Bilsete spørsmål..

Nurkis

Gift med forumet
prøver her da.... for inne på generelt får man ikke svar om man ikke er suuuupergrei, kooooosemos og enig med alle heeeele tiden [&:]

Er det tryggere eller lettere å bruke isofix eller isofixbase i bilen?
Og vi har ett sete som er 8 år gammelt fant jeg ut istad, er det for gammelt for å bruke isofix da?

Skulle gjerne hjulpet deg, men jeg har ikke peiling, desverre!:(

Det er vel både tryggere og mer lettvint ettersom jeg har skjønt.. Med isofix-basen så vet du at du har installert det rett, i tillegg har de den støtte som står nede i gulvet som holder igjen stolen fra å bikke ved eventuelt kræsj. Også er det jo veldig lettvint å klikke setet på og av da, istedet for å henge over bebien og styre med beltet[:)]

ORIGINAL: IkkjeBareMarita

Skulle gjerne hjulpet deg, men jeg har ikke peiling, desverre!:(

men takk allikevel, for at du tittet innom [;)][:)]

oki... men hva med beltebase da? Blir det på samme måte og skal det egentlig være det på alle seter?

ORIGINAL: Sisko

Tror kanskje det er litt gammelt for sånn isofix-greie.. Men det går kanskje å kontrollere i en butikk? Isofix ble vel ikke standard i biler før 2006/2007 (i enkelte i hvertfall) så vet ikke om bilsetene før dette er laget med det.. Egentlig har jeg ikke peiling.. Jeg bare prøver å resonnere[:D]

aner ikke... det høres egentlig logisk ut det du sier der altså [;)]

ORIGINAL: Krystalll

Jeg har hørt at man ikke bør bruke så gamle bilstoler. For de har en "utløpsdato". Men jeg vet ikke om dette stemmer;) Men jeg ville iallefall spurt i en butikk :)

oki... hmm.. skal titte litt på trygg trafikk...

ORIGINAL: Nurkis

oki... men hva med beltebase da? Blir det på samme måte og skal det egentlig være det på alle seter?

Så på maxi cosi sitt sete idag med (isofix)base. Det kan benyttes både i isofix-festene, eller du kan sette det fast med beltet. Er sånn belteting i det som gjør at beltet strammes. Og da står det jo fast der og med den stanga ned i gulvet [:)]

vi har isofix i bilen.. kjøper sete som passer til en isofixbase.. det vi har tenkt på er duologic 2.. som en kan med base justere etter som barnet er større slik at det får bedre plass i setet. du har også deler som du tar av og kan dra opp nakkestøtten i setet. bærehåndtakene drar du fram fra sidene og fester dem sammen og går av gårde. den har også hjul.. så du kan trille den med det forlenga håntaket bak - akkurat som en trillekoffert. har ei veninnen som har den stolen og hun er veldig fornøyd.

syns det er greit å kunne bruke noe over lengre tid istedet for å kjøpe 3 -4 etter som barnet vokser litte granne. og heller bytte det ut når det er 4 år.

ORIGINAL: Siljepus

Det 8 år gamle setet, er det et isofox sete?

For det er egne isofix-seter, kan ikke feste alle seter med isofix :)

Men isofix skal visst være det sikreste og mest lettvindte da, og da kan du ikke feilmontere.
Men du må jo også tenke på en ting, om du f.eks skal flytte setet mellom ulike biler, f.eks besteforeldre biler, og de andre bilene ikke har isofix, så kan du ikke feste setet i de bilene. Sånn som jeg har forstått det så kan isofix-setene kun festet med isofix.

Vi syns uansett det er tungvindt og flytte rundt på setene, så vi har ett eget sete som er lett og flytte på som vi bruker i besteforeldrebiler og eventuelt andre biler.

Vi har forresten ikke isofix.

Setene er de samme, man kjøper bare på en base som man kan feste med isofix [:)] Og i allefall på maxi cosi så kunne denne basen festes med beltet også..

Men isofix skal visst være det sikreste og mest lettvindte da, og da kan du ikke feilmontere.
Men du må jo også tenke på en ting, om du f.eks skal flytte setet mellom ulike biler, f.eks besteforeldre biler, og de andre bilene ikke har isofix, så kan du ikke feste setet i de bilene. Sånn som jeg har forstått det så kan isofix-setene kun festet med isofix.

Vi syns uansett det er tungvindt og flytte rundt på setene, så vi har ett eget sete som er lett og flytte på som vi bruker i besteforeldrebiler og eventuelt andre biler.

Mine foreldre tenkte på å kjøpe sete selv - men da foreslo jeg bare at de kjøper selve basen og bruker det setet vi bruker, så slipper det å stå ubrukt de gangene de ikke har barnebarnet over.

HVis du ikke har isofix feste i bilen kan du allikevel har basen.. du har jo støttet i gulvet og en kan vel feste selen rundt istedet.

Det er ikke utrygt med bilseter uten isofix, men med isofix er det umulig å montere setet feil.
Tror jeg ville sjekket med Trygg Trafikk.

ORIGINAL: LilleKulaogFredrik

for det første så kan du ikke feste sete med isofix med mindre det er isofix fester på setet.
Og jeg tviler for at et 8 års gammelt sete har isofi feste, kan godt være men det er vell de senere årene at bilstoler kom med isofix.
For det andre så annbefales det vell heller ikke og bruke et sete som er så mye som 8 år gammelt, dette pga den "isoporen" som er i setet som blir gammelt.
De annbefaler vell ikke at et sete skal være mer enn rundt 5-6 år.
Men for og være sikker så vill jeg ha spurt helene harefrøken om jeg var deg, eller sjekka bloggen hennes for der finner du ALT[;)]

http://sikringavbarnibil.blogspot.com/

så etter i instruksen nå og der sto det at de ikke anbefalte å bruke setet mer enn 5 år etter innkjøpsdato...
Dvs at det egentlig var for gammelt å bruke til mini.... så da blir det nytt sete her i gården jah!

Takk for alle svar! Skal sjekke ut bloggen og! [;)]

Nå har jeg ikke lest gjennom hele tråden her, men svarer uansett.

Det bilsetet vi har er isofix men finnes også bilsetebase. Forskjellen utgjør to poeng på skalaen. Altså, isofix er litt tryggere. Men som de sier i nullvisjonen; Det tryggeste barnesetet er det som er montert riktig.

Det er ikke utløpsdato på bilseter med mindre det har vært med i en kolisjon. Da skal de byttes ut med en gang. Dette er grunnen til at jeg er litt skeptisk til å kjøpe brukt. Man vet jo aldri.

Masse lykke til i jakten! Det lureste er nok å høre med trygg trafikk eller naf i stede for en butikk da de som oftest er ute etter å selge nytt i stede for å hjelpe deg med det du har...

ORIGINAL: sicret

Mine foreldre tenkte på å kjøpe sete selv - men da foreslo jeg bare at de kjøper selve basen og bruker det setet vi bruker, så slipper det å stå ubrukt de gangene de ikke har barnebarnet over.

HVis du ikke har isofix feste i bilen kan du allikevel har basen.. du har jo støttet i gulvet og en kan vel feste selen rundt istedet.

De babysetene med baser kan festes både med og uten base. Her har vi base til babysetet i vår bil, og så har vi festet det i andre biler uten base. Det er kjempelett og feste de babysetene, og de fleste gode setene, er ganske sikkre uten base også. Og om basen står i besteforeldrebilen hele tiden, kan den jo være i veien, også kan det være tungvindt og flytte på den hvis de skal ta den inn og ut av bilen. Er det ikke litt dyrt og kjøpe bare basen også?

Babysetene er veldig enkle og flytte på, du burde heller få besteforeldrene til å kjøpe ett eget sete nr 2, for de er mye tyngre og flytte rundt på + at de varer lengre enn et babysete.

ja nå vet jeg ikke helt hvordan det er i bilene deres. men der relativt nye.. og kan være de har isofixfeste nede i setet.. noe vi har i vår bil. selvsagt går det å feste uten base også.. men siden det er barnebarn nr 1 så bryr de seg ikke noe om pengene som en bruker på selve basen hvis det er det tryggeste.

Om det er lettere eller sikrere med isofix vet jeg ikke. Men bilstoler har en utløpsdato på 5 år, bør ikke bruke de om de er eldre enn det[;)]

ORIGINAL: LilleKulaogFredrik

for det første så kan du ikke feste sete med isofix med mindre det er isofix fester på setet.Og jeg tviler for at et 8 års gammelt sete har isofi feste, kan godt være men det er vell de senere årene at bilstoler kom med isofix.
For det andre så annbefales det vell heller ikke og bruke et sete som er så mye som 8 år gammelt, dette pga den "isoporen" som er i setet som blir gammelt.
De annbefaler vell ikke at et sete skal være mer enn rundt 5-6 år.
Men for og være sikker så vill jeg ha spurt helene harefrøken om jeg var deg, eller sjekka bloggen hennes for der finner du ALT[;)]

De første bilstolene (ca 0-13 kilo) er så vidt jeg vet uten isofix på selve stolen, så du må ha isofix-base for å bruke isofix på disse. Bilstol nr 2 må vel ha isofix på selve stolen (tror ikke disse finnes med base? Er vel ikke så vanlig å flytte disse så mye fra bil til bil, siden de er tunge).

ORIGINAL: Stinius

Nå har jeg ikke lest gjennom hele tråden her, men svarer uansett.

Det bilsetet vi har er isofix men finnes også bilsetebase. Forskjellen utgjør to poeng på skalaen. Altså, isofix er litt tryggere. Men som de sier i nullvisjonen; Det tryggeste barnesetet er det som er montert riktig.

Det er ikke utløpsdato på bilseter med mindre det har vært med i en kolisjon. Da skal de byttes ut med en gang. Dette er grunnen til at jeg er litt skeptisk til å kjøpe brukt. Man vet jo aldri.

Masse lykke til i jakten! Det lureste er nok å høre med trygg trafikk eller naf i stede for en butikk da de som oftest er ute etter å selge nytt i stede for å hjelpe deg med det du har...

Jeg ville ikke gått over anbefalingen til trygg trafikk og brukt et sete som var mer enn 5 år...

Jeg har ei venninne som seriøst har gått inn og forska på temaet bilsete. [8D] Jeg spurte henne ut på facebook om temaet (jeg har nemlig fått et sete av min søster, men det er 8år gammelt) og fikk dette som svar:

Nr1: Bakovervendt bilsete er et must! Andre løsninger som Boxette og sikkerhetsnett over bag delen til vogna glemmer du med en gang. Det er rett og slett livsfarlig for den lille. Bare ton ut alle som sier noe med en gang. Trygg Trafikk anbefaler på det sterkeste denne løsningen. Forovervendt er ikke lovlig før barnet er minimum 9kg. (Men det er definitivt ikke anbefalt da!).

http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=924

Nr2: Bilseter bør ikke brukes lengre enn 8-10år, etter dette er plasten og isoporen ikke sikker lenger. Så om du kan/burde bruke setet kommer ann på hvor gammelt det er. Jeg regner med at det ikke har vært i noen ulykker siden det kommer fra søsteren din. Anbefaler absolutt ikke å kjøpe bilsete fra finn.no eller andre steder du ikke kjenner de som har brukt sete før deg.

http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=3009

De kravene som er gjeldende i dag trådte i kraft i 1998, og det skjedde en del forbedringer og endringer i kravene som barnestolene skal tilfredsstillle for å bli godkjent.

Nr3: Base er selvsagt enkelt. Da er det bare å klikke på sete. Når de er sagt, det er meget enkelt å feste et babysete slik at jeg personlig hadde ikke kjøpt det. En base koster rundt 1500kr, og siden det KUN er for enkelthetsskyld anser jeg det som unødvendig. Les mer på punkt 4.

Nr4: Isofix er ikke tryggere enn å bruke bilbeltet på barneseter frem til beltestol. Ja, det reduserer risikoen for feilmontering men så lenge bilsete er korrekt montert med bilens egne belter er det like trygt!

http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2007/10/hva-er-isofix-hvilke-biler-har-isofix.html

Nr5: Tester av barneseter kan være utrolig villedende, og det er lett å bli lurt. Det er mange kriterier som blant annet pris, hvor enkelt det er å vaske, risiko for feilmontering osv som teller høyere enn sikkerhet. Akkurat det er underordnet i denne sammenhengen. Jeg ønske det TRYGGESTE alternativet for mine barn.

Nr6: Den tryggeste plassen i bilen er midtposisjonen bak. Det er også den plassen som gir best plass til de som sitter foran. Må du ha bilsete på en annen plass burde du velge bak passasjersete som er den nest tryggeste plassen.

http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2007/09/hvor-plassere-barnesetet.html

Nr6: Bakovervendt sete er det absolott tryggeste alternativet frem til barnet er minimum 4 år.

http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=3424

Det er 5 ganger så trygt å sitte bakovervendt som forovervendt. Og det er tryggere å sitte bakovervendt i forsetet kontra forovervendt i baksetet.(Så lenge airbagen er forsvarlig skrudd av).
http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=926

http ://adventuredad.blip.tv/file/872531/

Nr7: Det går fint å ha større barn bakovervendt, her handler det mye om holdningene til foreldrene. Vi har Ida fortsatt bakovervendt. Hun ble 4år i desember og er helt på gjennomsnittet både på høyde og lenge.

Nr8:
http://www.tryggtrafikk.no/w/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/

Nr9: Maxi Cosi Cabriofix er sete jeg ville brukt til mine barn(og har brukt). Dette sete har gjort det meget bra i tester både med og uten isofix sikkerhetsmessig. Det er også et enkelt sete å ta med seg og feste i bilen.

Back
Topp