Bilstol dilemma

Guttemamma92

Forelsket i forumet
Junibarna 2015
lillegutt på 7,5 mnd er snart 10kg, og sitter i maxi cosi enda. Ser nå at det setet blir snart for lite og han må ha en annen stol.
Storebror sitter i bakovervendt cybex sirona, og han begynner rett og sltt å bli for str i den, han er for høy ift selene og ryggen, og føttene er skikkelig krunglette.
Han trives i det setet han, og trives i bakovervendt sete.
Men da, så har ikke jeg særlig lyst til å kjøpe så msnge forskjellige seter om dere skjønner. Jo, jeg tenker såklsrt på barnas beste og sikkerhet, ikke misforstå.

Men, kan jeg la lillebror få cybex sirona sete til storebror etterhvert nå, og kjøpe en ny bilstol/bilsete til storebror som er fra 15kg? Eller er det absolutt ikke lov ift til at han er bare 12kg? Hva tenker dere?
Jeg tenkte da på ett britax sete som er fremovervendt med bilens egne sæler.

Storebror er forresten 2 år og 2 mnd. Vet også det er anbefalt og sitte bakovervendt til 4 år.

Jeg ville ikke kjøpt fremovervendt sete fra 15 kg, hvis ungen bare er 12 kg og kun to år.. Jeg hadde sikkert valgt å kjøpe et bakovervendt til :-)

De har seter som er kombi. Slik at storebror har muligheten til å sitte bakovervendt en stund til. Så kan du snu det når han er klar for det, men likevel slippe å kjøpe nytt:)

Hadde ikke satt en 2 åring i beltestol nei. Vektgrensa er der for en grunn. Hadde heller valgt å kjøpe en britax maxway f eks som kan sitte bakovervent til 25 kg. Det er kjedelig med mange "like" stoler. Men det er aberet med å få tette barn ;)

Det er ikke anbefalt å sitte fremovervent med 5 punkt sele, det gir enorm belastning på barnets nakke ved en evt kollisjon. Er mye bedre med beltestol når de skal fremovervent. Men det er han alt for liten til enda. ;)

Takk for svar :-) da blir det en bakovervendt stol til! Da var det bare å lete i alle disse stolene.. ;-)

Tror jentene her var godt over fire år før de byttet til beltestoler. Det er to år mellom de, så vi har også hatt dobbelt opp med stoler en stund (fire stoler også da vi har hatt i begge bilene). Må innrømme det var litt behagelig når de begynte med beltestol begge to, ikke minst med tanke på plassen :-)

Hadde ikke satt en 2 åring i beltestol nei. Vektgrensa er der for en grunn. Hadde heller valgt å kjøpe en britax maxway f eks som kan sitte bakovervent til 25 kg. Det er kjedelig med mange "like" stoler. Men det er aberet med å få tette barn ;)

Det er ikke anbefalt å sitte fremovervent med 5 punkt sele, det gir enorm belastning på barnets nakke ved en evt kollisjon. Er mye bedre med beltestol når de skal fremovervent. Men det er han alt for liten til enda. ;)
Vet mange er veldig fornøyde med maxwayen altså. Den holder lenge!

Jeg har besafe izi plus til min. Den fikk jeg anbefalt i forhold til plass til unger lenge. Han er jo bare 9 mnd enda men stor gutt. Den er opp til 25 kg og skulle være en av dei beste i forhold til benplass og slikt når barna blei eldre. Og såklart et godt sete sikkerhetsmessigt.

Enig i alt:)
Kan varmt anbefalt maxway, den holder utrolig lenge og tar liten plass i forhold til mange andre. Og den er ikke så dyr heller.

Back
Topp