Bilstol i taxi - test av tv2 hjelper deg

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Tv2 hjelper deg tok en blindtest på taxier i Oslo ang å sikre barn i bil. Helt sjokkerende! :o Så før du tar taxi med barna dine - sett deg inn i sikring selv!

Men når jeg nå vet at taxisjåførene ikke får god nok opplæring og testes i dette, så er jeg ikke overrasket egentlig at "mannen i gata" (i dette tilfellet taxisjåfør) ikke kan dette. Det er jo ikke noe nytt at mange ikke sikrer barna. Tenk hvor mange av disse som kanskje er foreldre og hvordan de sikrer barna sine hver dag :o

http://www.tv2.no/v/956850/

Problemet med dette er at det finnes en million forskjellige stoler og måter de skal festes på. Sjåførene får en telefon om at noen skal ha bil og at man må ha med bilstol, men de har ikke tid til å sette seg inn i hvordan den og den stolen skal festes. Kanskje de ikke har bruksanvisningen tilgjengelig eller at de ikke skjønner den også. Og da spesielt kanskje utenlandske sjåfører sliter med å skjønne norske bruksanvisningen.
Vet ikke hvor mange ganger mannen min har vært å hentet bilstolene våre, for de vet han hvordan man fester. Og for at mange foreldre ikke vet hvilken stol barna deres trenger og bestiller feil, eller at de har med egen stol, men vet ikke hvordan den de har med seg skal festes.

Nå så jeg faktisk hva du skrev. Leste litt fort i sted. Ja, foreldrene bør sette seg inn i festing av bilstoler de også.

Ingen som har sett denne?
Jeg ble faktisk litt skremt av den ene festingen. Men jeg som mamma lar ikke en taxisjåfør feste barnet mitt. Det gjør jeg selv.

Men hva slags sete hadde den ene sjåføren? Den med pute?

For å si det sånn dette kom ikke som ett sjokk. Når NSB bestilte taxi så kom de med setestol til N som da var 7 mnd og en annen gang var det uten sete hjem fra ett vennepar :O så sjåføren ba meg han hun på fanget ...

Har tatt taxi med baby 2 ganger(nsb trøbbel) og den ene sjåføren klarte det fint, den andre aner jeg ikke hva han tenkte med. Men dobbeltsjekket selv, og festet skikkelig

Fester alltid ungene mine selv, men har flere ganger blitt overrasket over hvor sykt gamle/utdaterte setene er. Tok taxi til Gardermoen forrige gang vi var i Oslo, hadde med minsta som var under ett da. Bilsetet sjåføren hadde med var prikk likt det min bror hadde i 1996, dette var sommeren i 2014. :wideyed:

:nailbiting:

Tror jeg nettopp bestemt meg for å kjøpe eget sete, gitt.

Tar heldigvis aldri taxi...

Er ikke det eneste som er skremmende med å kjøre taxi. Noen gang tenkt på hvor mye sjoføren har sovet det siste døgnet?

Så den reportasjen ja, skremmende. Og ja, er nok mange foreldre som ikke vet hvordan man fester stoler rett.

Jeg ble faktisk litt skremt av den ene festingen. Men jeg som mamma lar ikke en taxisjåfør feste barnet mitt. Det gjør jeg selv.
Samme her. Problemet er jo de som ikke eier bilstol og aldri kjører bil med barna, men som plutselig trenger det. Og ikke kan dette selv.

Veldig skremmande å sjå den testen. Eg drosjeeigar sjøl, og har kjøpt inn egne seter til min drosje som både eg og mine sjåføra kan festa forsvarlig, og så me veit korleis ongane skal festast oppi.

E lika skremmande at foreldrene ikkje bryr seg meir enn dei gjere...for oss eriktig sikring av dei små ei selvfølge.

Problemet med dette er at det finnes en million forskjellige stoler og måter de skal festes på. Sjåførene får en telefon om at noen skal ha bil og at man må ha med bilstol, men de har ikke tid til å sette seg inn i hvordan den og den stolen skal festes. Kanskje de ikke har bruksanvisningen tilgjengelig eller at de ikke skjønner den også. Og da spesielt kanskje utenlandske sjåfører sliter med å skjønne norske bruksanvisningen.
Vet ikke hvor mange ganger mannen min har vært å hentet bilstolene våre, for de vet han hvordan man fester. Og for at mange foreldre ikke vet hvilken stol barna deres trenger og bestiller feil, eller at de har med egen stol, men vet ikke hvordan den de har med seg skal festes.
Det står bruksanvisning på siden av setet. Man bør vite at en babystol skal stå bakovervendt. I alle seter skal seler være stramme og uten å være vridd. Dette er for dårlig unnskyldning!

Men hva slags sete hadde den ene sjåføren? Den med pute?
Da va merzedeslogo på den puto, så antar at da va mageputa så skal brukast i kombinasjon med integrert puta så dei vippe opp frå baksetet. Ungen va uansett alt for liten til den typen sikring...

Aner ingenting om den, men en ettåring er uansett for liten! Og det var brukt helt feil.
Jeg blir helt skremt jeg. Føler ikke alltid at bilsikring Går fremover i tid
[QUOTE="Mrs Lutz, post: 19751475, membe

Back
Topp