Bilstol

Cissin

Andre møte med forumet
Sikkert et dumt spørsmål, men driver å ser litt på bilstol. Er over 8 år siden sist jeg hadde baby, så endel som er nytt nå og har nå bil med isofix, noe jeg ikke hadde forrige gang. Har sett på denne her, og der står det at den skal installeres med 3-punkts sele eller med isofix-base. Hva er best/tryggest?
Håper noen her inne kan svare :)

https://www.babyshop.no/pebble-plus-concrete-grey/p/113881

Jeg kan ikke så mye om denne stolen, men jeg følte at isofix var lettest. Kunne bare klikke stolen ut og inn, og slippe å måtte feste med seler hver gang.

Men det som kan være vanskelig med basen er at den kan gi en brattere vinkel på babysetet hvis bilens seter er bratte.

Et beltefestet sete kan du klare å lage bedre helling på.

Små babyer skal helst ha en helling på setet opp mot 35 grader.

Både 3 pkts belte og isofix skal være like trygt, men vi opplever at stolen står stødigere i isofixbasen enn om vi fester stolen med beltene. Dessuten er det utrolig lettvint å bare kunne klikke stolen av og på når den skal ut og inn, istedenfor å bruke beltene. Vi har maxicosi cabriofix og er kjempefornøyde med alle festemulighetene. Stolen alene kan festes med belter, i tillegg kan isofixbasen festes med isofixfestene i bilen, eller med belter. Greit dersom man bruker ulike biler/låner besteforeldres bil etc. Vi har prøvd alle festevariantene, men base festet i bilens isofixfester er vår favoritt. Det er også enkelt å ta ut basen dersom man må flytte den mellom biler.

Veldig greit å klikke ned i isofixbasen som står fast i bilen vår. Skal vi ta med bilstolen i noen andres bil fester vi med sele. Begge deler skal i prinsippet være like trygt.

Isofix, om du har :)

Back
Topp