Bilferie med barn! Tips!

Vi tar med litt å knaske på, og prøver å få en god dupp i bilen. :) Diverse leker er kanskje en god ide til større barn, og musikk som barna liker. :)

Musikk, lydbøker og tegnesaker holdt vesla godt okkupert på langturer her. Tror hun er verdens mest tålmodige unger på biltur, og supert for oss som bare har en, så eneste bråket vi må tåle er litt Torbjørn Egner eller Marcus og Martinus på høytaleren av og til :)

Bilsnacks er et must, og våtservietter uansett alder på barna.

Mobillader i bilen er også veldig greit, så får hun spille litt av og til. Har klart oss fint uten film i bilen til nå :)

Vi er på bilferie i år, og vi har droppet ipader faktisk. Vi har laget en lang spilleliste med sanger de syns er kule. 3 åringen kan snart alle sangene til Freddy Kalas og co haha.

Sent from my iPhone using BV Forum
Ja de kan ikke spille på de, det var jammen lurt.. Må se om jeg finner ipod til gutta, skal ha to liggende. De har svært forskjellige musikksmak enn jentene :P

Vi har lydbok på høytalerne o bilen. Det medfører at de må bli enige da. Heldigvis går det greit med litt uenighet om hvem som skal velge først, men det funker.

Oppdaget nemlig da jeg ba eldstemann lese ei bok til mellomste på vei til biblioteket (dumt å levere inn bøker man ikke har lest) at han ble kvalm av å lese i bilen. Det har han ikke fra meg jeg har lest hundrevis av bøker på ferie. Men lydbøker funket. (og boka han ikke fikk lest til henne leste jeg på parkeringsplassen før vi gikk inn og leverte dem)

Jeg gir konsekvent en halv bilsyketablett, har gjort det siden han var 3 år gammel (da var det kanskje en kvart det første året, om jeg husker riktig). Jeg orker ikke mer spying i bilen; ut med alt, vaske alt, blåmann i klærne mm. Her er det sjeldent de får paracet eller annen medisin, så jeg tror ikke det skader.

Beste tipset jeg kan gi deg er å ha dem i aktivitet før dere starter, så begynne kjøringen rundt tiden de pleier å legge seg. Så kjører dere godt utover natta, og tar lang pause på dagen med mer aktivitet. Kombinert med en halv eller kvart bilsyketablett så vil de mest sannsynlig sove ganske mye av turen. Kjørte 200 mil der guttungen min totalt var våken i bilen tre timer :p Men tok oss god tid da, kjørte fra kl 19.00-02.30 hver kveld, var alene sjåfør. Hadde vi vært to sjåfører hadde vi kjørt hele natten sikkert.

Back
Topp