Bilstol-jungelen

vi j
Jeg leste at iso fix stoler går kun til 18 kg, siden iso fixn kun er godkjent til bilstoler til 18 kg :) Min tidligere samboer (vi har gådd fra værandre) har kjøpt Britax max way med iso fix. Jeg skal kjøpe besafe combi x3 :) siden den er bakovervendt å framovervent :) så da kan jeg snu stolen når hun blir så stor at hun blir lei av å sitte bakovervent :p
vi har besafe combi x3 med isofix. Bruker isofix når den er bakovervendt og belte når den er framovervendt. Men tror vi blir å bytte til en beltestol når hun må snus, for fempunktsele er ikke spesielt heldig når de sitter med kjøreretningen!

vi j
vi har besafe combi x3 med isofix. Bruker isofix når den er bakovervendt og belte når den er framovervendt. Men tror vi blir å bytte til en beltestol når hun må snus, for fempunktsele er ikke spesielt heldig når de sitter med kjøreretningen!

Hvorfor er ikke 5 punktseler heldig når de sitter forover? :/

all bremsekraften vil da gå utover nakken på barnet, mens med 3 punktseler gir selene litt etter slik at kraften fordeles utover hele overkroppen til barnet! ;)

Barn bør sitte bakovervendt til de er mer enn store nok for en beltestol, og bilens egen sele holder igjen kroppen ved en eventuell kollisjon.
5-punktssele holder igjen kroppen altfor mye og hodet/nakken vil skyte fremover om man kræsjer :(
Kombisetene for også veldig dårlige resultater fremovervendt!

Barn bør sitte bakovervendt til de er mer enn store nok for en beltestol, og bilens egen sele holder igjen kroppen ved en eventuell kollisjon.
5-punktssele holder igjen kroppen altfor mye og hodet/nakken vil skyte fremover om man kræsjer :(
Kombisetene for også veldig dårlige resultater fremovervendt!

jeg synes det cybex-setet med pute foran er så flott :D Det er jo PERFEKT om man må snu barnet før det er gammelt nok for "vanlig" beltestol, for da vil bilbeltet gå gjennom puta :)

jeg synes det cybex-setet med pute foran er så flott :D Det er jo PERFEKT om man må snu barnet før det er gammelt nok for "vanlig" beltestol, for da vil bilbeltet gå gjennom puta :)
Jeg har ikke satt meg så inn i den type seter jeg, synes det viktigste er å ha barna bakover til de vokser ut av setet/ kan sitte i beltestol...
Nakken er jo like umoden selvom de sitter med den belteføringen mener jeg.

Jeg har ikke satt meg så inn i den type seter jeg, synes det viktigste er å ha barna bakover til de vokser ut av setet/ kan sitte i beltestol...
Nakken er jo like umoden selvom de sitter med den belteføringen mener jeg.

http://cybex-online.com/uk/carseats/pallas2-fix.html

Det flotte er jo den gode støtten barnet får om det sovner, og også at bilbeltet ikke vil få feilstilling over skulder/hals! Så et slikt skal vi garantert ha når hun vokser ut av Besafen! Jeg satt visst i en slik stol, med pute, til jeg var 7 år :)
Mamma synes det var så morro at "putestolene" kom tilbake på markedet ;)

http://cybex-online.com/uk/carseats/pallas2-fix.html

Det flotte er jo den gode støtten barnet får om det sovner, og også at bilbeltet ikke vil få feilstilling over skulder/hals! Så et slikt skal vi garantert ha når hun vokser ut av Besafen! Jeg satt visst i en slik stol, med pute, til jeg var 7 år :)
Mamma synes det var så morro at "putestolene" kom tilbake på markedet ;)

Som sagt, jeg har ikke satt meg inn i disse setene, ei heller sett noen gode testomtaler heller.
Men beltestoler har jo samme gode støtten til hodet og en beltefører for å sikre at beltet får riktig stilling ;)

Men hvor lenge kan man bruke den puten?

Edit: Så den siste setningen nå ;)
Ja, men det er det jeg mener. Jeg har ikke satt meg inn i det, for det er ikke aktuelt for oss å snu så tidlig, og jeg tror slike seter kan være med på at man snur barna for tidlig

den er for øvrig i topp 5-sjiktet på best i test stolene! Men fikk vel trekk fordi den utelukkende er forovervendt :P
...samtidig så tenker jeg at en spedlemmet 4-åring kanskje ikke sitter stødig nok i en ren beltestol, og en slik med pute da er et godt alternativ ;) Slik som min søster 3,5 åring. Hun er 15kg, men lang, og en beltestol ble veldig "løs" til henne :P

den er for øvrig i topp 5-sjiktet på best i test stolene! Men fikk vel trekk fordi den utelukkende er forovervendt :p
...samtidig så tenker jeg at en spedlemmet 4-åring kanskje ikke sitter stødig nok i en ren beltestol, og en slik med pute da er et godt alternativ ;) Slik som min søster 3,5 åring. Hun er 15kg, men lang, og en beltestol ble veldig "løs" til henne :p
Ja, jeg ser absolutt den fordelen.
Men likevel, så får man bakovervendte seter som passer lenge i lengden også og det vil alltid være tryggere å sitte bakover, selvom det fremovervendte setet er bra..
Hadde T vært et nettere barn hadde han fortsatt sittet bakover!

Ja, jeg ser absolutt den fordelen.
Men likevel, så får man bakovervendte seter som passer lenge i lengden også og det vil alltid være tryggere å sitte bakover, selvom det fremovervendte setet er bra..
Hadde T vært et nettere barn hadde han fortsatt sittet bakover!

er nok ikke alle som tenker sånn da! ;) De fleste snur nok heller enn å kjøpe en ny bakovervendt stol :p

Ja, men det er jo det som er så dumt :(

vi driver for øvrig fortsatt å vurderer om vi skal fortsette å bruke babystolen, siden hun sover bedre i den. Føler de kanskje sitter tryggere i babystolen når de er så små, siden de ligger bedre i den og den er tettere rundt kroppen? MEN prøvde å sette henne tilbake i den idag, og det var tydeligvis uaktuelt fra hennes side å LIGGE i BABYSTOL (hun er da VIRKELIG ingen baby lengre :p )...såeh, da fikk vi svar på det, er bare å sette den på loftet! o_O ;) :P

vi driver for øvrig fortsatt å vurderer om vi skal fortsette å bruke babystolen, siden hun sover bedre i den. Føler de kanskje sitter tryggere i babystolen når de er så små, siden de ligger bedre i den og den er tettere rundt kroppen? MEN prøvde å sette henne tilbake i den idag, og det var tydeligvis uaktuelt fra hennes side å LIGGE i BABYSTOL (hun er da VIRKELIG ingen baby lengre :p )...såeh, da fikk vi svar på det, er bare å sette den på loftet! o_O ;) :p
Jeg finner ikke dokumentasjon akkurat nå, men jeg mener å ha lest at de sitter tryggere i neste sete så fort de er store nok for den?

Jeg finner ikke dokumentasjon akkurat nå, men jeg mener å ha lest at de sitter tryggere i neste sete så fort de er store nok for den?

får satse på at det stemmer da ;)

Men går d å få beltene som går over skuldra høyere opp? De sitter jo så langt ned ifht skulderene hennes allerede. Er helt grønn på detta jeg altså...

♥ appen ♥

Men går d å få beltene som går over skuldra høyere opp? De sitter jo så langt ned ifht skulderene hennes allerede. Er helt grønn på detta jeg altså...

♥ appen ♥
Hvilket sete?

Back
Topp