Bilsete til "stor" 1-åring

Babi

Elsker forumet
Januarskatter 2015
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Gutten min på 13 mnd er allerede 80 cm og veier over 12 kg. Vi bruker fortsatt maxicosi bakovervendt bilsete (0-13 kg) men uten spedbarnsinnlegget. Vi ser nå at dette begynner å bli knapt, gutten sitter trangt og det ser ubehagelig ut. Han må ofte sitte med beina opp langs stolryggen. Kan da umulig være behagelig sittestilling?
Hvordan løser vi dette? Vi vurderer å snu han så han sitter forovervendt, da vi føler det ikke er plass til beina hans ellers. Finnes det noen gode løsninger på problemet? Hvilket bilsete ville dere anbefalt her?

Hei!
Besafe Izi plus eller Besafe izi kid x2 i-size vil være en grei løsning på beinproblemet.
Vi har en 2-åring som er ganske stor (92 cm, 16 kg) og han får fint plass, og har god plass til bena. =)

Min gutt vår både lengre og tyngre en din på den alderen og hadde aldri verden fått plass i baby setet så lenge. Hadde samme baby sete som dere, men vi kjøpte besafe izi pluss når han var 6 måneder. Veide da 10,3kg.
Besafe izi pluss er kun bakovervendt og til 25kg og er pluss testet. God plass til vår gutt som er snart 2 år. Ca 90 cm og 14,5kg.

Gutten min på 13 mnd er allerede 80 cm og veier over 12 kg. Vi bruker fortsatt maxicosi bakovervendt bilsete (0-13 kg) men uten spedbarnsinnlegget. Vi ser nå at dette begynner å bli knapt, gutten sitter trangt og det ser ubehagelig ut. Han må ofte sitte med beina opp langs stolryggen. Kan da umulig være behagelig sittestilling?
Hvordan løser vi dette? Vi vurderer å snu han så han sitter forovervendt, da vi føler det ikke er plass til beina hans ellers. Finnes det noen gode løsninger på problemet? Hvilket bilsete ville dere anbefalt her?
Han er absolutt for liten til å sitte fremovervendt!

Han er ikke så lang at det bør være noe problem enda. Min eldste satt bakovervendt til han var nærmere 110 cm, så du har mye å gå på enda.

Men at han trenger nytt sete er ingen tvil. Jeg har ikke klart å ha de i babysetet så lenge som du.

Britax har seter opp til 25 kg, og til de er over 4 år, og de tar ikke så stor plass som besafe feks.

Og du, det er absolutt mye bedre led bøyde ben enn brekt nakke ;-)

Hvis du ser på barn, så sitter de sjelden med bena rett frem som oss voksne. Bena er stort sett bøyd, og det er ikke farlig ;-)

Altfor tidlig å snu, bedre med knekte bein enn knekt nakke sier jeg ;)
Vi har britax maxway, tar liten plass i bilen og god plass til barnet.
Min gutt hadde plass i det sete som 6-7 år, 120 høy og 22 kilo.
Så du har mye å gå på i det sete og ikke er det så dyrt heller :)
Men bytte stol det må du nå!!
Ta med bil, ungen til en barneutstyrsbutikk og prøv dere frem.
Men bakovervendt til minst fire år er anbefalingene i dag. Gå inn på trygg trafikk å les om bakovervendt vs fremovervendt :)

Vi byttet fra Maxi-cosi før han var 73cm, og han veide sikkert rundt 7,5 kg da vi byttet.
Selene gikk alt da over skuldrene hans, slik de ikke skal, så vi tok ingen sjanser, og kjøpte nytt.
Jeg kan varmt anbefale Concord Reverso; god plass, lett sete og veldig enkelt i bruk. :)
(Også kommer det best ut i test. ;) )

Er vel kommet en lov om at man ikke får snu ungene før de er minst 15mnd? Hvis jeg ikke tar helt feil. Men uansett, Besafe Izi Plus er ett veldig godt bakovervendt alternativ. Den er opp til 25kg så den skal jo passe ei stund. Vi har en veldig lang og tung gutt så vi måtte snu han ved 3år, men da var han like tung og lang som en 5-6åring så det gikk uansett greit.

Liker veldig godt Izi plus. Men ville tittet på Britax også.
Vær så snill og ikke snu ungen din før han er 4 år! Det er så veldig veldig viktig <3
Barn er så myke i leddene at det gjør ikke noe om de må bøye bena litt.

Britax max way anbefaler jeg. Du kan ha 1/3 av setet utenfor kanten, så det blir grei plass til beina. Har også lang brukstid da det er romslig og går til 25 kg. Er heller ikke så dyrt;)

Bøyde ben er forøvrig ikke farlig da, de små har veldig mykt sjelett:)

Hadde aldri i livet snudd han. Vi gikk over til besafe izi combi x3. Masse plass. Fireåringen har sittet i det inntil nylig. Hun satt med bøyde ben, men har aldri klaget. Den er til 18kg, men en får tak i sete til 25kg. Hadde heller gått for det enn å snu.

Babysetet fra maxicosi måtte vi bytte ut ved 6mnd alder. Sete nr 2 er stort sett bakovervendte så ingen grunn til å sitte forover på flere år enda. Et babysete skal uansett ikke forovervendes.

Vi valgte igår å kjøpe en Besafe izi plus til vår 2-åring på 92 cm og 16 kg.
han har nå bra med plass til beina =)

Back
Topp