Bil med plass til 4 barn

Chiki

Glad i forumet
hvilken bil har dere som har 4 eller flere barn? Vi venter nr4 i februar, og har så vidt begynt å kikke på ny bil.
De andre barna er nå 3, 5 og snart 9 år. Yngste sitter bakovervendt, de 2 eldste i beltestoler. Vurderer å la eldste gå over på pute over nyttår.
Vi vil også ha plass til lite hundebur og vogn, og baggasje da vi besøker svigerfamilien en helg i måneden.

Banken har anbefalt oss å sjekke opp leasing da det visstnok ikke var så dumt, men kjenner jeg er skeptisk til helt ny bil med barn:hilarious: vi har alltid pleid å ha brukt bil, og jeg elsker bilen vi har nå, men blir for liten da det bare er 5 seter. Erfaring med lesing noen?
 
Interessant spørsmål:) blir vi gravide, trenger vi også større bil - tar i mot tips:)
 
S-Max eller lignende vil jeg tro.
Ville ikke leasa bil med barn :p det skal ikke mye til før dere må betale dyre dommer om noe skjer med bilen
 
S-Max eller lignende vil jeg tro.
Ville ikke leasa bil med barn :p det skal ikke mye til før dere må betale dyre dommer om noe skjer med bilen
Har hørt og lest at de bakerste setene ikke er egnet til permanent bruk, og at de blir trange når barna blir eldre
 
Har hørt og lest at de bakerste setene ikke er egnet til permanent bruk, og at de blir trange når barna blir eldre
Nei de egner seg ikke. Det er trangt, og de er lavt nede. Hatt et par barn baki der og en voksen dame (men hun var ikke så lang) og det var ikke noe særlig. Vi hadde i tillegg lastegitter for at ikke ting skulle fly frem i kupeen, og da ble det jo som å sitte i fengsel :p
Men det var jo ikke ofte det skjedde, og vi har bare 2 barn.

Vi hadde S-max, men måtte bytte i mai.
Super på plass, når de 2 setene bak er lagt ned da, så savner en sånn sett.

Ser for meg at det nå bli noe caravelle-aktig?
 
Peugeot 807 eller ford s-max. Har super plass synes vi! Kjører vognen rett inn uten å slå den sammen.. Neste steg er evt caravelle osv, men vi klarer oss ganske fint uten enn så lenge, selv med fire små barn.
 
Høres jo nesten ut som Caravelle-mat :) Ellers kan du jo teste ut nyeste modell Peugeot 5008 feks. Den er vi veldig fornøyd med, men pass på å sjekke hvordan den som må sitte helt bakerst opplever det mtp setehøyde (samme tema som på Ford S-max). Ellers er kanskje en Tesla model X et godt valg for dere? Tesla tilbyr jo veldig gode lånebetingelser da.
 
Ford galaxy, storebroren til s-max. Den største av flerbruksbilene, og alle setene kan justeres uavhengig av hverandre. Her blir den brukt som 5 seter med god plass til stor hund, vogn og bagasje. Men dere kan velge å bruke den som 6 seter og fortsatt få en god del inn i den. Som 7 seter har den fortsatt bedre bagasjerom enn en Fiat, men det blir fort i minste laget til hund og vogn. Den er billigere enn Caravelle så det er verdt en kikk.
 
Galaxy er smax med fullverdige seter bak og større plass bak når bakerste er i bruk.

S max har ekstraseter bak, men de går jo fint til en på 9 i mange nok år til for dere da, innen eldste blei for lang har dere andre å sette bak. Utfordringen er at der er lite plass til baggasje med mer enn 5 seter i bruk

Så Galaxy ja.

Eller caravelle. Eller tesla x, men usikker på plassen til baggasje når du har 6 seter? Ikke sjekket.
 
Ford galaxy, storebroren til s-max. Den største av flerbruksbilene, og alle setene kan justeres uavhengig av hverandre. Her blir den brukt som 5 seter med god plass til stor hund, vogn og bagasje. Men dere kan velge å bruke den som 6 seter og fortsatt få en god del inn i den. Som 7 seter har den fortsatt bedre bagasjerom enn en Fiat, men det blir fort i minste laget til hund og vogn. Den er billigere enn Caravelle så det er verdt en kikk.
Galaxy og S-Max er nøyaktig samme bil med unntak av formen i taket over bagasjerommet. Etter 2015 er de laget på samme plattform og alt. Eneste er litt bedre takhøyde og dermed noen ekstra liter lagringsplass i bagasjerommet i galaxy.
 
Tror jeg ville gått for en caravelle. Venter barn nr 3 og nettopp kjøpt 7 seter, men de to ekstra setene bak stjeler all bagasjeplassen så det høres ikke ut som noe alternativ for dere
 
Galaxy og S-Max er nøyaktig samme bil med unntak av formen i taket over bagasjerommet. Etter 2015 er de laget på samme plattform og alt. Eneste er litt bedre takhøyde og dermed noen ekstra liter lagringsplass i bagasjerommet i galaxy.
Ok, de jeg kjenner har vel modellen før og sier at det er det seter med plass til beina og bedre plass bak setet.

Men om det ikke stemmer lenger hadde jeg nok tenkt caravelle når det er 4 unger og hund og baggasje.
 
Galaxy og S-Max er nøyaktig samme bil med unntak av formen i taket over bagasjerommet. Etter 2015 er de laget på samme plattform og alt. Eneste er litt bedre takhøyde og dermed noen ekstra liter lagringsplass i bagasjerommet i galaxy.

Dette stemmer ikke. Galaxy er ifølge spesifikasjonene fra Ford 52 cm lengre enn S-max. Bredden er lik. Vi har nyere Galaxy og fikk en s-max som lånebil ved sist service. Den er ikke like stor.

Folk har nevnt mye bra her. En annen ting jeg vil trekke frem med de nye Fordene, i alle fall for Galaxy, er at den kun skal ha service hvert 2. år eller 30,000 km. :) Men har dere stor hund blir den nok i snaueste laget.
 
Dette stemmer ikke. Galaxy er ifølge spesifikasjonene fra Ford 52 cm lengre enn S-max. Bredden er lik. Vi har nyere Galaxy og fikk en s-max som lånebil ved sist service. Den er ikke like stor.

Folk har nevnt mye bra her. En annen ting jeg vil trekke frem med de nye Fordene, i alle fall for Galaxy, er at den kun skal ha service hvert 2. år eller 30,000 km. :) Men har dere stor hund blir den nok i snaueste laget.
Det var det jeg trodde. Lenger. Og bedre plass på bakre stolrad?
 
Men fortsatt bare for folk med korte bein fordi den bare er høyere oppover kanskje? Derav fint for niåringen til Hi en stund, deretter noen av de andre. Fint for barn i beltestol-alder i smax. Men i smax bare plass til et par handleposer bak, ikke baggasje

En ting er jo at hunden blir ved siden av barnet bak da, bur må selvsagt være forsvarlig festet.
 
Vi prøver på nr4, vet ikke helt hvad vi gjør med bil om vi lykkes ;) vi kjøpte “ny” nå i april - 5 pers.
mulig vi også sjekker muligheten for å kjøre 2 biler de få gangene alle skal ut.
Var innom tanken på Pegeot 5008 (nyere variant) men setene bak er ikke noe super. Min veninne kjører Galaxy og den ville vi kanskje gått for om vi måtte
 
Det var det jeg trodde. Lenger. Og bedre plass på bakre stolrad?

Bedre plass helt bakerst ja. Når 3. seterad er oppe er det plass til 300 l bagasje i S-max og 700 i Galaxy, fylt opp til der setene stopper. Tiåringen vår klager ikke. Hun sitter i beltestol på bakerste rad. Jeg sitter greit der jeg også. Er 168 høy. Vi hadde Ford Grand Tourneo Connect før Galaxyen. Der var det muligens enda bedre plass på 3. rad, selvom bilen er noe kortere. Komforten var ikke helt på topp, så derfor vi byttet den inn. Galaxyen har jeg bare gode ord om.

Ang leasing så har jeg lest og hørt mye rart. Det kan bli veldig dyrt. Min svigerfar leaset bil og skrøt av at når de tre årene var gått så kunne han bare levere inn "dritten" og hente seg ny. Endte opp med at han måtte kjøpe den. De skal tjene penger i alle ledd og går over bilen med lupe. Er ikke mønsterdybden på dekkene tilfredstillende så må man vel kjøpe nye dekk? Vi har vært inne på tanken selv om å lease, men har kommet frem til at med innskudd og mnd.kostnader så vil vi like godt betale ned på noe vi eier selv.
 
Jeg har et par kollegaer som leaser og synes det er gull

Vi kjøper ikke splitt nye biler og har dem mer enn 3 år (de to vi har nå er kjøpt relativt nye da, bruktimport, noen mnd gamle) i hhv 2008 og 2013. Så leasing er ikke for oss. Det blir dyrere. Vi bytter ikke bil så ofte.
 
Vi har Ford galaxy. Hadde caravelle tidligere, kan aldri tenke meg å gå tilbake. Comfort er mye bedre på galaxy, både for min del som sjåfør og for ungene. Jeg elsker at de sitter i hvert sitt sete kontra benk. Bagasjeplassen var selvsagt bedre på caravelle, men jeg har etterhvert lært meg at jeg ikke må ha med meg halve verden + at vi bygget opp bak, for å ha plass til å ha hundebur og vogn. Vi bygget opp med et platå til hundeburet, og plass til vogna under samt at vi har takboks for lange turer. Er utrolig fornøyd med valget vårt! Bakerste barnet sitter godt forresten, mye bedre enn s-max som vi prøvde i noen dager- den ble altfor trang for knærna hennes.
 
Back
Topp