Bilstol

Kinelill

Elsker forumet
Assistert-jentene
Mailykken 2025
Har dere kjøpt bilstol? Hvilken og hvorfor?

Vil ha en trygg bilstol med rotasjon. Vi har bugaboo fox 5 til vogn, så antar ingen passer direkte uten adapter. Stort pluss hvis den kan legges bak, slik at baby kan være litt lengre i stolen når vi klikker den på vogna.
Hadde vært supert hvis basen kan brukes videre til neste stol, bilstoler er jo svindyrt :bag:

Tips? :shy:

Vi har ikke babystol med rotasjon, aldri hatt og aldri følt behovet. Men det er smak og behag :happy: Men ser fordelene!
Vi har besafe izi fix modular x2. Den varer til ca 9-12 mnd. Deretter bytter vi til stol som varer hele bakover perioden.
Som du nevner ønsker du en stol som kan passe neste base, og per dags dato er det kun BeSafe beyond som oppfyller de kravene mener jeg. Det er en base som passer til både baby stolen og det neste setet :happy:
Det er en super fin stol! Men den er også ny, og derav høy pris.

Nå har vi stoler fra de eldre søsknene. Men hadde vi ikke hatt det hadde jeg nok vurdert beyond.

Tror de fleste bærer med seg bilstolen til nyflødt og dermed uteblir nok litt av poenget med rotasjon?

Har en maxi cosi pebble og 2way pearl til samme basen. Ser at den er kommet i ny pro-variant og da er det rotasjon.

Syns dette med bilstoler er forferdelig vanskelig. Orker ikke helt sette meg inn i det, for mangler interessen. Også er det så dyrt at...

Er kanskje litt rar, men foruten om veldig kjappe handleturer har jeg aldri latt mine barn sitte i bilstolen lenger enn nødvendig. Da tar jeg de over i vognbagen selv om de sover. Så har aldri sett poenget med å kunne sette bilstolen på vogna. Mulig jeg som er rar, eller bare høremor på dette punktet? Ser jo at "folk flest" gjør det.

Tror de fleste bærer med seg bilstolen til nyflødt og dermed uteblir nok litt av poenget med rotasjon?

Har en maxi cosi pebble og 2way pearl til samme basen. Ser at den er kommet i ny pro-variant og da er det rotasjon.

Syns dette med bilstoler er forferdelig vanskelig. Orker ikke helt sette meg inn i det, for mangler interessen. Også er det så dyrt at...

Er kanskje litt rar, men foruten om veldig kjappe handleturer har jeg aldri latt mine barn sitte i bilstolen lenger enn nødvendig. Da tar jeg de over i vognbagen selv om de sover. Så har aldri sett poenget med å kunne sette bilstolen på vogna. Mulig jeg som er rar, eller bare høremor på dette punktet? Ser jo at "folk flest" gjør det.
Jeg trodde nok flere stoler hadde rotasjon, men for babydelen er det ikke superviktig for min del! Mest når jeg skal krangle med en ettåring om en kjøretur at jeg ser fordelen med rotasjon! Tenkte kanskje basen måtte være "rotasjonsvennlig"? :bag:

Bilstol er kjempevanskelig og så utrolig dyrt. Samtidig vil jeg jo ikke spare penger og sette barnet mitt i en dårlig bilstol eller ta feil valg.. Blæh!

Angående soving i bilstol så aner jeg ikke helt hvordan mitt barn kommer til å bli, og jeg har ikke gjort dette før. Har bare fått beskjed om at de ikke skal sitte for lenge, så hvis man skal slippe å ta dem ut/ha med liggedelen til vogna for en litt lengre tur på butikken så må den kunne legges ned. Jeg vet jo ikke om jeg ender opp med å vekke barnet for å flytte det over fra bilstol til vogn osv:shy: føler meg altså helt grønn her

Har dere kjøpt bilstol? Hvilken og hvorfor?

Vil ha en trygg bilstol med rotasjon. Vi har bugaboo fox 5 til vogn, så antar ingen passer direkte uten adapter. Stort pluss hvis den kan legges bak, slik at baby kan være litt lengre i stolen når vi klikker den på vogna.
Hadde vært supert hvis basen kan brukes videre til neste stol, bilstoler er jo svindyrt :bag:

Tips? :shy:
Vi har kjøpt Cybex Cloud T. Den kan både roteres, legges bak og har en god kalesje, disse tingene savnet vi sist! Basen kan også brukes til neste stol som er ca opptil 4 år (sirona T) :love7

Vi har Besafe izo go modular. Har hatt izi go til alle. Aldri vært i ulykke så vet ikke hvordan den ville beskyttet, men har inntrykk av at det er en god stol.

Etter den går vi over til Besafe modular som vi bruker til den ikke passer mer, deretter Axkid minikid 4. Har fortsatt en liten jente på 4.5 år i modular, så er fullt mulig at den kan vare en stund. Samtidig ville den vært utvokst da storebror var 3 år, så man vet aldri.

Roterbare bilstoler har jeg dessverre null erfaring med. Synes de er dyre og har aldri slitt med å få barna inn i vanlig stol, heldigvis.

Vi har Besafe izo go modular. Har hatt izi go til alle. Aldri vært i ulykke så vet ikke hvordan den ville beskyttet, men har inntrykk av at det er en god stol.

Etter den går vi over til Besafe modular som vi bruker til den ikke passer mer, deretter Axkid minikid 4. Har fortsatt en liten jente på 4.5 år i modular, så er fullt mulig at den kan vare en stund. Samtidig ville den vært utvokst da storebror var 3 år, så man vet aldri.

Roterbare bilstoler har jeg dessverre null erfaring med. Synes de er dyre og har aldri slitt med å få barna inn i vanlig stol, heldigvis.
Har også besafe izi go modular. Veldig greit nå som nr 2 kommer for da trenger vi bare kjøpe ekstra base til babysetet siden storebror har gått over til barnesete. Har forøvrig en axkid minikid 4 i den andre bilen som vi kjøpte når han ble litt større, men besafe er enklere å flytte mellom bilene (med isofix) så kan godt hende vi bare kjøper barnestolen til besafe for nummer to også og flytter over ved behov.

Har emmaljunga vogn med adaptere og brukte det mye når vi skulle til byen for eksempel. Babyen min hatet bagdelen til vogna, men elsket bilstolen så da fikk han sitte der. Hadde alltid med bæretøy i tillegg når baby ble lei hele vogn-opplegget, så var aldri snakk om så lenge om gangen uansett :p (Til sammenligning elsker han sittedelen til vogna og var først når vi gikk over til den at det løsnet med soving i vogn også…)

Satte som regel baby inn i setet før jeg satt setet inn i bilen, så trengte ikke roterbart da. Er kanskje en fordel når de blir litt større, men med litt distraksjoner og triks går det fint :) Kommer kanskje litt an på bilen også? Vi har en stor og høy SUV, så jeg har god plass til å lene meg over og feste han. Kanskje verre med lavere/mindre biler?

Jeg trodde nok flere stoler hadde rotasjon, men for babydelen er det ikke superviktig for min del! Mest når jeg skal krangle med en ettåring om en kjøretur at jeg ser fordelen med rotasjon! Tenkte kanskje basen måtte være "rotasjonsvennlig"? :bag:

Bilstol er kjempevanskelig og så utrolig dyrt. Samtidig vil jeg jo ikke spare penger og sette barnet mitt i en dårlig bilstol eller ta feil valg.. Blæh!

Angående soving i bilstol så aner jeg ikke helt hvordan mitt barn kommer til å bli, og jeg har ikke gjort dette før. Har bare fått beskjed om at de ikke skal sitte for lenge, så hvis man skal slippe å ta dem ut/ha med liggedelen til vogna for en litt lengre tur på butikken så må den kunne legges ned. Jeg vet jo ikke om jeg ender opp med å vekke barnet for å flytte det over fra bilstol til vogn osv:shy: føler meg altså helt grønn her
Ja, tror rotasjonen er i basen på de fleste typene.
En kranglete toåring som gjør seg stiv som en pinne vil nok være et mareritt å få på plass i en hvilken som helst bilstol. :dead: :laughing002 Snakker av erfaring.

Kjøpte maxi cosi pebble pro med base. Den har rotasjon, og basen kan brukes til neste bilstol også, så det sparer jo en del kostnad.

Rotasjon er nok kjekt til småbarnsstolen, men sist klikket nesten jeg alltid babystolen med meg ut av bilen uansett.

Så lenge man tar en kikk innom testscoren til den aktuelle bilstolen (og den har fått grei score), så kan man ikke gjøre det så galt tror jeg.

Viktigste er vel at stolen er plus-testet og at du monterer riktig. Utover det er det smak og behag. ^^,

Vi har en pebble pro fra før, så bruker bare den igjen. Har ikke base, og siden dette blir siste orker jeg ikke bruke penger på base denne gangen heller, selv om det hadde vært chill. Sku kanskje få låne naboen sin babystol med base. Vi får se. ^^, Aldri festet på vogna.

Kommer til å bytte til bakovervendt beltemontert stol så fort baby er stor nok. ☺️

Vi har en cybex cloud fra tidligere. Vår første barn hata den stolen, skreik og skreik. Bytte over til cybex Sirona va ca 6 mnd alder. Da gikk det bedre i bilen :) Disse står på samme roterbare base. Veldig kjekt. Sirona kan man også få til spedbarn.

Cybex cloud kan også legges ned og settes på vogn med adapter. Helt supert.

Har nå kjøpt axkid one 3 til 2,5-åringen, da Sironaen rett og slett ble for liten. Og mitt barn er ikke spesielt stor :hilarious:

Cybex cloud med base!! Har den etter 23' barnet mitt, fantastisk babysetet. Nå er jeg egentlig imot at de skal ligge i bilstolen på en vogn, fordi det fort blir lengre enn anbefalt. Denne kan iallefall legges ned :) har ikke hatt bilstolen på vogna til noen av mine, og de sover veldig fint, selv om jeg har flytta de fra bilstol til vogn til bilstol

BeSafe iZi Go Modular X2. Går i arv, så har ikke fått sjekket ut noe annet. Valgte den i første svangerskap pga at den var best i test eller noe. Har vært fornøyd, håper vi blir det nå også :happy:

Både Maxi Cosi, Britax, BeSafe og Cybex sin toppmodell har det :) ikke funnet noen andre enn de fire hvertfall.

BeSafe har 4 pkt sele, noen foretrekker det.
Britax sitt er lettest tror jeg?
Ellers ikke kommet så langt på fordeler og ulempe siden :p

Jeg har fundert på Britax sitt siden det er rimeligst i pakkepris med base :) men driver å følger med.
For meg er det ikke rotasjonen som er det viktigste, men at setet kan legges bakover i hvileposisjon også i bilen (ikke bare utenfor) og det «følger også med» på de :)

Både Maxi Cosi, Britax, BeSafe og Cybex sin toppmodell har det :) ikke funnet noen andre enn de fire hvertfall.

BeSafe har 4 pkt sele, noen foretrekker det.
Britax sitt er lettest tror jeg?
Ellers ikke kommet så langt på fordeler og ulempe siden :p

Jeg har fundert på Britax sitt siden det er rimeligst i pakkepris med base :) men driver å følger med.
For meg er det ikke rotasjonen som er det viktigste, men at setet kan legges bakover i hvileposisjon også i bilen (ikke bare utenfor) og det «følger også med» på de :)

Det er de fire jeg tror finnes som roterer babystolen og kan legges bakover :)

Sniker fra juli , jeg har tenkt på cybex men for ett hav av modeller , hvilken er pr idag nyeste modell ?
Hva er dette platinum? Er det luksus utgaven ?
Hva har den ekstra ift andre modeller ?
Passer alle cybex basert til alle cybex stoler ?

Beklager , helt grønn ..prøvd google å lese meg opp ... Sist barn i 20227 , og den gang var det maxi cosi ☺️

Det viser seg at vi må kjøpe både ny bilstol og base fordi nye bilstoler selvsagt ikke passer basen vi har fra før.
Noen som har tips til gode baser som kan brukes både til babyseter og til seter for småbarn?

Sniker fra juli , jeg har tenkt på cybex men for ett hav av modeller , hvilken er pr idag nyeste modell ?
Hva er dette platinum? Er det luksus utgaven ?
Hva har den ekstra ift andre modeller ?
Passer alle cybex basert til alle cybex stoler ?

Beklager , helt grønn ..prøvd google å lese meg opp ... Sist barn i 20227 , og den gang var det maxi cosi ☺️
Tror ikke alle baser passer til alle stoler! Mener Cybex base T passer til Cybex Cloud T og Z, usikker på om den passer Z2.

Vi ender sannsynligvis opp med en pent brukt Cybex Cloud Z2 fra mai 2023. Kjøper hos en bekjent, så føler jeg kan stole litt mer på at den ikke har vært i kollisjon. Vil gjerne ha rotasjon og mulighet for å legge baby bak, men kan ikke ta oss råd til nytt sett Cybex Cloud T til 6000 kr. Dette ble en ok løsning for oss! Så får vi se om vi kjøper en brukt Sirona eller om vi selger alt og investerer i ny base når baby skal flyttes over i ny stol.

Maxi cosi emerald 360S, kjøpte den fordi jeg har hatt maxi cosi tidligere og er fornøyd. Setet er fra nyfødt og opptil 12 år. Men fant den for under 4000kr inkl base, da slipper jeg kostnaden senere med å bytte bilstol.
Den største ulempen med den er at den er mye større og tyngre og man kan ikke bære nyfødt i den og f.eks. sette bilstol på vogna. Men har fått lånt et babysete av ei god venninne så da slipper jeg å vekke baby hver gang jeg trenger å ta baby inn og ut av bilen.

Last edited:
Tror ikke alle baser passer til alle stoler! Mener Cybex base T passer til Cybex Cloud T og Z, usikker på om den passer Z2.

Vi ender sannsynligvis opp med en pent brukt Cybex Cloud Z2 fra mai 2023. Kjøper hos en bekjent, så føler jeg kan stole litt mer på at den ikke har vært i kollisjon. Vil gjerne ha rotasjon og mulighet for å legge baby bak, men kan ikke ta oss råd til nytt sett Cybex Cloud T til 6000 kr. Dette ble en ok løsning for oss! Så får vi se om vi kjøper en brukt Sirona eller om vi selger alt og investerer i ny base når baby skal flyttes over i ny stol.
Takk så cloud T er den nyeste versjonen?

Back
Topp