Bilstol 2

Junibaby2

Betatt av forumet
Sommerfuglene 2017
Junibollene 2023
Noen som har kjøpt/tatt i bruk bilstol nr 2? Hvilken stol? Er dere fornøyd? Hvorfor valgte dere stolen? ☺
 
Axkid minikid :) fordi det er den bilstolen som varer lengst bakovervendt og den er plusgodkjent. Veldig fornøyd :)
 
BeSafe izi plus har vi. Den er kåret best i test i 2015 og 2017, og er plussgodkjent. I tillegg går den opp til 25 kg. Derfor valgte vi den. Vi er kjempefornøyd! Stolen er enkel å forstå seg på, og vårt barn sitter veldig godt i stolen. Vi har brukt den noen måneder allerede.
 
Besafe modular, kjempefornøyd :happy: Vet at vi må bytte etterhvert men da kan kanskje lillebror/søster ta over den :D bare brukt den en ukens tid da!
 
Vi bruker fortsatt det første setet vi. Når bør man bytte? Dere som har byttet alt, hva var grunnen for det?
 
Vi bruker fortsatt det første setet vi. Når bør man bytte? Dere som har byttet alt, hva var grunnen for det?

Jeg leste at retningslinjen for når du skal bytte bilstol er når barnet ditt kan sitte oppreist uten støtte eller senest når barnets hode er i linje med stolens høyeste punkt.
For babystolen vår stod det tydelig med bilde i bruksanvisningen at selen ikke skulle gå ned bak skulderen, men ligge stramt oppå skulderen. Vi hadde bare ett hakk igjen å øke på, og da tenkte vi det var på tide å bytte. Barnet sitter oppreist uten støtte og setter seg også selv på gulvet. Så er det jo også det at vi leste det var lurt å bytte fra babysetet så fort du kan bytte, pga at babysetet har veldig mye helling, og det er tryggere med mindre helling. I tillegg var setet vi ønsket på salg da det passet å bytte. En annen ting er at det ikke er like store protester å bli satt i bilstolen etter bytte, så det tyder jo på at det var mer behagelig å få bytta.
 
Vi har kjøpt Recaro zero 1. Valgte dette fordi vi ville ha en isofix stol siden den må flyttes hyppig mellom to biler, og fordi mannen ønska seg dreibar stol mtp å enkelt sette frøkna oppi. I tillegg er selenes høyeste punkt på denne hele 11 cm høyere enn på cybex sirona, så da ble valget enkelt.
 
BeSafe izi plus har vi. Den er kåret best i test i 2015 og 2017, og er plussgodkjent. I tillegg går den opp til 25 kg. Derfor valgte vi den. Vi er kjempefornøyd! Stolen er enkel å forstå seg på, og vårt barn sitter veldig godt i stolen. Vi har brukt den noen måneder allerede.
Så bra at dere er fornøyde :) Vi har tenkt til å kjøpe samme stolen, noe vi må få gjort denne uken, for Litamor har hodet rett under kanten på babysetet.

Hva vil det si når et sete er plussgodkjent?
 
Så bra at dere er fornøyde :) Vi har tenkt til å kjøpe samme stolen, noe vi må få gjort denne uken, for Litamor har hodet rett under kanten på babysetet.

Hva vil det si når et sete er plussgodkjent?

Det med plus-godkjenning kan du lese litt om her, så slipper jeg å forklare.
IMG_6469.jpg
 
Tusen takk for gode svar ☺ Synes det er så vanskelig å velge, og vi ser vi er nødt til å bytte nå siden beltene er begynt å gå ned på baksiden av skuldrene. Ønsker oss helst isofix med rotasjon, siden det er tryggest/enklest/best for ryggene våre, men vet vi da må bytte sete en gang ekstra. Har lest en del på forbrukerrådets sider og ser der at beesafe izi kid er beste stol som også er plussertifisert. Men så ser jeg at en del sier at selene kan bli vanskelige å stramme med tid.. Så har jeg og sett en del på sirona siden mange sier de er så fornøyde med det, men det er jo ikke plus testet...
 
Syns det er vanskelig selv. Men tenker slik: skal vi kun ha ett barn vil jeg kjøpe en stol nå som vil vare ut hele perioden. Skal vi ha to barn er det ikke SÅ nøye å ha en stol som varer ut perioden da vi uansett må ha to stoler. Men jeg tenker å undersøke hva som fungerer best i den bilen vi har nå.
 
Syns det er vanskelig selv. Men tenker slik: skal vi kun ha ett barn vil jeg kjøpe en stol nå som vil vare ut hele perioden. Skal vi ha to barn er det ikke SÅ nøye å ha en stol som varer ut perioden da vi uansett må ha to stoler. Men jeg tenker å undersøke hva som fungerer best i den bilen vi har nå.

(Sniker)
Det er ytterst få stoler som varer ut perioden, og av de få som gjør det, er det Axkid Minikid som er mest anvendelig, altså som passer i flest biler. :)
 
Vi har concord reverso, den nyeste modellen.(tidligere modeller hadde en feil med strammemekanismen, men den er utbedret nå)
Det har og blitt best i test og er plus-testet og anbefalt av forbrukerrådet.

Har det samme til mellomste på 2,5 og er veldig fornøyd, barna kommer høyt opp så de får sett godt ut:)

Går kun an å ha bakovervendt, men er godkjent til 23 kg, så vil tro det holder frem til mellomste skal ha fremovervendt beltestol:)

Har ikke begynt å bruke det enda, siden hun ikke er så stor av vekst, mellomste brukte babystolen til han var 1 1/2.
 
Vi bruker Besafe izi kid x2. Kom best ut i test. Er med isofix. Jeg har brukt besafe til alle 4 barna og er veldig fornøyd. Isofix går bare til 18 kg , gutten er allerede 12 kg. Så for å kan sitte bakover ut bakventperioden så blir det besafe izi plus eller Axkid minikid etter dette setet er utvokst.
 
Maxi-cosi 2way pearl. Bytta rundt 7 mnd. Burde bytta før da det var for trangt for han oppi der. Kjempe bom å ikke gå for sete vi kan snu når vi setter oppi og tar ut. Han er 12 kg nå og veldig tungt og vri han oppi og ut... Ellers et godt sete.
 
Har valgt Britax dualfix med isofix feste! Valgte dette da det var vendbart å det går an å tilte det bakover når barnet sover. Var også best i test i 2016. Har ikke startet å bruke det enda :)
 
Noen som veit hvordan vi fester forankringsbeltene når stolen skal stå i framsetet?
 
Noen som veit hvordan vi fester forankringsbeltene når stolen skal stå i framsetet?

(Sniker)

I skinnene under forsetet, enten foran, eller bak setet.
Derfor lønner det seg å ha ekstra forankringsseler. :)
 
Back
Topp