Bilstol hjelp

mammatileijente

Forumet er livet
VIP
Venninnen min trenger tips til ny bilstol

Hun har i dag... åååååå... nå kommer jeg selvsagt ikke på hva det heter;(.. men er det sete hvor man ofte må bytte isoporen.. det er lilla.. lilla og litt stripete...

Hun trenger nytt i samme kg..

Datteren hennes veier under 15 kg.. så beltestol blir uaktuelt..

Besafe heter sete...

Sete er ødelagt.. isoporen er herpa.. og hun har allerede byttet det en gang.. nå ønsker hun å kjøpe et annet merke..

Noen tips? ;)

Svar litt lengre ned om hva Trygg Trafikk skrev da jeg spurte om anbefalinger av beltestol til barn under 15 kg

Britax multitech:)

Acta Graco Cosmic Comfort :)

Tja.... Britax two way elite kan jo brukes lenge bakovervendt. Personlig synest jeg det er mye bedre enn multi tech, vertfall til større barn.

*Sookie* skrev:
Tja.... Britax two way elite kan jo brukes lenge bakovervendt. Personlig synest jeg det er mye bedre enn multi tech, vertfall til større barn.

Helt enig med denne- eldstemann satt bakovervendt i dette sete inntill 2 uker siden :)

Britax HiWay! Veldig bra sete som vi er kjempegodt fornøyd med.
Har brukt det til mini siden han var 8 mnd. Han er nå 10 mnd og 12 kg og sitter kjempefint i det!
Om man føler barnet vingler litt med hodet når det sover, kan man kjøpe ekstra hodestøtte til emoticon
Dette kan forresten kun brukes bakovervendt.

Jeg har selv et akta graco cosmic comfort, men det jeg har går bare til 18 kg bakovervendt i baksetet. Så skulle jeg byttet ut det, så hadde jeg nok kjøpt Britax two way elite.

~Tintus~ skrev:
Jeg har selv et akta graco cosmic comfort, men det jeg har går bare til 18 kg bakovervendt i baksetet. Så skulle jeg byttet ut det, så hadde jeg nok kjøpt Britax two way elite.

Det er den gamle modellen ja, de nye som heter Cosmic Comfort S er til 25 kg bakover i baksetet.

Glemte å si det..

Dette er en jente på ca 13-14 kg.. 4 år.. skal sitte forovervendt;)

Hvodan merker man at isoporen på Besafe stolene blir ødelagte? Og hvor skjer det?

Du kan kjøpe beltestol. Etter hva jeg har forstått MÅ ikke barnet være over 15 kg.

Hadde aldri i verden kjøpt et kombisete til en så stor unge.

Labambie skrev:
Du kan kjøpe beltestol. Etter hva jeg har forstått MÅ ikke barnet være over 15 kg.

Det er vel sånn at sikringsutstyr til barn i bil kun er lovlig å bruke innenfor den vektklassen det er godkjent for, så hvis de finner en beltestol som går fra under 15 kg kan hun ha den.. hvis ikke er det forbudt.

Labambie skrev:

Jeg trodde alle godkjente eller anbefalte beltestoler var fra 15 kg jeg.. og jenta veier på langt nær 15 kg..

Jenta mi  veier vel 16,5 kg.. og denne jenta det er snakk om her veier mange kg mindre..

KristineBirgitte skrev:
Labambie skrev:

Det er vel sånn at sikringsutstyr til barn i bil kun er lovlig å bruke innenfor den vektklassen det er godkjent for, så hvis de finner en beltestol som går fra under 15 kg kan hun ha den.. hvis ikke er det forbudt.

Ja, dette trodde jeg også. Helt til noen andre her inne rettet meg, og har gjort det gang på gang på gang.... Så jeg hadde sjekket det iallefall, evt. sende en mail til trygg trafikk.

Har godkjent beltestol fra 9 kg i mamma sin bil... hmmm..

Dette var svaret jeg fikk da jeg spurte Trygg trafikk om beltestol til barn under 15 kg..

Så lenge barnet ikke er 15kg kan vi ikke anbefale beltestol. Mer informasjon om gruppe 2 og 3 finnes her: http://www.tryggtrafikk.no/w/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/Sikring_av_barn_4_-_10_ar/

Det finnes flere seter som går opp til 25kg og som muligens kan være et alternativ for venninnen din.

Vi anbefaler ikke konkrete seter, men mener at Plustesten gir et godt bilde av hvilke seter som er gode når det kommer til sikring av barn. Testen fokuserer spesielt på nakkeskader da det er nakke og hode som er utsatte områder. Informasjon og link til Plustesten finner du her: http://www.tryggtrafikk.no/Plustest+%E2%80%93+en+garanti+for+barnas+sikkerhet+i+bilen.b7C_wJbG3Q.ips

Når nytt sete skal kjøres er det alltid lurt å ta med både barn og bil til butikken. De bør kunne hjelpe til med montering.

Vi har brukt britax evolva som "overgangstol", da mine er veldig lange og lette. Har lest de egentlig ikke anbefaler beltestol før fra 18 kg, men at det er lov fra 15 kg. Britax evolva er fra 9-35 kg, så  setet er langt nok i ryggen, men fremdeles kan en bruke stolens belter, og så er det beltestol fra 15/18 kg. og JA, det er forovervendt, men dette ble eneste løsning for oss. Nå har storebror fått ren beltestol, for kombistoler er vel ikke like sikre som "rene" beltestoler etter hva jeg har skjønt.

Back
Topp