Bilstol 9-18kg

Hvorfor er det ikke anbefalt å sitte forover med 5 punkts sele? Og hvem er det som ikke anbefaler det? :)

Så du hadde fått svar av noen andre.. Men du kan nå tenke deg den kraften det blir i et stort tungt hode (i forhold til kroppen) som er løst og blir kastet fremover mens resten av kroppen sitter helt fast i selene.. Nakken brekker.. Det ligger mange kræsj tester med barnestoler og dukker. Bare søke opp på YouTube så får du se.

Det finnes mange bra seter som festes med seler.. Hadde kjøpt et sete til. Her hsr vi dobbelt opp i bilene pluss eget bakovervent dere nr 2 hos mormor.. Hun kjører ikke barn under 4 år fremovervent..

Hadde kjøpt bakovervendt til 25 kilo. De er uten isofix og festes trygt også for store unger.

Fremover i fempunktsanordning kjører jeg ikke.

Vi har hatt britax maxwayen bakovervendt i en 2-seters Citröen berlingo. Koblet ut airbagen. Man må ikke ha de fremover fordi man kjører "arbeidsbil" [emoji4]

Fordi barnet sitter dønn fast med kroppen, og ved en evt krasj da er det bare hodet som slenges frem siden resten av kroppen sitter fast. Da brekker nakken tvers av. For å være brutalt ærlig..

Er det jobb-bilen til samboer? Kan han vurdere å bytte bil hvis ikke?

Ville ikke hatt et så lite barn fremovervendt for det første. Og iallefall ikke i 5-punkt
Ja det er jobb bilen hans.. Da får han ta min bil når han har lillemann:/

Kan dere ikke undersøke om dere får deaktivert airbag så kan han ha bakovervendt der også? Så små bør ikke sitte forran airbag om de sitter fremover heller. Så deaktivert airbag. Eller bruke annen bil, ja

Men hvordan har dere gjort det nå da?

For som Sara skriver så er det farlig å ha små barn (gjelder til de slutter med bilstoler) foran airbag. Den løser ut med så stor kraft at barn kan bli drept av airbagen. Den er laget for voksne.
Så han kan uansett ikke kjøre med barnet foran bakover eller fremover i den bilen

Hvorfor burde man bytte sete hvis man skal ha det forovervendt? Samboer har en Toyota hiace som ikke har isofix, og hvis vi skal måtte ha setet i den bilen, som vi noen ganger har, så må man kunne ha setet fremover.. :) så bare lurer på hvorfor man ikke skal ha 5 punktssele forover:)
Leste nylig på Trygg Trafikk ang. 5punktsele. Er på grunn av (som flere har skrevet) at kroppen blir sittende bom fast, så all kraft går på nakken. I en beltestol med bilens seler vil alt gi litt etter for så å strammes :)

For som Sara skriver så er det farlig å ha små barn (gjelder til de slutter med bilstoler) foran airbag. Den løser ut med så stor kraft at barn kan bli drept av airbagen. Den er laget for voksne.
Så han kan uansett ikke kjøre med barnet foran bakover eller fremover i den bilen
Er vel bare å slå av airbagen med en knapp/nøkkel (ihvertfall på nyere biler). Om barnet MÅ sitte foran vel og merke..

Kan dere ikke undersøke om dere får deaktivert airbag så kan han ha bakovervendt der også? Så små bør ikke sitte forran airbag om de sitter fremover heller. Så deaktivert airbag. Eller bruke annen bil, ja
Jo han kan deaktivere airbagen!! Så tenkte egentlig å ha ett sete som kan festes med isofix (i min) og med bilens belter (i hans bil).. Men som jeg har lest flere har skrevet så vil jeg jo ikke ha han fremover enda!!
Men hvis man kunne festet ett sete bakovervendt med isofix eller belter hadde det jo vært supert!

Det er min bil som brukes til vanlig(bakovervendt i babysete) Har måttet kjøre samboer sin ett par ganger og da har vi festet setet med belter.. Vel og merke med deaktivert airbag.. Vet at ikke barn skal sitte der det er airbag!

Ingen vendbar stol bør vendes, til det er den for tung,

Anbefaler axkid minikid, axkid rekid eller britax maxway, gode stoler med god plass til så vell små som større barn,

Det finnes også mange gode kombi stoler (vendbare ) så lenge de utelukkende anvendes bakovervendt

Jo han kan deaktivere airbagen!! Så tenkte egentlig å ha ett sete som kan festes med isofix (i min) og med bilens belter (i hans bil).. Men som jeg har lest flere har skrevet så vil jeg jo ikke ha han fremover enda!!
Men hvis man kunne festet ett sete bakovervendt med isofix eller belter hadde det jo vært supert!
Det finnes bakovervendte seter som kan stå i fremsetet, blandt annet britax maxway og axkid minkid, bilstolen monteres da uten støtteben og helt oppi dashbordet, altså det skal lene seg mot dashbordet,

Så man kan ha bakovendte i fremsetet også

Axkid rekid er ett slikt sete, kan monteres med isofix - 9-18 kg eller belte 9-25 kg, men planlegger du å ha det i to biler hadde jeg heller kikket på axkid minkid eller britax maxway, disse er kjempe enkle å montere og det går rimelig fort når man bare kommer i gang ,

Bare å ha ekstra forankrings stropper i den andre bilen så går det ennå kjappere

Axkid rekid er ett slikt sete, kan monteres med isofix - 9-18 kg eller belte 9-25 kg, men planlegger du å ha det i to biler hadde jeg heller kikket på axkid minkid eller britax maxway, disse er kjempe enkle å montere og det går rimelig fort når man bare kommer i gang ,

Bare å ha ekstra forankrings stropper i den andre bilen så går det ennå kjappere
Det hørtes jo supert ut!! Disse må jeg se på nærmere! Er så vanskelig p bestemme seg for sete.. Er altfor mye å velge mellom...

Back
Topp