Heisann
Bilstolkjøp er
forvirrende greier.
Jeg anbefaler alle å søke opp Dyrebarlast på instagram. Det er en organisasjon som jobber utelukkende med å opplyse om bilsikkerhet, og det UTEN profitt slik som barneutstyrsbutikkene.
Babystol er også vanskelig. Vi skal jo stole på at alt som selges til babyene her i Norge har gått gjennom diverse tester. Men stemmer det? Dessverre ikke, og bilsikkerhet er viktigtere enn funksjoner på feks vogn, bæretøy osv. Og av en eller annen grunn så er ikke alltid de som selges bilstolene særlig opplyst om hva som er aller viktigst når du skal kjøpe bilstol til babyen nemlig at den passer inn i
din spesifikk bil.
Det vanligste er å installere bilstolen med en base som monteres i isofixfestene. Da sitter stolen fast i denne og du kan ikke etterregulere helning. For mye helning gir en situasjon hvor hodet til den nyfødte faller ned på brystet og hindrer frie luftveier, for mye helning går på bekostning av sikkerhet. Hvordan sjekker man dette da? Det gjøres enklest ved å prøvemontere stolen i bilen din og måle med telefonen, legger ved link nederst i innlegget med mer info om dette.
Så er det dette med tester. Det har faktsik noe for seg å sjekke at stolen gjør det bra i sikkerhetstester, men det er minst om ikke mer viktig at helningen blir korrekt.
Så vil jeg bare informere om at babystolen skal brukes Kortest mulig. Ikke til den er utvokst, men så snart babyen din kan passe i neste stol. Det er av sikkerhetshensyn

Det varierer veldig ettersom hvor fort babyen vokser. Jeg har byttet ved 5 og 6 mnd på mine to barn som har vært litt store for alderen.
Også er det veldig greit å vite at det for bakovervendte stoler grovt sett finnes:
- Babystol (fra nyfødt)
- Bakovervendt stol i isofixbase som normalt varer til 18kg og rundt 110-115 cm. Noen av disse selges med innlegg så du kan bruke fra nyfødt.
- Bakovervendt stol som monteres med setebelter som normalt varer til 25kg og 125 cm
- Ett unntak på isofix og det er Axkid One som monteres med isofix og varer til 23kg og 125 c
Sjekk gjerne ut det før man kjøper stol nummer 2. Der trodde jeg det «riktige» var å kjøpe stolen som passet i babystolens base, men den varte bare til 18kg og ga lite beinplass til barnet så vi måtte kjøpe enda en bilstol. og kort huskeregel for sikring bakover:
- Babystol byttes ut så tidlig som mulig
- Barnehagebarn sitter bakovervendt
- Barneskolebarn sitter i beltestol
- Ingen barn under 4 år bør sitter forover, og ideellt skal man vente en eller flere kriterier er oppfylt: 25kg/125cm/minst 5 år. Av hensyn til barnets skjelett og at små barn har stort hodet i forhold til kroppen.
- Ingen bilstoler som kan brukes bakover bør brukes forovervendt. Kan barnet passe i stolen, skal man sikres bakover og ingen 5-punktsstoler består kollisjonstester vendt forover (markedet og kapitalistiske hensyn har bare gjort sånn at vendbare 5-punktsstoler likevel selges. Sprøtt at penger betyr mer for produsentene enn genuin bilsikkerhet? Ja, men sånn er det, når konkurrenten lager det må de selv også lage for å kunne være med i salgskonkurransen. Vær derfor alltid kritisk, også til barnesikkerhetsprodukter. Alt gjøres dessverre ikke ut fra gode hensikter. Og i mange barneutstyrsbutikker jobber det ekstrahjelper på 20 år uten opplæring i bilsikkerhet)
Informasjon om plus-test og tester av bilstoler
https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/kjop-av-barnesete/tester-av-bilstoler/
Hvordan sjekke at stolen passer din bil:
https://www.dyrebarlast.org/l/babystol/
informajson om tester fra barnashus:
https://www.barnashus.no/tips-og-rad/bilstoler/plustest
Også er det jo flott med bilstoler hvor man kan legge ned ryggen utenom kjøring og feste på vogna - sånn ved mindre man får en baby med total bilskrekk som skriker konstant i bilstolen og hvertfall ikke sover der (selvopplevd det der ja, Hahah). Men man kan jo prøve å planlegge ut fra at baby liker bil først synes jeg

Den bilstolen blir sikkert bra, sjekk bare at helningen i din bil blir riktig. Har selv gått i den fella og måtte kjøpe ny bilstol etter fødsel fordi hodet til den nyfødte ramlet forover. Dette kjenner jeg også noen andre som har opplevd, så verdt å sjekke ut!
Masse lykke til og håper jeg var med på å oppklare litt greier i det forvirrende bilstolmarkedet