Bilsikring! ....igjen....

At folk tørr.. Ville ringt politiet ja, og bedt dem ha kontroll. Jeg så en baby på fanget til moren sin i forsetet på en bobil for en tid tilbake. Holdt på å få hakeslep.

Skjønner ikke at de tørr...
Vi bor på en liten plass, her var det et så stort problem at foreldrene hadde barna på fanget osv. at barnehagen varslet foreldrene at de ville melde de til barnevernet om de så slikt!

Veeeldig vanlig i vår barnehage, prøvde å si ifra til bhg men ikke mye de ønsker å gjøre.
Sjeldent jeg ser barn ha bakovervendt sete etter de er 2 år, og 4-5 åringene har jeg flere ganger sett uten bilstol.
Min datters venninde har jeg sett fra hun var 4 år sitte foran i bilen til pappan sin uten bilbelte eller sete. De kjører jo ikke langt, men tenk om airbagen utløses feks!!!

Vi er ikke de "beste" på bilsikring selv. Men barna våre sitter alltid sikra, og begge har sittet bakovervendt til de var 3 år. Minsten på 3,5 år har blitt lovt beltestol i januar(når babyen kommer). For hun har begynt å klage over at hun sitter bakovervendt, og da fant vi ut at det var godt å ha et tidspunkt å gi henne slik at hun er tilfreds med det. Tenkte først å vente til 4 års dagen hennes i april, men har nå skjønt at det blir for lenge for henne å vente. Så for å forhidre en uoppmerksom mor og far som fører av bilen pga en 3,5 åring som klager og hyler fordi hun sitter bakovervendt, så er hun nå fornøyd siden hun vet at hun snart får beltestol;)

Jeg synes alle jeg ser har gode barneseter i bilene sine.
I barnehagen der vi gikk var det til og med gjengs at alle hadde en ekstra stol til eventuelle gjester.
Det har faktisk vi og.

2 bilstoler og en pute har vi.

Om det er mulig for bhg så kan de arrangere en kveld for foreldrene hvor de informerer om sikring av barn i bil? Aner ikke om det er mulig, men det virker som at det er noe som burde gjøres der. Kan man ringe politiet og be dem om å ha kontroll ved bhg?
Evt at man henger opp plakater i bhg med trafikksikkerhet osv.
Bra du sa i fra!

Man kan vel ringe foreldrene selv, men det er jo veldig ubehagelig. Man kan også ringe politi, men aller helst barnevernet. Det er i grunn ikke bhg sitt ansvar. Men noen må varsel før ulykken inntreffer.

Her sa jeg i fra til bhg. og da sendte de ut et brev om at det var observert usikrede unger på vei til bhg. og de skrev da om at barn var forsikret til og fra bhg. så lenge de var sikret etter loven.

Etter det har jeg ikke sett usikrede unger i bil faktisk.. Ingen bakovervendte barn nei, men de sitter i bilstol iallefall..

Slike skriv har vi fått også. De sendte ut et ved barnehage start. Det e de som har forsikkringen på barna til og fra hjemmet.

Sent from my iPhone using BV Forum

Har en nabo som gjør det samme, kjører med barna usikret. Han sa til meg at han så at en av de ansatte i bhg gikk bort til gjerdet og kikket veldig inn i bilen. Han sa da at om hun hadde sagt noe eller kom til å gjøre det skulle hun faen meg få høre det.... Såe jadda...

Sent from my iPhone using BV Forum

men de kan jo informere om sikring da!

Ja, jeg foreslo det.. Hun skulle ta det med ped.leder på mandag. Hun sa jo selv at det var hårreisende, men vanskelig å si noe når de ikke har sett det selv. Håper flere sier i fra om de ser det, men mange er stort sett opptatt av seg og sitt.

Jeg lurer på om de hele tatt forstår konsekvensene og ringvirkningene hvis det går galt. Er det virkelig verdt risikoen? NEI! Du gambler ikke med andres liv. Punktum.

Kanskje snakke med barnehagen? Kanskje dem kan få inn politiet på et foreldre møte å snakke om trafikk sikkerhet? Evt. Noen slike etater Ect. ?

Jeg så et par tilfeller helt i begynnelsen da lillegutt begynte (snart 1 år siden), men har heldigvis ikke lagt merke til noe ulovlig siden.
Du har selvfølgelig fåtallet som sitter bakover til anbefalt alder, men så lenge de er lovlig sikret så kan man jo ikke akkurat gjøre noe.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tragisk :o
Her fikk de en fra Statens vegvesen til å snakke om sikring av barn i bilen, konsekvenser av dårlig/feil sikring ovs på et foreldremøte! Synes det var veldig nyttig :)

Jeg ser ikke så mye tull med bilsikring, men jeg ser enormt mye idiotkjøring i trafikken. Farlige forbikjøringer, råkjøring og folk som ligger for nært bilen foran, for å nevne noe. I tillegg kjenner jeg at jeg irriterer meg grønn over at folk lar bilen stå og gå, åpen og med nøklene i tenningen, mens de henter/leverer i barnehagen. Det er en unødvendig miljøbelastning, for ikke å snakke om at det kan være livsfarlig fordi det kan jo tross alt være at et barn tar seg inn i bilen og skulle få til å skade seg eller andre. Skjer jo stadig at barn kjører over hverandre i sin egen innkjørsel hjemme...

Ring politiet og meld i fra om både bilnummer, biltype, farge osv og eventuelt navn.
Da blir de stoppet fort og far får seg en klekkelig bot eller mister lappen.

Og du slipper å føle deg som den som sladrer om alt.

Back
Topp