Bilstol

Vigdis88

Elsker forumet
September 2012
Vi har en brio bilstol med isofix base, som jeg syns er helt grei, men samtidig så skal vi nå ut på en lengere biltur (fra Korgen til Oslo, ca 100mil) og i stolen så sitter hun så bratt syns jeg...det kan ikke være bra over lengere tid.....

Har vurdert å bytte stol å få en som jeg kan justere stolen slik at hun ligger mer enn hun sitter, så det ikke blir så belastning på ryggen hennes...

Vet dere om npen barnestoler som det går an å gjøre det på?

Jeg vet ikke om det er noen babybilstoler du får stilt inn liggestillingen på. 
Men hver og en av stolene vil jo stå forskjellig i hver enkelt bil. 
Så da ville jeg foreslått at dere reiser til ern forhandler for å prøve de forskjellige bilstolene i bilen med babyen i, for å se om det blir noe bedre. 
Vi har Maxi Cosi Cabriofix med isofix base, og jeg synes babyen sitter helt greit, ikke altfor bratt. 
Har du prøvd å feste stolen uten basen? Kanskje det blir mindre bratt da?

Ja, jeg har tenkt på det å prøve utn basen. Men siden vi skal kjøre så langt, så vill jeg helst at hun ligger litt mer enn hun sitter, siden hun er så liten <3

Skal se litt på nette etter noen stoler som kansje kan reguleres :)

Poenget er vel at det er ikke sikkert du finner noen som er særlig mindre bratte. 
For om babyen ligger mer enn den sitter, vil ikke setet egentlig gjøre store nytten ved en kollisjon og heller virke som en slags "utskytningsrampe". 
Poenget med at babyen sitter litt opp er at hele rumpa og ryggen/nakken blir belastet ved en kollisjon slik at kroppen får et jevnt trykk. 
Det er ikke farlig for babyen å sitte slik, altså. Bare pass på å ta pauser og la babyen ligge flatt litt innimellom når dere har pauser. 

Åkei, eg e sikkert bare en litt nervøs mamma som vill at ho ikje ska belaste seg unødvendig når ho e så lita <3

Men sjønn jo at det e meir sikkert at ho får sitte i stoln viss man sku kolidere...
(Bank i bodet at det ikke skjer)

Åkei, eg e sikkert bare en litt nervøs mamma som vill at ho ikje ska belaste seg unødvendig når ho e så lita <3

Men sjønn jo at det e meir sikkert at ho får sitte i stoln viss man sku kolidere...
(Bank i bodet at det ikke skjer)

vi har britax babysafe plus shr II, den eneste stolen på markedet med en innebygd pute som støtter under ryggen. Er superfornøyd med den fordi den sørger for at hun ligger på ryggen istedet for å sitte på rumpa

Vi hade samma problem med den första stolen vi köpte. Han satt allt för upprätt och huvudet åkte fram ibland. Sen så ska vi hem till sverige i jul och den resan tar 9h! Så jag letade efter en stol som var mer bakåtlutad så han nästan låg ner och hittade en jätte bra. Maxicosi Pebble! Den ger bebisen mer plats att sträcka ut och är mer bakåtlutad. Vi är jätte nöjda med den!

Vi har en Britax stol, usikker på modellnavnet, men da fulgte det med en slags plate du kunne montere under basen slik at stolen ble mindre bratt. Vi har ikke brukt denne enda da, for han sitter veldig fint i den og hodet detter aldri fremover. Men er jo forskjell på bilene og barna som sitter i stolen også ;)

Back
Topp