Bilbelte for gravide?

marijanne

Forelsket i forumet
Oktoberskatter 2014
Noen som vet noe om bruk av bilbelte for gravide? Har hørt både bra og mindre viktige ting rundt bruk av gravidbelte, noen som har noen erfaringer de vil dele? :) Er i uke 22 nå.

Har ingen sikkerhetsmessig fordel ved bruk, men da kan følastlitt meir begagelig :)
Eg bruke da ikkje, og har heller ingen plana om å kjøpa.

Jeg klarer meg ikke uten, syns det er skikkelig ekkelt når jeg ikke får dratt beltet godt under magen.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

JEg bruker det ikke selv, men føler ikke at jeg har behov for det, og forskning har vist at det ikke er noen større fordeler ved å bruke det kontra uten. Men har hørt mange sier de synes det er mer behagelig :)

Jeg får ikke beltet under magen på noen annen måte enn ved bruk av det beltet. Men det er litt ubehagelig i det lange løp.

Sent from my iPhone using BV Forum

I følge min ultralyd lege, en anerkjent fødselslege ved KK, så er det viktig å bruke slike belter. Dette fordi beltet sørger for at bilbeltet legger seg under magen, og dermed vil det føre til mindre skader på fosteret ved en eventuell kollisjon.
Uansett er det veldig viktig at beltet skal ligge over hoftene og ikke magen. Det gjelder uansett om man er gravid eller ikke.

Ej spurte jordmora om gravid beilte å ho sa at d e veldig masse for og mot d å ej måtte bære velge sjøl ka ej syntes 3 best..å foreløbig føle ej ikkje d e nødvendig (uke 22) :)

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app

Hmm.. Ble egentlig ikke mye klokere, er så mye for og imot :p Men takk for alle tilbakemeldinger, får la det surre litt til i hodet tror jeg! :)

Personlig bruker jeg det ikke. Har ikke behov for det. Men som ei over skriver, så skal beltet som går på tvers ligge stramt over hoftebena. Her er det skremmende mange som ikke bruker beltet riktig! Dette gjelder ikke bare gravide. Et slakt belte, eller tykke jakker/klær som hindrer et stramt belte kan gjøre alvorlig skade i en kollisjon. Men føles det mer behagelig å bruke det, eller det får folk til å bruke bilbeltet på en korrekt måte, så er det vel verdt pengene! :)

❤️ venter lillebror i midten av oktober ❤️

Brukte d til forrige men foreløpig ikke denne gangen :) ikke behov :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg bruker det! Etter en nesten-ulykke i uke 16, så kjører jeg ikke uten.

Jeg hadde lest at det ikke var noe positivt ved å bruke dette og at det ikke forandra noe. Det funka like bra å legge det under magen.
Da jeg måtte bråbremse for å unngå kollisjon, sklei beltet opp og over magen og jeg hadde vondt i noen dager etterpå, i tillegg til at bekkenet fikk seg en small pga beltet.
Gravidbeltet er så mye mer behagelig, og i slike situasjoner der det ikke er krasj med kraftig brems, har jeg absolutt tro på at det fungerer fordi beltet ikke flytter seg opp. Men i skikkelige smell så hjelper ingenting, tror jeg :/

Ble påkjørt bakfra for noen uker siden, uten at jeg brukte gravidbelte. Beltet stramma veldig over magen, og ble ømt etterpå. Ble kjørt inn på sykhuset for full sjekk, to ultralyder og noen timer til observasjon..

Fikk låne gravidbelte i etterkant av ei venninne, nå kjører jeg ikke uten!

Det er helt klart at det er positivt å bruke et gravidbelte i bil, både pga komfort, men også pga. at man blir tvunget til å legge beltet der det skal være. Det som irriterer meg litt da, er at det ikke blir fokusert mer på korrekt bruk av bilbelte uansett! Sklir beltet opp på magen i en bråstopp så sitte man enten feil i setet eller ikke har strammet beltet skikkelig. Vi ser så altfor mange unødvendige skader og dødsfall fordi folk ikke er klar over dette. Og da provoserer det litt at dette blir solgt som et must-produkt for gravide når det heller burde vært fokusert på generell bruk av bilbelte. At det blir brukt for å øke komforten er noe helt annet :)

Jeg bruker det, og har brukt et par uker. Beltet i min bil er så teit, får det ikke til å ligge over hofta på en måte. Veldig behagelig! Verdt hver krone! Er 21+3 ca

Last edited:
Det er helt klart at det er positivt å bruke et gravidbelte i bil, både pga komfort, men også pga. at man blir tvunget til å legge beltet der det skal være. Det som irriterer meg litt da, er at det ikke blir fokusert mer på korrekt bruk av bilbelte uansett! Sklir beltet opp på magen i en bråstopp så sitte man enten feil i setet eller ikke har strammet beltet skikkelig. Vi ser så altfor mange unødvendige skader og dødsfall fordi folk ikke er klar over dette. Og da provoserer det litt at dette blir solgt som et must-produkt for gravide når det heller burde vært fokusert på generell bruk av bilbelte. At det blir brukt for å øke komforten er noe helt annet :)

Jeg får ikke til å bruke det riktig i såfall :/ Strammer det og sitter rett i setet, men det ligger ikke over hofta uansett hva jeg gjør! Har gammel bil, får ikke stilt noe mer på det heller. Kjedelig! Greit med gravidbelte da :)

-Fra appen-

Back
Topp