Bilstol

Strikkemamma3

Forelsket i forumet
Oktoberfruene 2018
Oktobergull 2022
Hei, dere som har kjøpt ny bilstol til denne babyen, hvilken gikk dere for? Den vi har er for gammel så må ha ny.
 
Last edited:
Maxi cosi carbofix med solskjerm. Kjøpte den brukt. Var brukt bare 1år. Ser den fremdeles er i salg. Er en veldig god stol. Som neste har vi cybex siona. Denne har de to eldre barna fått i dåpsgave. https://www.jollyroom.no/bilstoler/bilstoler/vendbare/cybex-sirona-s2-i-size-bilstol-deep-black
Den kan brukes fra nyfødt så trenger egentlig bare den. Er en helt super stol. Spesielt er 360 funksjonen super når baby er liten, sovende og skal rett i vogna.

Samme to vi har :)

Må forøvrig kommentere at de ikke er lagd for de aller minste. Der er ren babystol det tryggeste, tross innlegg.
 
Vi har lyst til å kjøpe en fra britax. Veldig fornøyd med den vi hadde, men den er blitt muggen :( Anbefaler en av de anerkjente merkene og da en som passer vognen. Lurt å også sjekke om den passer i bilen.
 
Samme to vi har :)

Må forøvrig kommentere at de ikke er lagd for de aller minste. Der er ren babystol det tryggeste, tross innlegg.
Maxi cosi med innlegg har vell en begrensning på 2.5 kg? Det er jo en babystol? Men må jo ha nyfødtinnlegg. Men den cybex er jeg helt enig. Er jo nyfødtinnlegg til den og, men tror den er fra 4kg (usikker). Jeg foretrakk hvertfall babystolen første mnd.
 
Maxi cosi med innlegg har vell en begrensning på 2.5 kg? Det er jo en babystol? Men må jo ha nyfødtinnlegg. Men den cybex er jeg helt enig. Er jo nyfødtinnlegg til den og, men tror den er fra 4kg (usikker). Jeg foretrakk hvertfall babystolen første mnd.

Han var 2,29 når vi dro og de kommenterte ikke på det. Men skal sies at vi ikke har kjørt bil siden, går eller tar buss evt. Men han har bikket 2,5 kilo nå :)

Tenkte mer på Cybek/lignende stoler. Skremmende mange som bruker de fra dag 1, og det er de ikke lagd for mht sikkerhet.
 
Samme to vi har :)

Må forøvrig kommentere at de ikke er lagd for de aller minste. Der er ren babystol det tryggeste, tross innlegg.
Maxi cosi med innlegg har vell en begrensning på 2.5 kg? Det er jo en babystol? Men må jo ha nyfødtinnlegg. Men den cybex er jeg helt enig. Er jo nyfødtinnlegg til den og, men tror den er fra 4kg (usikker). Jeg foretrakk hvertfall babystolen t
Han var 2,29 når vi dro og de kommenterte ikke på det. Men skal sies at vi ikke har kjørt bil siden, går eller tar buss evt. Men han har bikket 2,5 kilo nå :)

Tenkte mer på Cybek/lignende stoler. Skremmende mange som bruker de fra dag 1, og det er de ikke lagd for mht sikkerhet.
Ah sånn ja da misforstod jeg. Trodde du mente den andre stolen også i første svaret ditt. Så kjekt at vektoppgangen går så fint da! Kjempe gledelig :)
 
Måtte gå å dobbeltsjekke bilstolen som vi har kjøpt. Står fra 0-13kg så burde være bra.
 
Måtte gå å dobbeltsjekke bilstolen som vi har kjøpt. Står fra 0-13kg så burde være bra.

Ja, det er standard på minste babystolen :)
 
Vi har kjøpt ny bilstol siden forrige var utdatert og ikke anbefalt lenger (dog bare to år gammel). Har kjøpt Maxi-Cosi Coral denne gangen. Skal dere kjøpe ny, hadde jeg gått for en I-size godkjent babystol siden de bl.a også har god sidekollisjonbeskyttelse. Det viktigste når dere kjøper babystol, er å prøve den i bilen hvis dere også skal ha base. Babystolen skal ha 45 grader helling for å få optimal sikkerhet mtp nakkebelastning og frie luftveier. Ikke alle bilstoler passer i alle biler selv om de får fysisk plass.
 
Vi har kjøpt ny bilstol siden forrige var utdatert og ikke anbefalt lenger (dog bare to år gammel). Har kjøpt Maxi-Cosi Coral denne gangen. Skal dere kjøpe ny, hadde jeg gått for en I-size godkjent babystol siden de bl.a også har god sidekollisjonbeskyttelse. Det viktigste når dere kjøper babystol, er å prøve den i bilen hvis dere også skal ha base. Babystolen skal ha 45 grader helling for å få optimal sikkerhet mtp nakkebelastning og frie luftveier. Ikke alle bilstoler passer i alle biler selv om de får fysisk plass.
Hvilken var det dere byttet bort?

Vi kjøpte ny cybex aton 5, siden basen kan festes med beste og ikke bare med isofix. Skulle ønske det var tillatt med beltefestet base i den nye sertifiseringen også. Men da ble det et eldre sete på oss bare. Den har gjort det såpass bra i adac at vi syns det var innenfor selv om det er en eldre modell.
 
Hvilken var det dere byttet bort?

Vi kjøpte ny cybex aton 5, siden basen kan festes med beste og ikke bare med isofix. Skulle ønske det var tillatt med beltefestet base i den nye sertifiseringen også. Men da ble det et eldre sete på oss bare. Den har gjort det såpass bra i adac at vi syns det var innenfor selv om det er en eldre modell.
Maxi Cosi Cabriofix.
 
Maxi Cosi Cabriofix.
Skjønner, den originale er frarådet ja, men leste nettopp om den nye varianten, den er faktisk anbefalt igjen. Er en jungel det her
 
Skjønner, den originale er frarådet ja, men leste nettopp om den nye varianten, den er faktisk anbefalt igjen. Er en jungel det her
Ja, den som heter i-size. Det er jo egentlig en ny bilstol.
Men er lett å bli lurt av den gamle hvis man ikke undersøker nok. På enkelte nettbutikker reklameres den fortsatt som «best i test», men det er jo gamle tester. Etter den nyeste testen, ble den jo strøket fra Forbrukerrådets lister.
 
Ja, den som heter i-size. Det er jo egentlig en ny bilstol.
Men er lett å bli lurt av den gamle hvis man ikke undersøker nok. På enkelte nettbutikker reklameres den fortsatt som «best i test», men det er jo gamle tester. Etter den nyeste testen, ble den jo strøket fra Forbrukerrådets lister.
Ja, det er lett å bli lurt. Vi skal i tillegg ha stolen i minst 3 ulike biler de 5-6 mnd stolen skal brukes og får ikke testet stol da vi ikke har fått den nye bilen. Worst case får vi feste uten base :)
 
Maxi Cosi Cabriofix.

Jeg synder og bruker denne, 2020-modell (?)… Ikke at jeg med det første bytter, men hva var frarådet med den? Brukte også til storesøster.
 
Jeg synder og bruker denne, 2020-modell (?)… Ikke at jeg med det første bytter, men hva var frarådet med den? Brukte også til storesøster.
I siste testen falt den gjennom på sidekollisjon som gjorde at Forbrukerrådet trakk den fra sine lister.
607BEE98-F48A-4B20-BCC1-77A3E4DE45D1.png
 
Vi endte opp med å kjøpe Baby-safe iSense babystol fra Britax, da vi ønsket å ha en stol med base (sliter med nervene i hendene). Usikker på om den kan brukes uten base…

 
Back
Topp