bil sikring på 70 og 80 tallet ?

Vi hadde en opel ascona uten seler i baksetet. Pappa monterte en 5punktsele i bilen, mens jeg satt på en pute..

81 modell og lå i vognbag bak i baksetet, uten seller. Da jeg ble større, fikk jeg litt høy bilstol med seller i og bøtelegge forran. Den var litt lenger bak, så den var presset ned bak setet, men mener at den ikke var festet på noen måte- var bare for å holde meg i ro i baksetet...

Mamma til to store, og har lille attpåklatt i magen

Jeg er født i 85. Satt i mamma Volvo Amazon med bare belter.
Hadde en pute i bilen til pappa.

Jeg er født i 1970.... Tror at det ble regnet som bilsikring at vi var INNI bilen :rolleyes:. Min eldste sønn ble født i 1993, han hadde egentlig samme bilsikring som finnes i dag. Med spedbarnssete, så 5 pkt sele i bilsete, så sete med bilens seler til han var 6 år, da fikk han pute.

Satt i et bakovervendt rosa sete med froté-stoff. Leide det i banken. Så fikk jeg beltestol, og så pute til jeg var ca 10 år gammel.
88-modell

83-modell. Satt med vanlig bilbelte. Hvis jeg satt i forsetet ble beltet puttet under armen, men da var jeg en del eldre. Fikk helst ikke sitte i midten med kun magebelte. På langtur da vi kjørte på natten lå jeg i baksetet med beltet over hoftene bare.

Husker et vennepar hadde bilstol - det hadde jeg aldri sett før. Tror jeg var 3-4 år da. Jeg og kusina mi kranglet om å få sitte i det, og kusina mi som var 1,5år yngre fikk det. Mamma mente det var unødvendig. Husker det var i plastikk og med tre/fempunktsseler, forovervendt. Husker jeg satt på pute men tror jeg var eldre da. Men sluttet ganske tidlig med det.

Sent from my iPhone using BV Forum

Vokste opp på 70-tallet og hadde først bag festet med nett og seler. Deretter bilstol faktisk, med pute foran/oppå lårene der bilens seler gikk i spor tilpasset høyden på små barn. Med andre ord: veldig bra til den tiden å være! Mine foreldre var opptatt av bilsikring, så dette må ha vært av de aller første bilstolene for barn som var på markedet. Husker stolen var sort med orange pute over lårene ;).

Her er faktisk stolen:
37_1012853392.jpg
Sånn pute er jo "nytt" igjen nå og viser bedre resultat i frontkrasj forovervendt enn seler

Nå er jeg født i 91, da. :P

Tror jeg satt på pute da jeg var litt eldre. Vet ikke hva jeg brukte før det.
På langturer la jeg meg ned med beltet bare over hoften for å sove...

Husker en gang pappa sa vi måtte ha belte på i bilen, og om jeg ikke hadde det ville jeg fly ut frontruta om vi krasjet. Ja, sææærlig, sa jeg, og tenkte at han overdrev noe kolossalt. :P Han sa det flere ganger, men jeg klarte aldri å tro han. ;)

Jeg er 82 modell. Aner ikke hva jeg satt/lå i som spedbarn og liten baby. Men husker i hvert fall at jeg satt på en sånn isoporpute eller noe sånt når jeg var liten. Ligner på sånne seter man kan sitte på i kinosalen når man er barn :)
Aner ikke hvor gammel jeg var da.

Back
Topp