Bilbelte?

Tina_81

Forelsket i forumet
Bruker dere vanlig bilbelte, eller har dere sånn gravidbelte?
 
Foreløpig vanlig belte. Brukte det hele forrige svangerskap også, men kunne definitvt godt prøvd meg gravidbelte. Blir litt ubehagelig med vanlig når magen blir større.
 
Brukte gravidbelte sist på starten, ble etterhvert at jeg bare droppet det.. Når magen vokste så kom jeg ikke til under der... Er jo uansett beregnet mest på perioden frem til magen kommer mest... Denne gangen har jeg ikke funnet det frem engang...
 
Vanlig bilbelte her:)
 
Vanlig belte her :)
Synes det går helt greit å bruke det, enda iallefall. Men vi får se når magen skal bli enda litt større
 
vanlig, har ikke hatt noen problemer med det hittil, og heller ikke i forrige svangerskap :) det sitter jo tross alt ikke og spenner over magen føler jeg
 
bruker vanlig bilbelte, det gjorde jeg hele forrige sv.skap. Tror det ville blitt en unødvendig utgift. Vi bor så sentralt, at jeg bruker kun bilen når jeg kjører på butikken eller slikt. Og jeg veksler mellom passasjersetet og sjåførsetet, tror ikke jeg ville brukt det så mye om jeg hadde anskaffet det...
 
Bruker vanlig bilbelte. Gjorde det sist gang, også.Tenkte da og tenker nå at jeg burde kjøpt et gravidbilbelte, men får liksom ikke "finger`n ut"....
 
Jeg bruker BESAFE sitt bilbelte for gravide, og har gjort det siden jeg var 14 uker!!!

Det er foreløpig ikke ubehagelig å bruke bilbeltet som vanlig, magen min er ikke så stor enda (16+3), men TENK om man skulle kollidere eller måtte gjøre en brå-brems? I så fall vil jeg mye heller ha trykket mot skambeinet mitt, enn mot den lille prinsessa inni magen min... <3 Jeg stoler på meg selv som sjåfør, men jeg stoler ikke på alle andre idioter i trafikken rundt meg!

Til alle dere som har et liggende, men ikke har innstallert det i bilen enda: Er det virkelig verdt å risikere og ikke bruke det???

Til dere som enda ikke har ett: Løp og kjøp! Det koster nytt ca 400 kr, eller du kan HEELT sikkert få lånt et av en venninne, eller kjøpt et brukt!

Når det først ligger i bilsetet ditt, så tar det jo bare 2 sekunder lenger å ta det på, enn å ta på vanlig belte! Pluss at det er jo bare ei tynn pute man sitter på, så det er absolutt IKKE i veien for eventuelt andre sjåfører av samme bil!
 
Har ikke giddet kjøpe det - brukte vanlig belte hele sist svangerskap... var bare en liten periode det var ubehagelig. men når magen ble større så la beltet seg naturlig slik at det ikke klemte over magen... ble nemlig litt uvel en periode av alt som la press på magen...men så fort magen begynte å vokse så ble det ikke noe problem å legge beltet slik at det ikke klemmer over magen...

I tillegg viser tester at gravidebeltet ikke har noe effekt på sikkerheten ved kollisjon, men har kun en funksjon med tanke på komfort... her er link til trygg-trafikk sine sider om dette med sikkerhet...
http://www.tryggtrafikk.no/w/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/Gravid/

Og hadde det vært slik at beltet faktisk hadde endret noe med sikkerhetsbeltets funksjon, så måtte beltet ha blitt godkjent til alle forskjellige biler, og da hadde det nok kostet mer enn 400 kr...
 
Ja, interessant artikkel fra trygg trafikk. Dette hadde jeg faktisk aldri hørt...

MEN:
Det er ihvertfall HELT sikkert at det ikke er farlig å bruke et sånt belte, og etter å ha lest denne historien synes jeg fortsatt det er verdt 400 kr, og at det er bare tull? Tja, det er vel opp til hver og en og bestemme da...
http://www.besafe.no/besafe-nyheter/reddet-livet-med-besafe-gravidbelte
 
Brukar vanleg bilbelte! Gjorde det i forrige svangerskap og..
 
Brukte gravidbelte sist, men aaner ikke hvor det er nå. Når jeg las på TryggTrafikk at det ikke har noen effekt annet enn comforten, så kommer jeg nok ikke til å lete stort etter det heller. Synes uansett ikke at bilbelte er noe ubehagelig, så. 
 
Je bruker vanlig bilbelte nå og sist. Sånn gravidbelte er en virkelig unødvendig ting å kjøpe. så lenge man passer på å få belte under magen så er det langt bra nok mener je :-)
 


pitba skrev:
Ja, interessant artikkel fra trygg trafikk. Dette hadde jeg faktisk aldri hørt...

MEN:
Det er ihvertfall HELT sikkert at det ikke er farlig å bruke et sånt belte, og etter å ha lest denne historien synes jeg fortsatt det er verdt 400 kr, og at det er bare tull? Tja, det er vel opp til hver og en og bestemme da...
http://www.besafe.no/besafe-nyheter/reddet-livet-med-besafe-gravidbelte


Jeg er litt enig her. Hvorfor argumentere mot når det er så enkelt og bruke det? Det er jo ikke bevist at det IKKE funker, så jeg tenker; hvorfor ikke? Jeg har noen kompiser som argumenterer med at bilbelte bare er tull siden de kan kjøre ut i et vann og drukne. Føler det blir litt i samme gata dette her.
 
Jeg bruker bare vanlig belte foreløpig og vil vurdere underveis. Ikke ubehagelig med banlig belter, enda hvertfall. Det faller natulig under magen :)
 
Jeg fikk ett gravid belte av ei veninne da jeg ventet storebror. Brukte det fra uke 14-15 da tenker jeg. Nå har jeg akkuratt begynt å bruke det igjen.
 
Så lenge jeg ikke synes det er ubehagelig å kjøre med vanlig belte så trenger jeg ikke bruke penger på sånn gravidbelte. Det må jo festes mellom beina og jeg vil ikke like å måtte sitte og kjøre med belte mellom beina :-S

Et sånt belte er kun for komfort, i følge trygg trafikk, og da viljeg også kun kjøpe det om jeg trenger annen komfort enn vanlig belte gir meg. Trengte det ikke sist og tror ikke jeg vil trenge det nå heller egentlig :-)
 
Her kjører vi kun korte turer, sjelden mer enn 15-20minutter. Så har ikke fått somlet meg til å sette det inn enda, faktisk. Sist tok jeg det i bruk ca halvveis, vi kjørte da Bergen-Oslo tur retus og flere lange turer, da var det utrolig godt å ha det! Så kan vel få surret meg til å få det i bilen snart!
 
Back
Topp