Bilstol - for gammel?

Laanoo87

Flørter med forumet
Hei,

Jeg har en Maxi Cosi bilstol fra eldste jenta som ble 7 år i desember. Har brukt den til ett barn etterpå. Stolen er bevart inne, tildekket med laken.
Ser på nett at anbefalt «levetid» på babystolen er 6-7 år, så spørsmålet er: er det noen måte å sjekke om den bilstolen jeg allerede har er fortsatt god? Eller er det bare å kjøpe ny (sånn jeg i utgangspunktet hadde tenkt)?

Dette blir siste barnet, og babystolen er jo ofte ikke enkel å få noe for ved videresalg. Det hadde jo derfor vært greit å kunne bruke den vi allerede har, men sikkerheten kommer først!
 
Jeg ville sagt at den er for gammel, ca 5 år er ok alder, men sjekk isoporen. Men for sikkerheten hadde jeg klipt selene og kjøpt ny, bilsikkerhet er noe man skal vurdere høyt :)
 
Hei,

Jeg har en Maxi Cosi bilstol fra eldste jenta som ble 7 år i desember. Har brukt den til ett barn etterpå. Stolen er bevart inne, tildekket med laken.
Ser på nett at anbefalt «levetid» på babystolen er 6-7 år, så spørsmålet er: er det noen måte å sjekke om den bilstolen jeg allerede har er fortsatt god? Eller er det bare å kjøpe ny (sånn jeg i utgangspunktet hadde tenkt)?

Dette blir siste barnet, og babystolen er jo ofte ikke enkel å få noe for ved videresalg. Det hadde jo derfor vært greit å kunne bruke den vi allerede har, men sikkerheten kommer først!

Jeg hadde ikke brukt den. Plasten blir gammel og svak, og 7 året er nok i litt lengste laget.
 
Det skal stå en form for best før dato på de, eller en produksjonsdato. Så sjekker du i bruksanvisningen hvor lenge fra produksjonsdato bilstolen skal bruke. Husker at vi sjekka dette i vår Maxi-cosi og at den blir innafor 5 år. Jeg ville nok tenkt 7-8 år blir for lenge.
 
Jeg ville personlig ha kjøpt nytt. Har lest at hvis du skal bruke noen år gammelt sete, så bør du sjekke om setet fremdeles selges den dag i dag. Det kan indikere at det fremdeles er godkjent i dagens krav til sikkerhet (husker ikke hvor jeg fant informasjonen, tror det var på dyrebarlast.org.)

Ellers fant jeg denne informasjonen:

https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/ Her står det litt om alder på setet:

"Er bilstolen for gammel?
Vi anbefaler å kassere seter som er eldre enn 10 år gamle fordi plast og isopor eller andre støtabsorberende materialer i setene blir sprø og mer porøse med tiden. Et barnesete bør med andre ord ikke være over 10 år når det er i bruk.

Det kan være greit å vurdere kassering av babyseter noe tidligere, eksempelvis 7 år. Disse setene slites mer fordi babysetene gjerne blir tatt inn og ut av bilen oftere, og blir oftere brukt til flere barn."
 
Back
Topp