Bilsikring

Bubble

Betatt av forumet

Jeg lurer på hva som er sikrest for babyer, bilstol eller bag med nett?

Og hvor lenge kan babyer sitte i bilstolene av gangen, om man skulle ut på en lengre kjøretur?

Eller det er vel feil å si at jeg lurer på det, for jeg har jo hengt her inne en stund, men har da vært på en Småtrollbutikk der jeg fikk litt bakoversveis, og innen jeg forklarer litt mer om det, vil jeg gjerne høre på hva kloke hoder her inne mener.

Legg gjerne med link el.l for å få det svart på hvitt.

Bakovervendt bilstol er det sikreste for babyer. De burde helst sitte minst mulig i en bilstol, og på lengre kjøreturer bør man ta gode pauser. :)

Bilstol er helt klart tryggest, i en bag ligger jo barnet løst, og det kan få livsfarlige konsekvenser ved en kræsj. 

En unge under 9 kg skal sikres bakovervendt, men det anbefales at barnet sitter bakovervendt så lenge som mulig, helst over 4 år. :)

Maxi Cosi Cabriofix med base er vel det setet som er en av de sikreste, og som har vært det lenge. 

Gå inn på hjemmesidene til Trygg Trafikk, der står det mye god informasjon.

Bilstolene nå er veldig bra laget for barnet, så under en kjøretur kan du fint kjøre så lenge barnet sover eller ikke viser tegn til ubehag. Likevel på lange turer er det viktig å stoppe slik at barnet får ligge litt på rygg, få tilbud om mat/drikke, og ellers kjenne slik at det ikke er for varmt eller for kaldt. 
På varme sommerdager blir det fort klamt og varmt for barnet, da det er isopor i setet, som varmer godt. Derfor er det bedre med litt tynne klær, og heller ha tepper over, som kan taes bort hvis det blir for varmt. 

Ull/silke blanding i klær er fint på sommeren. :) 

Lykke til med valg av bilstol, mye bra på markedet nå heldigvis. :)

Tusen takk for svar, jenter! Da var det jo akkurat som jeg trodde.

Jeg er ikke ute etter en bilstol, jeg har begge mine bakovervendt (3,5 år og 10 mnd), og det blir nok enda en god stund før jeg snur eldste.

Grunnen for at jeg spurte var at jeg var med ei venninne som har en unge på 2 mnd, og de skulle på en 3-timerstur t/r, til Småtroll for hun skulle låne nett for å ha over bag i bil. Jeg påsto jo da at det måtte da være sikrere med bilstol. Da fikk jeg høre fra daglig leder at "bag med nett er sikrere, men vi er pliktig til å si at bilstoler er sikrest, dessuten kan de kun sitte i bilstolen i max et kvarte av gangen når de er så små, har ingen betydning om de sover". Dette hadde hun lært på kurs, som de visstnok har flere av i året, av en professor! 

Bubble skrev:

Tusen takk for svar, jenter! Da var det jo akkurat som jeg trodde.

Jeg er ikke ute etter en bilstol, jeg har begge mine bakovervendt (3,5 år og 10 mnd), og det blir nok enda en god stund før jeg snur eldste.

Grunnen for at jeg spurte var at jeg var med ei venninne som har en unge på 2 mnd, og de skulle på en 3-timerstur t/r, til Småtroll for hun skulle låne nett for å ha over bag i bil. Jeg påsto jo da at det måtte da være sikrere med bilstol. Da fikk jeg høre fra daglig leder at "bag med nett er sikrere, men vi er pliktig til å si at bilstoler er sikrest, dessuten kan de kun sitte i bilstolen i max et kvarte av gangen når de er så små, har ingen betydning om de sover". Dette hadde hun lært på kurs, som de visstnok har flere av i året, av en professor! 

Dette hadde jeg nok gått videre med.. http://www.sikringavbarnibil.blogspot.com og http://www.tryggtrafikk.no

På begge disse sidene finner du masse info og videoer som viser bagnett i kollisjon. Ikke pent. Er dette på Sørlandet? For der har de jo en tulling som driver babybutikk og anbefaler alskens etter forgodtbefinnende. Han driver tilogmed og holder kurs på barsel, og folk tror jo han er ekspert, så de hører åp ham. Han har vel kanskje slutta med det nå, men grøss og gru, sier jeg bare.. Barnevognhuset Rudo er jo også en skrekkens butikk ang. bilsikring.. 

Nei, dette er en dame på Helgeland...

Ble mildt sagt paff da hun sa det, trodde ikke disse nettene eksisterte lenger...

Back
Topp