Min eldste er 13. Han fikk i lekse på ungdomsskolen å 1)google seg selv og de hva han fant
2)gå gjennom historikken sin på div sosiale medier og se om han fortsatt står for der han skrev
Det var enkelt, gitt.
Han googlet. Han fant et bilde som var i avisa da han ble født. Da vi googlet søstra fant vi også bilde av ham. Han holdt henne på avisbildet da hun ble født. (minstemor har vi faktisk ikke googlet)
Det er overtakende at vi ikke fant noe mer, siden den gang er han i alle fall presentert på det lokale idrettslagets fb side med fullt navn, og var på bilde av alle som deltok i klubbmesterskap i diskgolf. Han var uten tvil vinner av junior-gruppen. Som eneste deltager.
Historikk på sosiale medier. Han har ikke bruker på noen av dem
Han er 13 og kan få om han ber om det, med gode grunner (og regler for bruk). Mobilen hans har fortsatt foreldrekontroll så han får ikke lastet ned noe uten vår godkjenning. Han vet også at det kan han kreve fjernet, men vi hadde en prat om det da han ble 13 og landet på at både vi og han ser sikkerheten i det, så er vi ikke strenge om han ber om noe da. Mer bare at det ikke blir noe tull.
Jeg antar det blir noe sosiale medier fremover, men han har ikke bedt om det enda. (jada, han kan ha registrert en bruker på en nettside, med en epost jeg ikke vet om. Google-konto - eposten hans som ble satt opp da han fikk nettbrett, og eposten hans på familie - domenet som han har hatt siden han var baby, bruker han ikke. Men slik jeg kjenner ham hadde ikke det falt ham inn)
Vi har delt bilder av ungene med besteforeldre som bor langt unna, men da altså på mail med eldstemann da han var liten og etterhvert messenger grupper etc. Minstemor finnes på fb forresten, svigerfar delte bildet han fikk da hun ble født.