Bilreise + 10 mnd gammel baby

smiley :)

Glad i forumet
Assistert-jentene
Septemberbarna 2019
Jeg vurderer å ta en reise på ca 6 timer+- med bil, men tørr ikke for å være ærlig og blir bekymret bare ved tanken.


Mini sover ikke mer enn 20-30 min dupper heller så jeg kan ikke belage meg på at det skal soves, også har vi heller ikke brukt bil (ca 2-3 bilturer etter fødsel, kun til sentrum o.l). Så av naturlige årsaker er jeg mer imot reisen enn for, samtidig som reisen er viktig....


Er det noen andre som har kjørt lange strekninger men ca like gammel baby?
Er det å anbefale?
Hvordan gikk det?
Har dere noen lure tips?
 
Jeg vurderer å ta en reise på ca 6 timer+- med bil, men tørr ikke for å være ærlig og blir bekymret bare ved tanken.


Mini sover ikke mer enn 20-30 min dupper heller så jeg kan ikke belage meg på at det skal soves, også har vi heller ikke brukt bil (ca 2-3 bilturer etter fødsel, kun til sentrum o.l). Så av naturlige årsaker er jeg mer imot reisen enn for, samtidig som reisen er viktig....


Er det noen andre som har kjørt lange strekninger men ca like gammel baby?
Er det å anbefale?
Hvordan gikk det?
Har dere noen lure tips?

Har ikke kjørt tur på 6 timer, men for vår del ville det gått greit. Ho er glad i å kjøre bil og sover godt når vi kjører. Jeg ville nok ikke begitt meg ut på en så lang biltur hvis dere kun har kjørt frem og tilbake til butikken hittil. Begynn med en kortere tur og så øker dere hvis det funker fint :)
 
Vi kjører et par lange turer i året, og har gjort det siden eldstemann var litt over 2 mnd. Viktig med hyppige pauser, underholdning de kan holde på med i bilstolen og en haug med tålmodighet.

Det er enklere om man er to. Da har en av oss sittet baki i perioder, og underholdt de små. Om jeg skulle kjørt alene hadde jeg, om mulig, montert bilstolen i forsetet.

Lurt å øve litt på forhånd ja, så ser man litt hva som ev trengs og kan planlegge turen ut fra det.
 
Jeg vurderer å ta en reise på ca 6 timer+- med bil, men tørr ikke for å være ærlig og blir bekymret bare ved tanken.


Mini sover ikke mer enn 20-30 min dupper heller så jeg kan ikke belage meg på at det skal soves, også har vi heller ikke brukt bil (ca 2-3 bilturer etter fødsel, kun til sentrum o.l). Så av naturlige årsaker er jeg mer imot reisen enn for, samtidig som reisen er viktig....


Er det noen andre som har kjørt lange strekninger men ca like gammel baby?
Er det å anbefale?
Hvordan gikk det?
Har dere noen lure tips?

Vi har hatt en 4.5t tur. Viktig å beregne god tid, gjerne det dobbelte viss man er max uheldig :hilarious:
Ta med godt med mat og drikke. Heldigvis så er din mini 10mnd så da tenker jeg h*n får fast føde? Det gjør heldigvis turen mye lettere. Ta med litt underholdning, og til nøds har YouTube fungert fint her viss vi ønsker å utsette pausen litt. Også sjekk at bilstolen er riktig montert til at h*n sitter godt. Også bruk minimalt med klær, men velg behagelige klær. Vi har ofte kjørt i pysjen :happy:
Det er som nevnt over best å kjøre når dere er 2 stk så kan den ene sitte bak og underholde, og eventuelt så kan dere bytte på å kjøre (og få litt pause).

Håper dere allikevel får en god tur :Heartred
Ikke stress, ta gode pauser og ta med nok mat, drikke og underholdning :happy:
 
Jeg vurderer å ta en reise på ca 6 timer+- med bil, men tørr ikke for å være ærlig og blir bekymret bare ved tanken.


Mini sover ikke mer enn 20-30 min dupper heller så jeg kan ikke belage meg på at det skal soves, også har vi heller ikke brukt bil (ca 2-3 bilturer etter fødsel, kun til sentrum o.l). Så av naturlige årsaker er jeg mer imot reisen enn for, samtidig som reisen er viktig....


Er det noen andre som har kjørt lange strekninger men ca like gammel baby?
Er det å anbefale?
Hvordan gikk det?
Har dere noen lure tips?

Vi gjennomførte en roadtrip i USA i en måned da mini var 11 mnd, så det er absolutt mulig, men vi hadde antakeligvis andre forutsetninger enn deg, da vi var to, hadde gjennomført flere 1-2 timers bilturer fra før og har en gutt som både liker å kjøre bil og sover godt i bilsetet. Vår erfaring var at det var en fordel å starte kjøringen rett etter frokost, med en av oss i baksetet for å underholde ved behov, ta flere og lengre pauser underveis der han fikk rørt på seg, og prøve å time mat og soving slik at det i størst mulig grad matchet hans faste spise-og sovetider. Å beregne dobbelt så lang tid som du normalt ville brukt er et godt tips :)
 
Jeg vurderer å ta en reise på ca 6 timer+- med bil, men tørr ikke for å være ærlig og blir bekymret bare ved tanken.


Mini sover ikke mer enn 20-30 min dupper heller så jeg kan ikke belage meg på at det skal soves, også har vi heller ikke brukt bil (ca 2-3 bilturer etter fødsel, kun til sentrum o.l). Så av naturlige årsaker er jeg mer imot reisen enn for, samtidig som reisen er viktig....


Er det noen andre som har kjørt lange strekninger men ca like gammel baby?
Er det å anbefale?
Hvordan gikk det?
Har dere noen lure tips?

Alene hadde jeg ikke turt å kjøre så langt om jeg ikke vet at babyen liker å kjøre bil og sover godt og lenge i bilen. Om dere er flere ville jeg lett gjrot det, da én kan sitte bak og underholde baby.

Du hr sikkert byttet til sete nummer 2? Hvis ikke ville jeg definitivt gjord et før tur. Mange trives bedre i sete nummer 2 også, merket stor forskjell her.

Om dere reiser er det viktig med Mnge pauser og gjerne før babyen er for lei, ikke tyne det for lenge før man stopper, for da er de gjerne lei av å kjøre for resten av dagen.
Kjøp inne noen ny leker, helst ikke harde leker mtp krasj. Også kan du vurdere feste for nettbrett og film om du vil det. Besafe sitt sparketrekk med plass til nettbrett skal være det sikreste alternativet.

Pakke bilen kvelden i forveien og start rett etter frokost synes jeg fungerer best om vi skal på lang tur.
 
Jeg vurderer å ta en reise på ca 6 timer+- med bil, men tørr ikke for å være ærlig og blir bekymret bare ved tanken.


Mini sover ikke mer enn 20-30 min dupper heller så jeg kan ikke belage meg på at det skal soves, også har vi heller ikke brukt bil (ca 2-3 bilturer etter fødsel, kun til sentrum o.l). Så av naturlige årsaker er jeg mer imot reisen enn for, samtidig som reisen er viktig....


Er det noen andre som har kjørt lange strekninger men ca like gammel baby?
Er det å anbefale?
Hvordan gikk det?
Har dere noen lure tips?
Vi kjørte 8-9 t flere ganger før barnet var 1 år, aldri vært noe problem.
Stoppet når barnet ga uttrykk for å være lei
Hørte på litt musikk
 
Vi reiste i fjor når minien var 11 mnd. Han hatet bil, så jeg gruet meg masse. Men det gikk over all forventning. Masse leker, YouTube (jaja, lov på biltur :oops:), babysnacks og små pauser når han ble litt utålmodig.
 
Ikke kjørt så mye 6 timers turer, men mye 4-5 timer. Mitt tips er musikk, snacks (Maiskroker er genialt) og mye «leker». Leker kan være så mangt :p alt som en baby synes er spennende. Alt fra pakka med våtservietter til tomflasker osv. Vi har også en leke som festes i nakkestøtta som har vært gull verdt! Den er myk og som en «uro» over bilstolen. Mini på 1,5 underholdes fortsatt av den :joyful:
 
Ja sånn snacksposer kjøper jeg når vi skal gjøre noe kjedelig, som regel da lang biltur. Kjøper det sjelden ellers så det blir noe helt spesielt. Eneste er at han må forventer snacks med én kan han hører noe som kan være en pose fra forsetet :hilarious:
 
Tror dere bør teste noen kjøreturer for å finne ut hva deres barn synes om kjøring. Noen sover som en stein i bil, andre skriker lungene ut. Min gutt har kjørt mye med oss. For det meste 1 times turer. Han skriker til han får flaska, så sover han som en stein til bilen stopper. Men han våkner nesten alltid umiddelbart bilen stopper opp.
 
Kjørte nettopp 12 timer når mini var 11 uker. Gikk helt fint. Tok henne ut på ferger og lignende og prøvde å aktivisere og strekke henne litt når hun ble lei. Men gikk supert. Har vanligvis 20-45 minutters dupper på dagtid, men sov nesten hele tiden i bilen (foruten slutten når hun begynte å bli lei). Men som de andre sier bør dere kanskje ta noen prøveturer i områder for å venne til bilsetet og bilkjøring :)
 
Jeg vurderer å ta en reise på ca 6 timer+- med bil, men tørr ikke for å være ærlig og blir bekymret bare ved tanken.


Mini sover ikke mer enn 20-30 min dupper heller så jeg kan ikke belage meg på at det skal soves, også har vi heller ikke brukt bil (ca 2-3 bilturer etter fødsel, kun til sentrum o.l). Så av naturlige årsaker er jeg mer imot reisen enn for, samtidig som reisen er viktig....


Er det noen andre som har kjørt lange strekninger men ca like gammel baby?
Er det å anbefale?
Hvordan gikk det?
Har dere noen lure tips?

Vi kjører med jevne mellomrom 6 timers turer pluss stopp for å besøke nærmeste familie. Min har vært litt sånn som din når det kommer til lengden på lurene. Når han var 6-9 mnd sov han Max 40 min sammenhengende i bilen og så skrek han god over 50% av tiden på kjøreturen. Blitt mye bedre nå (har nylig bikket 1år).

Det som hjalp meg/oss var at jeg plasserte han i forsetet ved siden av meg når jeg kjørte (husk å skru av airbag). På den måten kunne han se meg og jeg kunne roe han lettere. Dette bidro også til at jeg kunne få han til å sove litt lengre under kjøringen. Når han begynte å våkne og jeg tydelig kunne se han fortsatt var trøtt, så dyttet jeg inn smokken igjen og holdt en hånd på kinnet hans. Da kunne han av og til sove 30 m

Legg inn godt med stopp. Vi pleide ofte å ha 2 korte og 1 lang stopp. Da får de strekt litt på kroppen, fått ny bleie og spist skikkelig.

Maispinner og Poppis maiskjeks under kjøreturen har gjort han opptatt slik at det ble mer ro for oss begge. Blir en del gris, men verdt det når man får litt ro :p

Ellers så har jeg pleid å ha litt leker tilgjengelig som han er interessert i. Har blant annet en babyleke som henges fra nakkestøtten på setet med speil (ikke kuselig) og små figurer med lyd på som henger ned.

Helt ærlig, biltur med lille gutt har fra fødsel av vært et mareritt (han har plages mye med magen og kun tatt korte dupper). Men det har stadig blitt bedre. Når han var 6mnd kjørte jeg hele turen alene med han og 4åringen (da 3år). En del gråt, men gikk mye bedre enn jeg fryktet. Nå, siste turen i sommer var han 11/12 mnd og det gikk nesten uten gråt. Nå han han begynt å lære seg å sove lengre på turene (kan sove opp mot 1,5t i slengen), er mer tålmodig og kan lettere å distrahere.
Nå vil jeg lettere være villig til å kjøre turen med de alene, men er selvfølgelig lettest når samboer er med og jeg kan sitte i baksetet med de og underholde.

Dette er ting som har funket for meg, men er jo ikke en selvfølge at det funker for andre.
Kan skjønne at du gruer deg, men det kan også hende at det går bedre enn fryktet :)

Lykke til på turen :Heartred
 
Kjører ofte 4timer, da min familie bor 4 timer unna. Har reist med begge jentene uten mannen min fra de var babyer begge to. Rådet mitt er å ha med baby chips, babybøker og ikke bruke babysetet, men bruke en stol nr. 2 med god utsikt ut :)
 
Lurte akkurat på det samme, digg at du tok det opp :D Vår er vant til å kjøre litt men jeg kjenner at jeg blir stressa ved tanken på 4 timers tur. Hun er så aktiv av seg. Tror hun sover godt i setet så tipset om å kjøre etter frokost skal nok følges og så er vi to stk. Lykke til på tur :)
 
Tusen hjertelig takk til alle sammen som har tatt seg tid til å svare og komme med så fornuftige råd! Hadde ikke greit med uten deres gode råd <3 <3 <3

Det fikk motivasjonen på bedre veier og vi hadde helt topp tur og kjempekoselige og midderike dager <3
 
Back
Topp