Bilbarnstol

Gabriela Sofia

Første møte med forumet
Hei!
Min yngste gutt på 16 måneder har vokst ut av sin babystol å trenger nå en barnestol på +13 kg. Har lest meg opp på hvilke som er best iht sikkerhet, men hva anbefaler dere? Og hva sier dere gjeldende bruktkjøp?
 
Ville ikke ha kjøpt brukt bilstol hvis jeg ikke kjente historien til det. Du vet aldri om det hsr vært utsatt for skader eller kollisjon,
 
Enig. Men det jeg tenker er; hvem selger en bilstol som vært i kollisjon?? Det er jo barns liv det er snakk om..
Det er flere enn du tror... Ser gamle og utslitte stoler selges for flere hundrelapper...

Så ville ikke stolt på stoler jeg ikke kjenner historien til.

Sånn utenom det så er det viktig at du bytter fort, for når han er så gammel som nå så er det mye tryggere å sitte i større stol med mindre helling. For mye helling, som det blir i babystol er ikke bra for større barn. Man bør bytte fra babystol så fort baby kan sitte uten støtte.

Men så til saken. De beste stolene er britax maxway plus, minikid/rekid eller klippan century.
Men det kommer an på bilens seter hva som passer best. Og barnet selvfølgelig.

Har du mulighet til å prøve stol og barn i bilen?
 
Brukt ville jeg bare kjøpt av noen jeg kjente godt.

De stolene som Klatremus nevner er de beste stolene. Det er viktig at du kjøper en som varer bakover så lenge som mulig, og det gjør disse. Når barnet er rundt 6 år (eller mer), må man som regel bytte til ny stol.
 
Det er flere enn du tror... Ser gamle og utslitte stoler selges for flere hundrelapper...

Så ville ikke stolt på stoler jeg ikke kjenner historien til.

Sånn utenom det så er det viktig at du bytter fort, for når han er så gammel som nå så er det mye tryggere å sitte i større stol med mindre helling. For mye helling, som det blir i babystol er ikke bra for større barn. Man bør bytte fra babystol så fort baby kan sitte uten støtte.

Men så til saken. De beste stolene er britax maxway plus, minikid/rekid eller klippan century.
Men det kommer an på bilens seter hva som passer best. Og barnet selvfølgelig.

Har du mulighet til å prøve stol og barn i bilen?

Takk for svar! Det ble en britax dualfix. Vurderte alle de andre du nevnte da jeg fått anbefalt de fra andre grupper. Dualfix er med på top 10 på forbrukerrådets liste over sikreste bilstoler, valgte den over di andre mest fordi man kan snu den åt siden, hvilket gjør det lettere å ta han inn/ut uten å belaste min dårlige rygg. Har trua på denne stolen, la ned mange timer av research for å finne den rette!
 
Takk for svar! Det ble en britax dualfix. Vurderte alle de andre du nevnte da jeg fått anbefalt de fra andre grupper. Dualfix er med på top 10 på forbrukerrådets liste over sikreste bilstoler, valgte den over di andre mest fordi man kan snu den åt siden, hvilket gjør det lettere å ta han inn/ut uten å belaste min dårlige rygg. Har trua på denne stolen, la ned mange timer av research for å finne den rette!

Det er en bra stol- så lenge den kun brukes bakovervendt.
Vi har Swingfix som er så godt som lik, bare uten mulighet til å snu fremover. Kjempefornøyd.

Minuset er at det trengs ny bakovervendt når den er utvokst. Men det syns jeg det er verdt for å kunne snu mot døren i noen år. :D
 
Det er en bra stol- så lenge den kun brukes bakovervendt.
Vi har Swingfix som er så godt som lik, bare uten mulighet til å snu fremover. Kjempefornøyd.

Minuset er at det trengs ny bakovervendt når den er utvokst. Men det syns jeg det er verdt for å kunne snu mot døren i noen år. :D

Helt enig med deg! Han kommer kun kunne ha den i sånn 2 år ca, men tok vurderingen at det allikevel er vært det for ryggens sin skyll. Også pga det at vi må flytte på stolen ofte da vi bruker bilen i jobbsammenheng, da er det lurt med isofix å e sånn her type løsning. Venter spent på at den skal komme i posten! ☺️
 
Enig. Men det jeg tenker er; hvem selger en bilstol som vært i kollisjon?? Det er jo barns liv det er snakk om..

Kollisjon tror jeg ikke så mange selger men veldig mange som selger gamle stoler. Sa fra en gang da noen ville selge en 9 år gammel beltestol. La ved link til trygg trafikk og fikk beskjed om å passe mine egne saker, det var en anbefaling og siden hans stol var lagret inne så var den like fin. Så man må passe på og helst kjøpe av noen man kjenner.
 
Back
Topp