Bilstol (nr 2) til lange barn!!

Hemmeligfrøken

Forumet er livet
Desemberglede 2015
Har sikkert vært tuusen tråder om dette før.. men jeg klarer IKKE å bestemme meg for bilstol når vi nå bør begynne å pakke vekk babysete..

Hadde i utgangspunktet tenkt på cybex sirona, men ble skeptisk da jeg hørte at man måtte skifte så tidlig og til nytt bakovervendt sete?! Vil derfor gjerne ha erfaringer om dette setet??!!

Så bestemte jeg meg for besafe izi plus siden storebror måtte snues da han var 3 fordi han vokste ut av det bakovervendte (hadde da multitech)... Siden lillesøster ser ut til å være lang også, tenkte jeg derfor at jeg ved å velge dette sete hadde ett håp om å kunne ha henne bakovervendt til 4 år....
MEN mannen er 192 og hører nå at mange ikke engang får plass til dette sete i sine biler? Og vi er jo avhengig av at mannen også klarer å bruke bilen.... (og at begge kan kjøre bilen uten å ommøblere alt).... Vi har audi a6 stasjonsvogn. Noen som har erfaringer i forhold til dette setet? Gjerne i forhold til den problemstillingen vi nå har...

Vil også gjerne høre DIN erfaring om hvilken stol DU hadde valgt til ett langt barn, som ikke tar all plassen i bilen....og som kan brukes lenge.. hvilket og hvorfor?

LEGGER TIL ett spørsmål her;
Fikk tips om max way her - noen som har erfaring med max fix i forhold? Tenker da på i forhold til benplass og lengde på rygg... (se bort fra vekt)

Last edited:
Har ingen erfaring med setet, men har lest mye om andres erfaringer da vi vurderer samme sete til junior.
Axkid minikid sies å være blant setene som varer lengst i forhold til lengde på barn. Setet er ut fra video å dømme, enkelt å montere og godt og stødig.
Ellers er vel Britax Twoway et av setene som tar minst plass bakovervendt, så vidt jeg har lest. Har et Multitech selv nå, og syns det tar relativt liten plass (ser dere har hatt det selv også).

Har ingen erfaring med setet, men har lest mye om andres erfaringer da vi vurderer samme sete til junior.
Axkid minikid sies å være blant setene som varer lengst i forhold til lengde på barn. Setet er ut fra video å dømme, enkelt å montere og godt og stødig.
Ellers er vel Britax Twoway et av setene som tar minst plass bakovervendt, så vidt jeg har lest. Har et Multitech selv nå, og syns det tar relativt liten plass (ser dere har hatt det selv også).

Hmm.. vet du hvordan disse har gjort det i tester?
synes liksom ikke noen av de så noe "særlig" ut? særlig sistnevnte hadde veldig lite sidebeskyttelse?

Se på britax maxway eller axkid minikid :)

Vesla vår er laaang, nå som hun går i andre er hun på høyde med ungene i fjerde-femte.

Vi hadde britax two way elite til henne, ble vel valgt i hovedsak fordi jeg mener den testet bra uten å ha isofix og skulle være greit å flytte mellom biler da vi ikke hadde egen bil på det tidspunktet.

Vi brukte setet bakovervendt fra hun vokste ut av babysetet til hun var 4,5 år, selv om hun altså var så lang. Så jeg ville snust i den avdelinga :)

Men ellers ville jeg altså tatt bilen og ungen med til en butikk så dere får prøvd i bilen osv.

Vesla vår er laaang, nå som hun går i andre er hun på høyde med ungene i fjerde-femte.

Vi hadde britax two way elite til henne, ble vel valgt i hovedsak fordi jeg mener den testet bra uten å ha isofix og skulle være greit å flytte mellom biler da vi ikke hadde egen bil på det tidspunktet.

Vi brukte setet bakovervendt fra hun vokste ut av babysetet til hun var 4,5 år, selv om hun altså var så lang. Så jeg ville snust i den avdelinga :)

Men ellers ville jeg altså tatt bilen og ungen med til en butikk så dere får prøvd i bilen osv.

problemet er at vi bor slik til at det er veldig få seter å få prøvd i biler her vi bor :S

Noen som har erfaring med maxfix vs maxway??? i forhold til lengde på barnet

Har ikke prøvd de selv, men de som blir anbefalt til lange barn. Skal ha en av dem til min eldste når lillebror skal over i storebrors izi plus.

Two way er den lengste, men mangler på comfort. Syns ikke den er så god når de er små, men min 2-åring sitter fint i den nå. Har den som ekstrastol.

Jeg har besafe izi plus, og det er relativt trangt i passasjersete (foran der stolen er), men vi kjører v50 som er den minste stasjonsvognen da.

Axkid minikid har gjort det veldig godt i tester ut fra hva jeg har lest. Den er plus-testet i likhet med BeSafe izi plus:) Ups, mente maxway, ikke twoway i mitt forrige innlegg:o

Maxway og maxfix er helt like seter, bare den ene festes med isofix og går da til 18 kilo, mot 25 kilo på maxway.
Vi bruker maxway og fornøyd med det sete, fikk plass til min gutt på 120 da han var 6 år. Tar liten plass i bilen :)

Besafe izi pluss er fint for plass til barnet. Men hos oss så passer det kun i min bil og da kan ikke mannen på 189 sitte foran det setet. Er kun jeg med mine 158 som kan det. Så han må altid kjøre for å få plass I bilen. Fryktelig dumt. I hans bil og i svigerfar sin bil så kan ingen sitte foran det setet i det hele tatt. Men du må nok bare dra og prøve seter. Vi har slitt mye med våre biler og enda ikke funni noe som passer. Trur egentlig vi må gi opp så mannen kan aldri sitte på mens jeg kjører.

Vi å har besafe izi pluss. I vår bil, Volvo xc70 kan ikke samboer kjøre hvis setet står bak sjåførsiden, han et 198cm. Vi har bare et barn da, så null problem.
Mens i forledrene mine sin bil, er det null problem.
(Husker så klart ikke hva slags bil den har:p)
Men setet er supert synes jeg og gutten vår som et 92-93 cm lang (2 år) har godt med plass enda.
Men ja, setet er stort, og tar en del plass.
Vi har britax maxway i besteforeldre sin bil, liker det setet også. Han sitter godt i det å, men besafen er favoritten :)

Kan ikke svare på det med langt barn, for min er ikke lang! Men kan svare på cybex sirona i alle fall :) Vi har det setet og digger det. Utrolig praktisk at man kan snu det til siden for å sette inn barnet. Min toåring har veldig god plass. Det står at det kan brukes til 105 cm, men hva det er i praksis vet jeg ikke. Hvis det blir for lite og han ikke er klar for beltestol, så kjøper jeg heller et nytt sete i mellomtiden. Men kjenner mange med fireåringer som fortsatt kan sitte i setet (barnet altså)

jeg hadde besafe izi combi, og mannen cybex syrona. Hu vokste mye fortere ut av sete til mannen enn mitt. kunne nok brukt mitt sete til hun var 5. hans til 2,5-3 år...

Det viktigste er iallfall å prøve sete, og barn i bilen, og velge testvinner på sikkerhet. forklar problemet på en stor barnebutikk så hjelper de deg nok. de har mange erfaringer og har kurs, får mere tips og triks da ;)

Maxway og maxfix er helt like seter, bare den ene festes med isofix og går da til 18 kilo, mot 25 kilo på maxway.
Vi bruker maxway og fornøyd med det sete, fikk plass til min gutt på 120 da han var 6 år. Tar liten plass i bilen :)
Hvordan er det med fotplass? Likt der også?

Back
Topp