Bilsete styr

Tre jente gull

Glad i forumet
Nathalie er ei stor og flott jente på akkurat 100 cm og 17,2 kg[:D]

Ho sitter fremovervendt i bilen.
Barnesete med 5 pk sele går opp til 18 kg fremovervendt så vi må bytte stol nå[&:]

Saken er at ho må over til barnestol med 3 pk sele[&:][&:]

Synes det er alt for tidlig, ho er jo bare 2 år og 10 mnd...
Å snu henne er uaktuelt da det blir et sabla til leven i bilen av en trasig snill to åring, og at ho har to søstre som også skal få festet selen sin ( ei på pute)

Hvorfor kan de ikke være baby lengre[:)]

de har jo seter som går til 25 kg, med 5 punkts sele!! Det måtte vi kjøpe siden William nærmet seg 18 kg og. Syns som deg at det var for tidlig med 3 punkt seler...

Det er vel egentlig best med 3-punkts seler når de sitter fremover, siden de da får et litt gjevnere trykk i et kræsj.
5-punkts seler, vil jo da holde fast hele kroppen, og nakken får all slengen...

Forøvrig syns jeg de er for små for beltestoler, ja. Men om du absolutt ikke vil ha bakovervendt, er det vel det beste alternativet.

Her går vi iallfall for bakovervendt i flere år fremover!

Syntes jeg ikke har kompetence til å svare på bilsikring osv. og det jeg skriver er ikke sikkert at er 100% ritktig. Har ikke bruksanvisningen forran meg.

Men jeg tror at det setet vi har nå, kan man bruke frem til 25kg. (britax two way elite tror jeg) Det kan brukes både forover og bakovervent. Har det bakovervent nå, etter å ha hatt det fremover en stund. Snuppa er likeglad og syntes det er greit å sitte bakovervent. Hun har relativt grei plass til benene. Hun er 16 kg og ca 95 cm.
Ser ut til vi kan bruke det en god stund til fremover!!! Det kan også brukes fremovervent med 3. punkts sele når 5. punkt ikke passer lengre, men da vurderer jeg nok å kjøpe ett annet sete.

ORIGINAL: toffen

de har jo seter som går til 25 kg, med 5 punkts sele!! Det måtte vi kjøpe siden William nærmet seg 18 kg og. Syns som deg at det var for tidlig med 3 punkt seler...

ja men da er de kun bakovervendt...

fremover går kun til 18 kg[8|]

ORIGINAL: emiliani

Syntes jeg ikke har kompetence til å svare på bilsikring osv. og det jeg skriver er ikke sikkert at er 100% ritktig. Har ikke bruksanvisningen forran meg.

Men jeg tror at det setet vi har nå, kan man bruke frem til 25kg. (britax two way elite tror jeg) Det kan brukes både forover og bakovervent. Har det bakovervent nå, etter å ha hatt det fremover en stund. Snuppa er likeglad og syntes det er greit å sitte bakovervent. Hun har relativt grei plass til benene. Hun er 16 kg og ca 95 cm.
Ser ut til vi kan bruke det en god stund til fremover!!! Det kan også brukes fremovervent med 3. punkts sele når 5. punkt ikke passer lengre, men da vurderer jeg nok å kjøpe ett annet sete.

max18 kg fremovervendt[8|]

ORIGINAL: Raemec

Det er vel egentlig best med 3-punkts seler når de sitter fremover, siden de da får et litt gjevnere trykk i et kræsj.
5-punkts seler, vil jo da holde fast hele kroppen, og nakken får all slengen...

Forøvrig syns jeg de er for små for beltestoler, ja. Men om du absolutt ikke vil ha bakovervendt, er det vel det beste alternativet.

Her går vi iallfall for bakovervendt i flere år fremover!

kjempe bra[:)][:D]

jeg fant ut at vårt ene sete som vi har går opp til 25 begge veier.. acta graco cosmic comfort... men vi bruker de bare bakover da.. han eldste måtte så pent sette seg bakover igjen etter han va om en bilulykke.. aldrig igjen at jeg riskerer noe som helst igjen. han kom undan utroligt bra, men man vet aldri hva som kan skje.. [&:] så derfor sitter han bakover, og han er 4,5.. han klaget i to dager over at han hadde dårlig plass sen så måtte han bare va stille og finne ut en måte o ha benen på så at de blei komfortabelt.. 100% bakover her!!

ORIGINAL: Tre jente gull

max18 kg fremovervendt[8|]

Jeg kan ikke helt finne ut av at 18 kg er grensen fremovervent... Nå har jeg studert brosjyren veeeldig godt og den sier at:

Forovervendt bilbarnestol kan brukes i både klasse 9-18kg og 18-25kg. (de har haket av på begge).
Setet kan kun brukes opp til 18 kg hvis selve setet er festet med en 2pkt. sele. Hvis den blir festet med en 3.pkt sele i bilen, kan den brukes frem til 25 kg.

ORIGINAL: cavina

ORIGINAL: Lille Luringen

jeg fant ut at vårt ene sete som vi har går opp til 25 begge veier.. acta graco cosmic comfort... men vi bruker de bare bakover da.. han eldste måtte så pent sette seg bakover igjen etter han va om en bilulykke.. aldrig igjen at jeg riskerer noe som helst igjen. han kom undan utroligt bra, men man vet aldri hva som kan skje.. [&:] så derfor sitter han bakover, og han er 4,5.. han klaget i to dager over at han hadde dårlig plass sen så måtte han bare va stille og finne ut en måte o ha benen på så at de blei komfortabelt.. 100% bakover her!!

ja men etter 18 kg må du ta ut selene i stolen og bruke selene i bilen...
Stolen blir som en barnestol..

åssen  ska jeg ha en bilstol bakover uten at bruke de integrerte selene.. srry altså, de va de dummeste jeg hørt...[8|]

Enkelte bakovervendte er til 25 kilo, ja. Og SELVFØLGELIG med integrerte seler ;)

At man får de kjappere ut i forovervendt sete, syns jeg igrunn var et dårlig argument!
Er jo akkurat samme "seleklossen" som må åpnes enten de sitter forover eller bakover..!
Sjansen for å kræsje er uansett ganske så mye større enn å f.eks. havne i vannet...

ORIGINAL: Tre jente gull

Jeg kan ikke helt finne ut av at 18 kg er grensen fremovervent... Nå har jeg studert brosjyren veeeldig godt og den sier at:

Forovervendt bilbarnestol kan brukes i både klasse 9-18kg og 18-25kg. (de har haket av på begge).
Setet kan kun brukes opp til 18 kg hvis selve setet er festet med en 2pkt. sele. Hvis den blir festet med en 3.pkt sele i bilen, kan den brukes frem til 25 kg.

stemmer, men du må ta ut selene i bilsetet og bruke selene i bilen.

det er ikke barnestoler opp til 25 kg med innebygde seler

Så syntes jeg brosjyren er MEGET MEGET uklar, fordi hvis du tolker det med at man kan bruke setet frem til 25kg, med 3 pkt. sele, så tolker jeg det også som at man kan sette barnet i setet med kun magebeltet frem til det er 18 kg, og det ville jeg i alle fall aldri gjort. Jeg har også merket "selve setet" fordi det tolker jeg til at det har ikke noe med barnet og gjøre, og derfor skal/kan barnet også bruke de selene som er i setet....

Jeg kan også scanne brosjyren, så kan dere tolke den. Når det blir så usikkert, skulle den nok formuleres litt anderledes....

ja men etter 18 kg må du ta ut selene i stolen og bruke selene i bilen...
Stolen blir som en barnestol..

åssen  ska jeg ha en bilstol bakover uten at bruke de integrerte selene.. srry altså, de va de dummeste jeg hørt...[8|]

ikke bakovervendt, da går de til 25 kg, men fremovervendt.....!

jeg avslutter nå, men please sjekk bruksanvisningene eller hør i butikke til en bilstol spesialist!

Jeg vet jo de da!! Men hvorfor svarer du ehr da, når du ser at jeg skriver om bakover da???[8|] jeg er så du vet, en "bilstols-spesialist" Har haft kurs og selger bilstoler til daglig. Så jeg vet nok en del mer en du tror altså!!![8|]

Back
Topp