Bildebruk på Facebook

KristineBirgitte

Forumet er livet
Hva synes dere er "vanlig høflighet" når det gjelder bilder på Facebook? Litt inspirert av en diskusjon her hjemme før idag.

Er det greit å legge ut bilder av andre? Hvem, i så fall? Spør du alltid først? Passer du ALLTID på at det ikke er noen i bakgrunnen som kan gjenkjennes, eller må folk flest bare finne seg i å bli lagt ut på nettet hvis de er i nærheten av deg og du finner det for godt å fotografere? Hva med ungene? Og spør man hver gang? Er det greit å legge ut bilder av familie? Søsken? Barn? Søskenbarn? Hvem tagger man, og når? Alle? Alltid? Foreldrene til barna man legger ut bilder av? Hva med de som ikke har Facebookprofil? Hvor går grensene for deg, og hva synes du er vanlig høflighet når andre legger ut bilder av deg?

Vet at det er mange som har sterke meninger om dette, og jeg vil høre fra alle, både de som er veldig restriktive og de som ikke bryr seg så voldsomt om hva som ligger hvor.

Jeg legger aldri ut bilder av andre en meg selv og evnt noen ganger ungene.
derfor prøver jeg å være rimelig selektiv på hva jeg legger ut av bilder. Som oftest blir det hundene og naturbilder jeg har tatt

Legger ut bilder av venner og familie i blandt, men kun bilder jeg syns er bra, og selvfølgelig fjernes bildene om vedkomne ikke vil ha dem der.

Er hobbyfotograf og har en del oppdrag. På utvalgte oppdrag med spesielle emner eller resultat jeg er svært fornøyd med spør jeg modell/kunde om det er ok at jeg bruker dem på foto-siden min på fb. som regel er ikke det noe problem og de vil jeg skal tagge dem.

HEI.

Jeg vet ikke.. Jeg slutta jo å legge ut så mange bilder og nå blir det jo bare de jeg legger ut innimellom (og sletter) som for det meste er av gutta. Noen bilder er jo pappa med på, kanskje en sjelden gang mamman min, jeg har ikke spurt de. Og de har ikke sagt noe på det, vet at de har sett det. Jeg legger ikke ut bilder av andre, jeg gidder ikke å spørre så dropper det bare. :p  Jeg vet ikke jeg, tenker ikke så mye over det lenger, men jeg ville ikke lagt ut bilde av noen andres unger ut å vite om det er ok. Hver gang. :p

Og jeg vil bli spurt om noen skal legge ut bilder av gutta, jeg sa ja i starten med Leon men så ba jeg alle om å slette de og nå sier jeg nei. Bilder av meg tenker jeg ikke over, blir jo aldri lagt ut :-D

Hva mener du, Kristine?:P

Legger sjelden ut bilder av andre enn småen, katta eller meg selv, gjore det mer før..
Men de jeg legger ut bilder av vet jeg på forhånd at jeg får lov av, og andre sine unger er kunn med tillatelse og veldig få unger jeg gjør det med..

Men med den hobbyen jeg har, vet jeg at bilder av meg og småen er mange forskjellige plasser, noen er jeg tagget i og andre ikke...

Jeg legger ut bilde av familien min selv, altså meg, mannen og ungene. 

Legger også ut bilder av venninner, og legger ut bilder av søsken og familien deres, for de har sagt det er greit. Da tagger jeg dem som regel også. :) 

Sletter hvis de ønsker det så klart. 

Legger ikke ut nakenbilder, men med bleie/truse kan jeg legge ut. Legger ikke ut bilder av voksne i lite klær heller (f.eks bikini) om jeg ikke har spurt om akkurat det bilde er greit. 

Det kunne ikke falt meg inn å legge ut bilder av andre på nettet, og jeg blir litt irritert når folk i slekta legger ut bilder på Facebook av mine barn.

Legger ut bilder av venner og familie som jeg vet det er greit at jeg legger ut bilder av :-)
Flest blir det av ene tantebarnet mitt,han er jo så veldig vakker og vi er mye sammen <3

Om jeg legger ut bilder som noen ikke liker sletter jeg de jo bare(enda ikke skjedd)
Ser alltid gjennom bildene jeg legger ut og tenker om jeg vil hatt det bilde av meg på facebook om det var meg :-)
Tagger vel nesten alltid de jeg legger ut bilder av,er det bilder av tantebarnet mitt tagger jeg søsteren min.

Har lagt ut bilder av venner og familie på bloggen min også,men da har jeg spurt først og merket de :-)

Jeg legger aldri bilder av andre på bloggen (er ikke på face) uten tillatelse. Og legger andre bilder av ungene mine på nettet uten min tillatelse blir jeg forbanna..

Jeg liker ikke at festebilder av meg legges ut, men nå er det jo sånn at jeg kan godkjenne bildet (når jeg er tagget), og det liker jeg:)

Om venner legger ut bilde av min sønn fullt påkledd i lek, f.eks. så har jeg ingen problemer med det.

Jeg spør de det gjelder om det andre enn mine barn på bilde.. Som feks nieser og nevøer.. Da spør jeg foreldrene først! :) 

Jeg legger kun ut bilder av min familie, dersom det f.eks er bilder av mitt barn med venners barn spørr jeg foreldrene først.
Jeg hadde ikke likt at andre la ut bilder av meg eller mitt barn uten mitt samtykke.

Jeg er nazi når det kommer til bilder. INGEN andre skal legge ut bilder av meg og guttungen uten at jeg vet om det (dvs de skal spørre og jeg kommer trolig til å si nei). Jeg har ingen bilder av meg selv åpent på fb, og heller ikke av gutten min, har et lukket album som kun nærmeste familie/venner kan se, og det er for å kunne dele bilder med de jeg ikke ser så ofte.

Greit, ligger vel noen bilder fra jobbfest ute på en fb-jobbside, men der untagget jeg meg, og er bilde av mange, ikke bare noen få, så da var det ok.

Har bilder av meg selv ute på en hobbynettside, men der har jeg kontroll og det er bilder jeg syns er ok at andre har lagt ut, ellers hadde jeg bedt de fjerne de.

På lukkede grupper er det ok at det legges ut bilder fra treff ol, men da vet jeg jo hvem som ser de, og kan fremdeles be om at de fjernes med loven i hånd.

Det er ikke lov å legge ut bilder av andre uten deres samtykke (evt foreldrenes når det gjelder barn) og det skal respekteres.

Legger selvfølgelig ikke ut bilder av andre heller, bortsett fra på lukkede grupper ol der jeg syns det er ok selv - og respekterer om andre vil ha de slettet.

Jeg legger ikke ut så mange bilder, men de jeg legger ut er kun av den nærmeste familie. Jeg liker ikke når det blir lagt ut bilder av meg av ukjente uten amtykke..

Back
Topp