Bilder av barn i sosiale medier

Er det greit å legge ut bilder av barn på sosiale medier?

• Ja, men på privat bruker.

Votes: 23 31,5%
  • Ja, både privat og offentlig (så lenge man er nøye hva man legger ut).

Votes: 15 20,5%
  • Nei.

Votes: 12 16,4%
  • Når de er gamle nok til å si ja og nei (og forstår betydningen).

Votes: 6 8,2%
  • Ja, men kun veldig begrenset (kun eks. bursdag og familiebilder)

Votes: 14 19,2%
  • Ingen svaralternativer passet for meg

Votes: 3 4,1%

• Antall som har svart
    73

Mamma til G

Betatt av forumet
VIP
Her er det nok mange meninger. Så spent å høre litt for, imot og litt midt i mellom.
Hvordan stiller dere dere til bilder av deres barn på sosiale medier?
Legger samtidig på en med svaralternativer, for de som ikke ønsker å skrive.
Også litt spent om dere lar ungene få tiktok, snap osv. før aldersgrensene på appene egentlig tillater det. Hvorfor? Hvorfor ikke?

Min eldste er 13. Han fikk i lekse på ungdomsskolen å 1)google seg selv og de hva han fant
2)gå gjennom historikken sin på div sosiale medier og se om han fortsatt står for der han skrev

Det var enkelt, gitt.

Han googlet. Han fant et bilde som var i avisa da han ble født. Da vi googlet søstra fant vi også bilde av ham. Han holdt henne på avisbildet da hun ble født. (minstemor har vi faktisk ikke googlet)

Det er overtakende at vi ikke fant noe mer, siden den gang er han i alle fall presentert på det lokale idrettslagets fb side med fullt navn, og var på bilde av alle som deltok i klubbmesterskap i diskgolf. Han var uten tvil vinner av junior-gruppen. Som eneste deltager.

Historikk på sosiale medier. Han har ikke bruker på noen av dem

Han er 13 og kan få om han ber om det, med gode grunner (og regler for bruk). Mobilen hans har fortsatt foreldrekontroll så han får ikke lastet ned noe uten vår godkjenning. Han vet også at det kan han kreve fjernet, men vi hadde en prat om det da han ble 13 og landet på at både vi og han ser sikkerheten i det, så er vi ikke strenge om han ber om noe da. Mer bare at det ikke blir noe tull.

Jeg antar det blir noe sosiale medier fremover, men han har ikke bedt om det enda. (jada, han kan ha registrert en bruker på en nettside, med en epost jeg ikke vet om. Google-konto - eposten hans som ble satt opp da han fikk nettbrett, og eposten hans på familie - domenet som han har hatt siden han var baby, bruker han ikke. Men slik jeg kjenner ham hadde ikke det falt ham inn)

Vi har delt bilder av ungene med besteforeldre som bor langt unna, men da altså på mail med eldstemann da han var liten og etterhvert messenger grupper etc. Minstemor finnes på fb forresten, svigerfar delte bildet han fikk da hun ble født.

Ja, jeg synes det er greit å dele noen bilder av barna :) tenker jeg har delt rundt 15 bilder av eldste totalt på snart 4 år, fordelt på Facebook, noe på åpen Instagram og flest bilder på skjult Instagram. Jeg synes det er helt greit. Har også delt bilde av babyen, men litt færre i og med at hun er yngre.
Jeg tenker likevel at jeg stort sett ikke deler mye bilder av dem og det er alltid fine bilder av dem.

Nei, det syns jeg ikke. Eller - jeg har syndet og lagt ut babybaby bilder fra vi var innlagt på NFI her inne. Ellers sendes det bare direkte til mottaker på snap eller messenger. Vi har ingen bilder av henne på Facebook, Instagram og lignende. Har slettet fortløpende her inne også.

Greit å dele , men deler ikke hva som heldt sv bilder og jeg deler ikke hver måned akkurat .
Ja, han fik Snapchat og insta før han var 13 fordi vi mente det var greit.

Deler kun bilder på lukket Instagram konto sånn at familie i Norge får fulgt med. Syns ikke noe om å dele bilder offentlig, jeg syns barn har rett til et privatliv, og at ingen burde ha lov til å dele bilder uten samtykke, og et barn kan ikke samtykke.

Jeg deler enkelte bilder, i spesielle situasjoner.
Jeg deler aldri noen bilder som kan være flaut. Som f eks gråting eller sånt, jeg tar generelt ikke bilder da.
Så deler kanskje bilde ett par ganger i året.
Jul, nyttår, bursdager.. mamma spør iblant om hu kan dele bilder jeg sender til hu, og sier stort sett ja. Men vi har lukkede profiler, og er selektive angående hvem som er venner.

Jeg er gravid, så har så langt ikke erfaring, men tenker at vi kommer til å dele litt bilder på lukket profil, men redusere bilder der ansiktet er synlig. Ønsker også å prøve å begrense det, men syns det er naturlig å legge ut noe. Det kan være det forandrer seg når barnet er her, men det er det vi har tenkt på forhånd i alle fall :) syns det er annerledes å sende bilder direkte til mottaker, feks på snap og messenger. Ser for meg at vi får en utfordring med besteforeldre og oldeforeldre som vil legge ut bilder, men håper de vil ha forståelse for vårt valg etterhvert :)

Jeg deler kanskje 1-2 bilder i året på privat Instagram. Ingenting ellers.

Nei, det er ikke greit. Barn har rettigheter til sin egen digitale identitet. Å legge ut bilder av barn har null fordeler for barna og da mener jeg det er feil. Å legge ut bilder er kun for foreldre og andres glede.

Ja, jeg deler bilder av barna mine. Men spør den eldste nå for nå er den eldste gammel nok til å ta en avgjørelse selv. Barna mine får snap litt før 13 så får de gradvis mer og mer ettersom eldre de blir.

Her er det nok mange meninger. Så spent å høre litt for, imot og litt midt i mellom.
Hvordan stiller dere dere til bilder av deres barn på sosiale medier?
Legger samtidig på en med svaralternativer, for de som ikke ønsker å skrive.
Også litt spent om dere lar ungene få tiktok, snap osv. før aldersgrensene på appene egentlig tillater det. Hvorfor? Hvorfor ikke?
Jeg har privat konto og legger kun til folk som jeg kjenner, så da går bildedeling ok. Jeg følger personvern reglene da, barn har rett på privatliv. Om barnet gir tillatelse når det er offentlig er noe annet. Men jeg syntes det er privat og jeg lar ikke andre legge ut bilder av lisjmor uten å ha spurt meg. Gjør de det, får de vær så god å fjerne det.

Sosiale medier skal hun få om hun ønsker. Men da etter aldersgrense.

Deler på privat Instagram og Snapchat. Synst det er greit. Da kan familie langt vekke få se de litt innimellom også, spesielt i coronatiden :) men synst ikke det er greit å bruke Barna på sosiale medier for å få likes og følgere.

Jeg har kun delt to bilder av dem hver, et hver av føttene deres da de var nyfødte, og ett bilde av de to sammen med ryggen til.

Vi deler ingen bilder av ungene, og blir heller ikke å gjøre det. Hver må tenke på hva de vil synes jeg. Det sagt, så synes jeg at bilder/film av unger i sårbare eller flaue situasjoner ikke er greit å dele av noen barn og at folk må ha respekt for egne barn når det gjelder hva som deles og å ikke legge ut/evt fjerne bilder når barn uttrykker at de ønsker det.

Jeg legger gjerne ut bilder av barna så lenge de ikke er gjenkjennelige, for eksempel på avstand med ryggen til eller der en så vidt kan se noen mellom noen busker. De er 4 og 6 år, så det er lenge til de kan bruke sosiale medier.

Deler ganske mye. Men mest på snap med
familie. Ellers har jeg lukket profil på IG. Syns det er kjekt å dele! Er stort sånn sånn vi holder kontakt med de vi ikke ser så ofte, og reddet oss også gjennom korona.

Syns det er kjekt å følge med på andre som deler også.

De to eldste er så store, så de kan si nei om de ikke vil jeg skal legge ut.

Legger jo stort sett ut uskyldige bilder fra da vi er sammen eller fra ferier og turer osv.

Eldste på 13 har hatt tik tok en del år, og fikk seg IG for et par år siden. Hun legger ikke ut så mye, men liker å hente inspirasjon til dans og ulike diy fra TikTok.

Ikke et eneste bilde av ungene som jeg vet om på nett. Vi har sagt nei på skole/bhg også. Vi har sagt det er greit å sende ut bilder med månedsbrev og vi kan sende meldinger på messenger/snap med bilder, men legger ikke ut på storyer eller andre steder på nett.

Kommer ikke til å la barna få være på sosiale medier før de er gamle nok i følge aldersgrensene.

Ikke et eneste bilde av ungene som jeg vet om på nett. Vi har sagt nei på skole/bhg også. Vi har sagt det er greit å sende ut bilder med månedsbrev og vi kan sende meldinger på messenger/snap med bilder, men legger ikke ut på storyer eller andre steder på nett.

Kommer ikke til å la barna få være på sosiale medier før de er gamle nok i følge aldersgrensene.
Så om avisa kommer for å ta bilde av klassen så kan ikke barnet ditt bli med på det?

Så om avisa kommer for å ta bilde av klassen så kan ikke barnet ditt bli med på det?
Nei, han ønsker det ikke selv, så det respekteres. Han ble tatt med på diskusjonen i år da vi skulle fylle ut skjema og han hadde klare formeninger om hva han ønsket selv.

Back
Topp