big kid

LilleTrille.

Forelsket i forumet
babyen min er seriøst stor.. er to uker til termin og han er rundt 3700-3900g nå.. nesten 4 kg det!!! skal på videre kontroll på sykehuset fra neste uke, så får de avgjøre når jeg evt blir satt i gang hvis jeg skal gå over.. de er jo så nazi på igangsettelse, skjønner den.. jeg vil ikke bli satt i gang bare fordi jeg er lei, men vil ikke risikere å gå 2 uker på overtid, ungen blir 5 kg, komplikasjoner og ender i hastesnitt uansett.. er vel bedre å sette i gang sånn at de vet jeg får født og at ikke skuldrene sitter fast i bekkenet eller noe.. frustrert!! 

Jeg forstår deg veldig. Vet du, ved sist jm kontroll spurte jeg henne om dette med store barn. Jeg synes jeg er så stor og kunne tenkt meg å få estimert vekt. Men hun sa: Vi er laget for å føde de barna vi får. Jeg satt forskrekket der også fortalte hun videre at sist uke var en av hennes pas og fødte en 5 kg... Da begynte jeg nesten og grine og skjønte at hun her ville ikke ha symtati med meg...he he. Hun trodde imidlertid ikke jeg ville få en så stor unge, men er det virkelig vanlig å føde 5 kg unger??? Får man ikke undersøkt bekken og evt KS når de tror man venter store barn???
Har du høye sf mål?

fikk beskjed på sykehuset når jeg var der pga lite spark før påsken at han var stor.. men man blir ikke vurdert for keisersnitt før de er 5 kg.. 5 kg??? herregud.. det er jo skrekken.. søstra mi har hatt unger på 4300 og 4500, jeg var med på fødselen til han på 4500g, og føler jeg ikke har veldig lyst til å føde en på 4,5 kg rett og slett.. er ikke alle jordmødre som har veldig sympati for skrekken over store unger eller angst.. altså, ja, vi er bygd for å føde barn, men noen barn er for store, og ender opp i hastesnitt.. er det ikke da bedre å sette i gang kvinner med store barn så det ikke ender i keisersnitt.. så får man en fin opplevelse..!!!
sf-måla mine er over den grønne, i uke 37 var det på 36 cm..
som jordmor sa i stad, hodet på babyen din er normalt, er magen som er stor, så det er jo hodet som baner vei og da sklir jo kroppen bare ut.. HALLO!!! ikke kom å fortell meg at det er akkurat likt å føde en på 3kg og en på 5kg sålenge hodemålet er likt???

ORIGINAL: lyckeliten.

fikk beskjed på sykehuset når jeg var der pga lite spark før påsken at han var stor.. men man blir ikke vurdert for keisersnitt før de er 5 kg.. 5 kg??? herregud.. det er jo skrekken.. søstra mi har hatt unger på 4300 og 4500, jeg var med på fødselen til han på 4500g, og føler jeg ikke har veldig lyst til å føde en på 4,5 kg rett og slett.. er ikke alle jordmødre som har veldig sympati for skrekken over store unger eller angst.. altså, ja, vi er bygd for å føde barn, men noen barn er for store, og ender opp i hastesnitt.. er det ikke da bedre å sette i gang kvinner med store barn så det ikke ender i keisersnitt.. så får man en fin opplevelse..!!!
sf-måla mine er over den grønne, i uke 37 var det på 36 cm..
som jordmor sa i stad, hodet på babyen din er normalt, er magen som er stor, så det er jo hodet som baner vei og da sklir jo kroppen bare ut.. HALLO!!! ikke kom å fortell meg at det er akkurat likt å føde en på 3kg og en på 5kg sålenge hodemålet er likt???

Trur jordmora di kan ha rett, er iallefall det eg har hørt da; At siden det er hodet som lager utgangen sklir berre resten av kroppen etter. Uansett kor stor magen måtte vere.

Jeg har også blitt fortalt at det er hodet som baner vei. Jeg fikk en sist som var 37 cm i hodeomkrets, og det er ganske stort!

Åååååhh.. når jeg leser det dere skriver, så er det som jeg skulle skrevet det selv
Jeg ligger selv over hele feltet på symfysemåling, 37 cm i uke 34!!!! Egentlig litt rart ettersom jeg kun har gått opp 6 kg hittil, men da har vel alle de kg lagt seg på magen da kanskje????? [8|]
Fikk på den ordinære UL i uke 19, UL i uke 25 pga lite liv og UL i uke 30 pga fall,- vite at gutten ligger over gj.snittet.
Skal på vekstestimering på ullevål til tirsdag. Jeg kommer til å grine som en unge hvis de også sier gutten kommer til å være 4,5-5 kg ved termin. Jeg kommer til å sette himmel og jord i bevegelse for å bli satt igang 1-2 uker før termin!!!!! [>:] 
Fødte for 11 år siden sønnen min og sleit nok med å få ut han på 4010 gr. Kjære vene! Greit at en fødsel gjør vondt for de aller fleste, men det er vel for himmelens skyld ikke meningen at vi skal sprenge hele hufsetufsa i forsøket på å skvise ut en unge på 5 kg??? [:o] Veldig ofte i fødsler med så store barn så ender det jo faktisk opp med sugekopp, at en skulder sitter fast etc, eller hastekeisesnitt. Hvem er det godt for spør jeg da? Ihvertfall ikke mødrene eller barna!!!!!! [:@]

Jeg må bare si at dere ikke alltid må stole på den estimeringen av vekt på babyen. Har hørt om flere tilfeller der de har gjettet 1 kg feil (både ene og andre veien).
Det går nok fint uansett [:)] Håper ikke babyen er så stor...

Skjønner at du er bekymret, men helt på slutten så vokser de ikke så fort da, så om man går på overtid så vokser den nok ikke en kg ekstra av den grunn[:)]
Du får legge fram din side av saken og håpe på det beste, men samtidig ville jeg prøvd å slappe av og stole på fagpersonene[;)] Dessuten er jo hodet det største som skal ut, mens det er mest på kroppen de legger på seg på slutten, det er jo bare fett[:D]

Lykke til uansett[;)]

ORIGINAL: lyckeliten.

babyen min er seriøst stor.. er to uker til termin og han er rundt 3700-3900g nå.. nesten 4 kg det!!! skal på videre kontroll på sykehuset fra neste uke, så får de avgjøre når jeg evt blir satt i gang hvis jeg skal gå over.. de er jo så nazi på igangsettelse, skjønner den.. jeg vil ikke bli satt i gang bare fordi jeg er lei, men vil ikke risikere å gå 2 uker på overtid, ungen blir 5 kg, komplikasjoner og ender i hastesnitt uansett.. er vel bedre å sette i gang sånn at de vet jeg får født og at ikke skuldrene sitter fast i bekkenet eller noe.. frustrert!! 

Det går nok bra skal du se...

I 2006 fødte jeg gutten min som veide 4,5 kilo og var 54 cm og 38 cm rundt hodet og det var vanlig fødsel- 6 dager på overtid og jeg var ekstrem overvektig (146,5 kilo) hadde skyhøyt blodtrykk, og tendens til svangerskaps forgiftning- og ikke engang ville de sette meg i gang eller gi Ks - de mente jeg ville klare dette her- med god hjelp fra drøssevis av Jm stand og en kvinnelig overlege gikk det kjempefint [;)] Du klarer dette! [:D]

Back
Topp