Bier

Bollebaker

Glad i forumet
For noen uker siden hadde jeg en ekkel opplevelse. Jeg er ikke så glad i veps og bier og sånn fra før. Men da fant jeg først ei bie i potta til et oliventre som vi har tatt inn for vinteren. Drepte den, og tenkte ikke så mye mer på det. Men noen timer seinere, da jeg nettopp hadde lagt godgutten ned på golvet, så jeg ei ny bie rett ved siden av ham! Jeg tenkte at de kanskje hadde kommet inn med oloiventreet, men synes det er rart og ekkelt at de har ligget i jorda i flere måneder før de plutselig ville opp. Følte meg ikke trygg på at det ikke bare var de to, og flyttet treet ut på gangen for ei uke. Da det ikke hadde kommet flere bier, gikk jeg ut fra at det bar trygt, og flytta treet inn i stua igjen.

Men i går kjente jeg plutselig et stikk under foten, og der var det jamen ei ny bie! Dette skjedde på gangen. Nå er jeg ganske forvirra og nervøs. Kan denne bia ha kravla ut av potta og vært på gangen i flere uker? Eller kom biene fra et annet sted? Potta står i stua, rett ved gangdøra, som pleier å stå åpen. Er det noen som vet om bier kan overvintre i vegger?

Håper noen har erfaring eller råd, for jeg liker ikke tanken på ikke å vite hvor disse biene kommer fra, særlig ikke når godgutten har begynt å kravle. Ser for meg at han finner ei bie og putter den i munnen...

Hjelp!

Jeg hadde kvitta meg med oliventreet hvertfall, om de fortsatt dukker opp er vel skadedyrkontrollen en mulighet?

Sent from my iPhone using BV Forum

Kan jo hende dere har fått et bol ved huset? Bier kan absolutt overvintre i vegger, spesielt i møner og sånn. Riktignok mest vanlig i gamle trehus.

Nå skal det ganske mye til at et spedbarn klarer å få tak i en bie, med mindre den er død og ligger på gulvet. Og da er den heller ikke farlig ;) Mye proteiner i en god bie ;)

Jeg har vokst opp med birøkt, så har lært at så lenge du ikke plager biene, plager ikke biene deg. Nå er det kanskje litt annerledes å ha dem ufrivillig i huset sitt, det skjønner jeg. Om du finner bol, sørg for å fjerne det skånsomt, men ordentlig, så de ikke kommer tilbake.

Anyone...?

Så ikke svar før nå...

Har ikke så lyst å kaste et dyrt tre, om det ikke er der de er, men har tenkt tanken.

Ellers leier vi leilighet som er bygd i en gammel låve, så det kan være de liker den... Vet jo at bier er vennlige hvis man ikke plager dem, men når de er då sløve som nå på vinteren, er de jo bare på golvet, og da er det lett å trø på dem. De jeg har sett har i alle fall vært så sløve og trenge at en unge lett kunne fått tak i dem.

Luer forresten på om det kan være veps? Jeg så ikke den som stakk meg, men de andre så ut som bier. Men det satt ikke igjen brodd, og de som så insktet kalte det veps. Jordveps?

Tenkte kanskje å ta kontakt med husverten, forresten.

Back
Topp