Biff!

Augustspire

Gift med forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Maiskolbene 2023 :-)
Junibollene 2023
Okey, jeg har ett problem... Jeg elsker biff, MEN den skal være veldig blodig... Og jeg vet jo at alt kjøtt vi spiser skal være gjennomstekt, men kan den være medium? Eller må hele greia være grå?
 
Godt spørsmål! Det står jo at alt skal være godt gjennomstekt, men syns jo allerede det er rart at man aldri får høre farer ved rød biff sånn ellers!
 
Godt spørsmål! Det står jo at alt skal være godt gjennomstekt, men syns jo allerede det er rart at man aldri får høre farer ved rød biff sånn ellers!
Det er fordi det er stor forskjell på hvor mye en voksen frisk person tåler, kontra et lite foster.
Man skal helst unngå røykalaks og gravlaks pga faren for listeria. Listeria er ikke farlig for voksne friske mennesker, men kan føre til abort hvis du er gravid.

Jeg hadde ikke tatt sjansen på noe annet enn gjennomstekt biff som gravid. Det er 8 mnd det er snakk om.
 
Det er fordi det er stor forskjell på hvor mye en voksen frisk person tåler, kontra et lite foster.
Man skal helst unngå røykalaks og gravlaks pga faren for listeria. Listeria er ikke farlig for voksne friske mennesker, men kan føre til abort hvis du er gravid.

Jeg hadde ikke tatt sjansen på noe annet enn gjennomstekt biff som gravid. Det er 8 mnd det er snakk om.

Jo da, men man leser jo om farene ved rått kjøtt ellers. Men tenker som deg! Hadde nok unngått det selv
 
Men man hører jo også at det må være gjennomvarmet, og noen kjøttyper er jo rosa selv når de er gjennomvarmet?
 
Men man hører jo også at det må være gjennomvarmet, og noen kjøttyper er jo rosa selv når de er gjennomvarmet?

Det er ikke fargen som har noe å si, men om det er bakterier eller ikke. Er kjøttet gjennomvarmet og behandlet på rett måte så er det ikke noe problem. Biff som er rød i midten er ikke gjennomvarmet og bør derfor ikke spises.
 
  • Liker
Reactions: c94
Takk for alle svar, da får jeg prøve meg på gjennomstekt biff en dag :rolleyes:
 
Jeg liker best rosa-rød biff, men det kan vi jo ikke spise nå. Husker forrige gang jeg var gravid at jeg ikke gadd å spise biff bare fordi jeg ikke kunne få den slik jeg liker, haha. Så spiste ikke biff på 9 måneder. Skal si det smakte godt etterpå da:D
 
Jeg liker best rosa-rød biff, men det kan vi jo ikke spise nå. Husker forrige gang jeg var gravid at jeg ikke gadd å spise biff bare fordi jeg ikke kunne få den slik jeg liker, haha. Så spiste ikke biff på 9 måneder. Skal si det smakte godt etterpå da:D
Det tror jeg på :rolleyes:
 
Jeg prøvde gjennomstekt biff, og kjenner at biff får vente til etter graviditet :hilarious: skjønner ikke at noen spiser biffen sånn frivillig :rolleyes:
 
Sist var eg i utlandet og åt biff på ein fjellresturant, måtte så klart ha ein gjennomstekt, men he aldri smak ein so god welldone biff før så kvaliteten på kjøttet har nok mykje å sei :)
Åt også ein gong i Norge, då fekk vi høre alle vi som sku ha gjennomstekt at det var "dårlig" biff dei andre var god
Likar best medium.
 
Jeg prøvde gjennomstekt biff, og kjenner at biff får vente til etter graviditet :hilarious: skjønner ikke at noen spiser biffen sånn frivillig :rolleyes:

Sant. Når jeg var yngre ville jeg kun ha heelt gjennomstekt biff. Skjønner ikke hva jeg tenkte på:rolleyes:
 
Sniker :)
Det man er redd for ift rått/ikke varmebehandlet kjøtt er listeriose og toxoplasmose. Toxoplasma gondii dør under nedfrysing, mens listeria må varmes opp til 70 grader for å dø. Dermed er det uaktuelt med blodig biff, fordi biffkjøtt med kjernetemperatur under 65 grader ikke er gjennomstekt. Når biffkjøtt når 70 grader blir det godt stekt og den rosa fargen forsvinner. Som påpekt over er det ikke fargen, men grader celsius som avgjør.
 
Tenk den biffen blir deilig om «noen» måneders tid:woot::woot: fikk vann i munnen av å tenke på medium biff:p
 
Jeg har skjært biff selv fra et større kjøttstykke, og da har jeg spist den rosa. Om kjøttet er helt og uten skader, så er det heller ingen innganger for bakterier i midten av kjøttet. Når man da steker den utenpå skal midten være trygg.

Men jeg skjønner godt at andre ikke ønsker ta den risikoen. Her må man finne sin egen vei :)
 
Back
Topp