bilstol spørsmål

lille bølle

Forelsket i forumet
Hvor lenge skal / bør barna sitte i stol?
Eldstemann på 7 sitter i beltestol. Usikker på vekta, me. Er ca 120 høy. Ser at hun er en av få barn på samme alder som sitter i stol. Så når er det trygt å sitte uten?

Yngste mann veier nå 14kg hun sitter bakover i et beSafe sete som går til 18 kg. Men hun er jo bare året! Er redd for at hun ikke kan sitte i det til hun blir 4:( finnes det noen bakovervendte seter som går til mer enn 18 kg og som kan festes med isofix?

120 cm er for lite til å sitte uten iallefall. Husker ikke helt høgden, men er over 130 cm... så dytter litt jeg [:)]

135 cm og 25 kg om ikke jeg husker feil[:)]

Er usikker på beltestolen.

Det finnes bakovervendte seter som går til 25 kg.
Men ikke med isofix.

ORIGINAL: lille bølle

Hvor lenge skal / bør barna sitte i stol? Så lenge som overhodet mulig.
Eldstemann på 7 sitter i beltestol. Usikker på vekta, me. Er ca 120 høy. Ser at hun er en av få barn på samme alder som sitter i stol. Så når er det trygt å sitte uten? Loven sier minst 135 cm og over 36 kg, men hvis de enda får plass i beltestol bør de bruke det til de er minst 12 år.

Yngste mann veier nå 14kg hun sitter bakover i et beSafe sete som går til 18 kg. Men hun er jo bare året! Er redd for at hun ikke kan sitte i det til hun blir 4:( finnes det noen bakovervendte seter som går til mer enn 18 kg og som kan festes med isofix? Nei, det fins ikke seter med Isofix til over 18 kg, men det fins bakovervendte seter som går til 25 kg. [:)]

Ville ikke brydd meg med at andre ikke bruker sete til barnet sitt, det er nemlig påbudt å bruke det til barnet er 135/150 cm og/eller 36 kg. Ditt barn er mye tryggere i bilen og lovlig sikret, det er det som betyr noe [;)]

Til minsten ville jeg nok solgt BeSafe setet og kjøpt et som er bakovervendt til 25 kg, her er noen forslag til hva dere kan se på:

* Akta Graco Cosmic Comfort S 9 - 25 kg
* Brio Zento 0 - 25 kg
* Britax Hi-Way 0 - 25 kg
* Britax Multitech 9 - 25 kg
* Britax Two Way Elite 9 - 25 kg
* MaxiCosi Mobi 9 - 25 kg

Isofix fås ikke på bakovervendte seter over 18 kg.

Dette setet kan barnet bruke bakovervendt helt til 25 kg eller til det vokser ut av setet på lengden(dvs. når hodet ved ørene når kanten på setet. OBS. gjelder kun bakovervendt og i setene over babysetet).

Har absolutt ikke tenkt til å slutte med bilsete til eldstemann, ble bare overasket over å se så og si ingen seter i bilene til de andre barna på skolen.....

Får tenke på å bytte ut setet til eldstemann etterhvert...
Er kanskje lettere å få solgt det nå som det er ganske nytt?
Kjøpte det i romjula, da vi hadde blitt påkjørt... Er egentlig ikke fornøyd med hvordan det står i bilen, det er så bratt! Og nå står det jo i den hvile stillingen og...

Det er bra, det er utrolig mange større barn som sitter ulovlig sikret dessverre for dem :(

Da passer det kanskje ikke skikkelig i bilen deres. Vil tro det går fort unna på Finn eller lignende når det er så nytt.

Da skal jeg se om vi kan få solgt det:)

Fikk ikke prøvd setet i bilen. Den sto på verkstedet i over 3 mnd etter at vi ble påkjørt, og måtte jo ha nytt sete med en gang:) Kommer ikke til å handle samme sted heller, ho jeg handla av hadde montert setet vi kjøpte i flere biler lik vår sa hun, så det skulle passe perfekt!

Men neste stol skal prøves!

Back
Topp