det er fint at det finnes på markedet, men ikke like nødvendig til akkurat babybilstolen.
  • Mulighet for å legge bilstolryggen flatt når sete tas ut av stolen, slik at babyen kan få en bedre sovestilling om den har sovnet - Babyer sies jo å ikke skulle sove lange strekk i en bilstol, men for min del har det gått helt fint ikke å ha denne innstillingen selv om babyen kunne sove en halvtimes tid der etter vi tok med stolen inn. Og det er begrenset hvor mange måneder de driver og sover i stolen etter at motoren er skrudd av. En del babyer våkner så fort bilen stanser, eller de hater bilstol og sover lite der uansett. Det er ikke godt å si hvordan deres baby blir. :p Men dæ færreste babyer vil ha "langduppen" sin i bilstol hver dag.
  • Mulighet for å sette bilstol på barnevogn med adaptere. De fleste bilstoler har adaptere som kan klikkes på vognen slik at du kan sette bilstolen på vogna på feks butikk, ved helsestasjonen eller annet. Jeg hadde ikke dette sist, men kommer til å skaffe det denne gangen, utrolig greit på matbutikken eller om man har et stykke å gå til bilen. Om du vet hvilken vogn dere skal ha, kan du sjekke hvilke adaptere som finnes til vogna og hvilke bilstolmerker den er kompatibel med. Og adaptere må gjerne kjøpes brukt om du vil.
  • Kalesje - Sjekk hvilken type solkalesje som er på bilstolen. Det er ikke nødvendigvis veldig viktig, for man kan også kjøpe gode solskjermer til bilens vinduer. Den vi hadde sist hadde litt kort kalesje, det var iblant upraktisk, men gikk samtidig greit,
  • Babybilstol: 5-punktssele eller 3-punktssele? Dette utgjør ingen forskjell i sikkerhet på babybilstol, men en sele med 3 punkter er faktisk mye enklere å feste skikkelig på en bitteliten baby.
  • Ekstrautstyr: Bilstolpose. Det finnes vintervarme og tynnere varianter. Om dette er praktisk for dere avhenger av om bilen står i oppvarmet garasje, blir den fort varm, forhåndsvarmet, langt å gå til bilen osv. Jeg hadde det sist da vi fikk baby i januar, det var et stykke å gå til bilen og den står utendørs. I en varm pose trenger man ikke bruke så mye tid på å ta på babyen masse tøy heller. Smak og behag tenker jeg. Og denne kan såklart også kjøpes brukt, de er sjeldent brukt veldig utslitt i brukt tilstand.
  • Bilstolspeil - hadde aldri klart meg uten når jeg kjører alene med barnet :happy090
Også bare en liten ektra ting. Personlig anbefaler jeg jo egentlig ikke en isofixmontert småbarnsstol (dette blir sete nr 2) fordi det bare er et mellomsete som ikke vil vare hele bakovervendtperioden, og dermed en ekstra utgift, men jeg mener det finnes unntak og at det er en fin løsning for de som trenger et alternativ som tar hensyn til ulike fysiske plager som bekkenvondt, rygg, nakke, skuldre osv. Fordi man da kan velge en småbarnsstol som kan vendes mot deg når barnet settes inn i. Og for de som tenker at dette gjelder dem, er den gode nyheten at når barnet skal ha en annen stol uten den funksjonen, kan de gjerne klatre inn i bilen selv. Sønnen min har klatret inn og satt seg i setet sitt fra litt etter 2 år - hvilket jeg er veldig glad for akkurat nå, hehe.

Dette var mye info, så jeg håper du ikke ble mer forvirret :hilarious: men synes det er greit å få frem hele det anbefalte bilstolforløpet for barnet, så man kanskje unngå å måtte ha 3 bakovervendte bilstoler om det ikke er nødvendig. :joyful:

For å gjøre den eventuelle forvirringen komplett, kan jeg skyte inn til slutt at det finnes et par type bilstoler som kan brukes fra baby til 18 kg og fra baby til 23 kg. Da kan du derimot ikke bære babyen i bilstolen inn og ut og må kanskje vekke en sovende baby. Om du likevel vil sjekke ut det, finnes det én stol jeg ville sett på da og det er Axxikid One. Den er litt dyrere enn de andre, men den eneste på markedet som varer fra bitteliten til 23kg og 125 cm OG monteres med isofix hele veien.

Linker

Oversikt over de ulike stolene:
https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/kjop-av-barnesete/kort-guide-om-bilstoler/

Bilstoltest, oppdatert mai 2020:
https://fil.forbrukerradet.no/wp-content/uploads/2016/11/barneseteguiden-1-babystoler.pdf

Her kan du lese om hvilke stoler som bør brukes når:
https://www.forbrukerradet.no/guide/2015/den-store-barneseteguiden/

Generelt om sikring av barn i bil:
https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/
Akkurat samme erfaring vi sitter med også valgte ISOfix småbarnstol pga roteringen. Helt genialt i den perioden man trenger det. Men vår blir 3 nå i nov og er ikke stor av seg. Han har ikke den beste plassen :(
Håper å kunne bruke den til mini i magen kan overta. Da er han ca 4 år, det er jo lov å håpe:p
Blir bakover etter det også, men synes den jungelen er nesten like vanskelig.

Akkurat samme erfaring vi sitter med også valgte ISOfix småbarnstol pga roteringen. Helt genialt i den perioden man trenger det. Men vår blir 3 nå i nov og er ikke stor av seg. Han har ikke den beste plassen :(
Håper å kunne bruke den til mini i magen kan overta. Da er han ca 4 år, det er jo lov å håpe:p
Blir bakover etter det også, men synes den jungelen er nesten like vanskelig.

Ja, du får nok hvertfall bruk for den til nestemann, men det er irriterende å måtte bruke masse penger på bilstol og jeg tror dessverre at det markedet med isofix småbarnsstol gjør at flere snur forover veldig tidlig fordi de ikke vil bruke penger på å kjøpe en tredje bilstol bakover.
Jeg har sett at det er noen bakoverstoler som går igjen som de som vil vare lenge og det er Britax Maxway Plus, Axxikid minikid 1.0 (den selges ikke så mange steder lenger da, 2.0 ern varer dessverre ikke så lenge i lengden) og Klippan Century. Jeg liker best Britax Maxway Plus av de tre, men har ikke prøvd Klippan :p

Back
Topp