Bilstol - hva velger du?

Sunnmøring89

Andre møte med forumet
Noen som har startet å tenke på bilstol? Hvilken funksjon som er grei å ha, prisklasser, tillegsfunksjoner, isofix, svingbar, bikkbar, kan festes til vogn +++ hybrid/nyfødt/vanlig med nyfødt innlegg?...

Noen som har erfaringer å dele?

Tenker selv jeg ønsker noe som "svinger" mot bildøren når barnet skal inn/ut...

Hilsen ferskt førstegangsgravid <3
 
I starten er det veldig praktisk å ha sete i base. Da kan man ta ut setet mens baby enda sitter i og bære den med seg. Når du kommer tilbake til bilen er det berre å klipse det på plass igjen.
Vi har svingbar no til jenta vår, men ho er no 1 år og 9 mnd. Så tenker kanskje at det er mest praktisk for større barn, da det er fast i bilen he tiden. Når barna er små er det greit og kunne kle på de og sette de i bilstolen inne.
Men, det er bare det jeg har erfart. Mulig noen er uenig med meg [emoji4]
 
I starten er det veldig praktisk å ha sete i base. Da kan man ta ut setet mens baby enda sitter i og bære den med seg. Når du kommer tilbake til bilen er det berre å klipse det på plass igjen.
Vi har svingbar no til jenta vår, men ho er no 1 år og 9 mnd. Så tenker kanskje at det er mest praktisk for større barn, da det er fast i bilen he tiden. Når barna er små er det greit og kunne kle på de og sette de i bilstolen inne.
Men, det er bare det jeg har erfart. Mulig noen er uenig med meg [emoji4]
Godt svar Niina! :) Jeg har problemer med rydd/nakke, og når jeg har bært rundt på bilstoler til nieser og nevøer, så er jeg helt ødelagt før jeg har kommet meg ut av garasjen til kjøpesenter eller hva det enn måtte være... Å kunne bære rundt på bilstol blir da ikke noe som er mulig for meg. Jeg må nok ha eller en liten/lett "shopping-vogn" som kan være i bagasjerommet... Men dette er tanker jeg har nå (veldig tidlig enda) og trolig vil erfaring endre på det jeg tror vil passe. :)
 
Godt svar Niina! :) Jeg har problemer med rydd/nakke, og når jeg har bært rundt på bilstoler til nieser og nevøer, så er jeg helt ødelagt før jeg har kommet meg ut av garasjen til kjøpesenter eller hva det enn måtte være... Å kunne bære rundt på bilstol blir da ikke noe som er mulig for meg. Jeg må nok ha eller en liten/lett "shopping-vogn" som kan være i bagasjerommet... Men dette er tanker jeg har nå (veldig tidlig enda) og trolig vil erfaring endre på det jeg tror vil passe. :)
Enig med Niiina, mange bilstoler får du også koblinger som gjør at du kan koble rett på understellet til vogna også. Jeg hadde dette til førstemann og kommer til å se etter samme løsning nå også.
 
Vi har brukt maxi cosi cabriofix til førstemann, med isofixbase. I tillegg fekk vi med adapter til vogna vi kjøpte, som passa til bilstolen. Sjeldan vi brukte det då, men greitt om ein skal ein kjapp tur på butikken eller noko sånt.

Vi bytta til besafe izi modular som stol nr to. Ikkje svingbar, men kjempefornøgd med stolen.
 
Har BeSafe izi go modular som babystol. Deretter småbarnsstolen til BeSafe modular. Etter denne bytter jeg til Axkid Minikid, slik at barnet kan sitte bakovervendt så lenge som mulig (fram til 6 år).
 
Godt svar Niina! :) Jeg har problemer med rydd/nakke, og når jeg har bært rundt på bilstoler til nieser og nevøer, så er jeg helt ødelagt før jeg har kommet meg ut av garasjen til kjøpesenter eller hva det enn måtte være... Å kunne bære rundt på bilstol blir da ikke noe som er mulig for meg. Jeg må nok ha eller en liten/lett "shopping-vogn" som kan være i bagasjerommet... Men dette er tanker jeg har nå (veldig tidlig enda) og trolig vil erfaring endre på det jeg tror vil passe. :)

Bilstol med adapter til vognunderstell er da helt fantastisk. Mange babyer sovner lett i bil og da er det greit å slippe å flytte de fra bilstol til vogn (og risikere at de våkner). Adapter var noe av det jeg ventet med å kjøpe forrige gang, men angrer på at jeg ikke kjøpte det samtidig med vogn og bilsete. :)
 
Back
Topp