Bilsete..

Du må bytte stol på han uansett om noen år. Fordi han er for liten til å sitte i trepunktsele nå, de må være 15 kilo først. Og det er sterkt frarådet at barn over femten kilo sitter fremovervendt med fempunkt sele.
Det beste man kan gjøre med bilsikring er å la barna sitte bakovervendt til de fyller fire årig minimum til de veier 15 kilo så kjøpe en beltestol.
En kjøper du f.eks en beltestol fra britax så får du den for under 2000, og den kan brukes i mange år.
Jeg kan se om jeg kan finne linker til deg som bekrefter det jeg sier :)

Vet at han burde sitte bakovervendt men sånn har det bare ikke blitt :) han skal ikke sitte i beltestol :) men har sett sånne seter som ser ut som beltestol men har sånn fempunktseler?

Vet at han burde sitte bakovervendt men sånn har det bare ikke blitt :) han skal ikke sitte i beltestol :) men har sett sånne seter som ser ut som beltestol men har sånn fempunktseler?
Det er vel det samme som du har nå? Altså et fremovervendt sete fra 9-18/25 kg. Hvis han er 15 kg når han er fire år så bør han absolutt over i beltestol , fremovervendt er ikke bra, og så fort han når vektgrenser der ville jeg gått til beltestol. Det er jo uansett bare et år til du må ha nytt sete da. Men er du virkelig sikker på at seter hsn har er for lite? Jeg klarer ikke å se for meg det jeg altså...

Det er vel det samme som du har nå? Altså et fremovervendt sete fra 9-18/25 kg. Hvis han er 15 kg når han er fire år så bør han absolutt over i beltestol , fremovervendt er ikke bra, og så fort han når vektgrenser der ville jeg gått til beltestol. Det er jo uansett bare et år til du må ha nytt sete da. Men er du virkelig sikker på at seter hsn har er for lite? Jeg klarer ikke å se for meg det jeg altså...

Er ikke for lite nå men hvis han vokser litt til i ryggen er det for lite :/ ja var inne på barnashus og fikk ho som hadde peiling på bilseter til å komme ut å kikke mens guttungen satt i setet :/

Du vet vel ikke hvor lang det sete er i ryggen? :)
Nei er ikke helt sikker, men det er det setet med fempunktsele som er romsligst for store barn har jeg fått inntrykk av. ;)

Hvis du går inn på "sikring av barn i bil" på Facebook eller bloggen deres så tror jeg du finner bilde av en 6-åring i det setet. Tror neppe gutten din vokser ut av Britax Two Way Elite før han blir stor nok for beltestol :)

Nei er ikke helt sikker, men det er det setet med fempunktsele som er romsligst for store barn har jeg fått inntrykk av. ;)

Hvis du går inn på "sikring av barn i bil" på Facebook eller bloggen deres så tror jeg du finner bilde av en 6-åring i det setet. Tror neppe gutten din vokser ut av Britax Two Way Elite før han blir stor nok for beltestol :)

Hehe okei :) har liksom en gutt som bare vokser sånn plutselig mye :/ er jo oppe i str 98-104 i klær allerede :P og nå må e ha nytt sete.. :P jaja ikke bare bare med barn :) får sjekke det sete ut :) takk for tips :)

Hehe okei :) har liksom en gutt som bare vokser sånn plutselig mye :/ er jo oppe i str 98-104 i klær allerede :P og nå må e ha nytt sete.. :P jaja ikke bare bare med barn :) får sjekke det sete ut :) takk for tips :)
Vår 2.5-åring har Besafe x3, hun er vel 91cm men har enda masse å gå på i det setet. Har en Britaw TWE som ekstrasete og det kan vi nok ha i 3-4 år til ;)

Se på Britax Multitech 2. Det skal ha lenger rygg enn Besafe izi plus som vi har nå, det går til 25 kg bakovervendt, og du kan snu det fremover og ta ut 5-punktselen og bruke 3-punkt som bilen har. Den kan altså brukes som beltestol også, MEN kan noen her svare på om den er trygg nok til det? Det er det eneste jeg ikke er sikker på her..

Datteren min er 2,5 år og har Britax two way elite. Virker lang i ryggen syntes jeg. Veldig fornøyd med det setet.
Sønnen min som er ca 110 cm og 23-24 kg på 3,5 år sitter i beltestol fra Besafe. Fungerer best for han :-)

Guttungen blir 3 i august men er hvert øyeblikk for stor til det bilsete jeg har nå :/ nå sitter han i et besafe (nr 2) men må jo snart kjøpe nytt.. Noen her som har noen tips til hvilke seter jeg burde kikke på? Han veier 13,5 kg og er for øyeblikket 95 cm høy :) det neste sete jeg kjøper nå vil jeg helst kunne bruke en god stund og må ikke være i den dyreste prisklassen :p

Sjekk ut Britax MaxWay, storebror på 117 cm prøvde setet til lillesøster på snart 4 år, og han fikk plass :D Så det kan du prøve! :)

Han har besafe og ja han er snart for lang i ryggen :/ skulderreimene er på det høyeste men snart er han lengre enn de står :/ hvilket av de setene er lengst i ryggen? :)
Besafe sete mitt er begge deler og jeg har aldri hørt at man ikke kan bruke det fremovervendt :/ men han sitter fremovervendt nå og jeg er alenemamma med dårlig økonomi så vil ikke kjøpe nytt sete nå for å så kjøpe nytt om 1-2 år igjen :)

Du må nok uansett bytte setet om noen år, for han skal over i beltestol senere. Beltestol fra ca 4-5 år til 10-12 år.
før der bør en så liten unge absolutt sitte bakovervendt.

Men kjøper du britax maxway får nok ungen plass til han er 5 år, min på 5.5 år fikk plass i setet, han er 117 cm høy og 19 kg.

Men har du ikke bil selv, og bare sitter på med folk, ville jeg kjøpt Britax TWE, det er vel på tilbud på lekmer ofte, til ca 1200 kr. Det er like langt i ryggen det også, tantebarnet mitt er snart 6 år og sitter i setet.

Den kan bruks forover og bakovervendt, men bør absolutt ikke brukes forover. i tillegg er det lett og uten støttebein, så lett å flytte og bære med seg.

Back
Topp