Bidragsforskudd?

Bello

Elsker forumet
Hva er egentlig dette? Er det når far ikke betaler, eller ikke har råd? Slipper han å betale da, så nav gjør det isteden eller blir det gjeld for han det di betaler? Og hva er isåfall minste man kan få i bidragsforskudd?

Det kan være alle de grunnene du nevner over.
Det lønner seg å søke om bidragsforskudd samtidig som at man søker om barnebidrag, fordi, den tiden de bruker på å behandle saken, vil du jo uansett få penger fra nav, selv om beløpet ofte er mindre enn det du ville fått av far.
Du er også sikret at det kommer inn penger på kontoen hver mnd, selv om far gjerne lar være å betale regningen. Det tar ofte lang tid før de kan utføre tvangstrekk av lønnen. Her brukte de 1 og et halvt år, før de satte igang med tvangstrekk av lønnen.
Bf vil opparbeide seg gjeld, til både deg og til nav når du får bidragsforskudd, med mindre han er gjort "bidragsudyktig". Men det skal mye til.
Nå har de endret regelen, så bidrag samsvarer til hva man tjener. Jeg mottar per dags dato rett over 1000 kr for min eldste i forskudd. Tidligere var det vel minstesats, og man fikk aldri mindre enn det.

Aha. men er 1000 det minste da eller? Og samsvarer med lønnen hva vil det si? er det noen satser di går etter da eller? Sånn type du har 2 barn, så mye skal 2 barn og en voksen leve for eller no?

nei, det er ikke sikkert at det er 1000 kr som er minstesatsen. De bruker inntekten din som grunn når de regner ut hvor mye du får i bidragsforskuddet.
Nøyaktig hvordan de regner ut dette, vet jeg ikke.
Men mener ei venninne regnet på det nettopp, og fant ut at hun kanskje bare får 6-700 kr i forskudd nå, fordi hun tjener så mye bedre nå, enn hun gjorde før.

her får eg høyeste sats i bidragsforskudd som e på 1410 kr, bf opparbeide seg en stor gjeld t meg og nav då han isje vil betale bidrag og e skyldig i maaange penger og har nå gått over 1 år ;)  

Men når man tar bidragsforskudd.. og bf betaler i tide.. da blir ikke utbetalingen delt opp? Eller gjør den det uansett?

dersom bf betaler bidrag. så får du ikke bidragsforskudd. Det er om han ikke betaler i tide at det blir delt opp, så bf betaler det han skal til nav, så får du det som nav ikke har betalt deg etterbetalt når bf betaler.

F.eks hvis bf skal betale 2500 i mnd, men ikke har betalt til fristen. Så får du utbetalt 1400 av nav i forskudd. Når bf da betaler, så får du utbetalt de resterende 1100 kr. Resten av pengene bf da betaler går til nav, siden de da la ut for han.

pianøtt skrev:
her får eg høyeste sats i bidragsforskudd som e på 1410 kr, bf opparbeide seg en stor gjeld t meg og nav då han isje vil betale bidrag og e skyldig i maaange penger og har nå gått over 1 år ;)  

Er det lov å spørre hvor mye du har i inntekt da? I og med de regner i forhold til inntekta de mener jeg...

eg har kun os akkurat nå ;)

Jeg får 710 kr i bidragsforskudd når far ikke betaler. Dvs jeg får nå mer siden det har gått laaaang tid siden første bidrag skulle vært betalt.. Jeg får 710 kr når han ikke betaler, ca den 5 hver mnd. så noen dager etter får jeg alt fra 1500-3000 kr ekstra som de har trekt han i lønn... skylder meg mye penger etter å ikke betalt bidrag på 3 år.. :-)

Dette er fra Nav sine sider:

Satser

Satser for bidragsforskudd

Satsene gjelder fra 1. juli 2011.

Inntektsgrense for bidragsforskudd for gifte/samboende

Tabellen under viser inntektsgrenser som gjelder fra 1. juli 2011 for krav på redusert forskudd, ordinært forskudd eller forhøyet   forskudd.

Årsinntekt på 232 001 kroner og lavere gir rett til forhøyet forskudd, mens årsinntekt over 451 200 kroner ikke gir rett til   forskudd.

*yummymummy* skrev:
dersom bf betaler bidrag. så får du ikke bidragsforskudd. Det er om han ikke betaler i tide at det blir delt opp, så bf betaler det han skal til nav, så får du det som nav ikke har betalt deg etterbetalt når bf betaler.

F.eks hvis bf skal betale 2500 i mnd, men ikke har betalt til fristen. Så får du utbetalt 1400 av nav i forskudd. Når bf da betaler, så får du utbetalt de resterende 1100 kr. Resten av pengene bf da betaler går til nav, siden de da la ut for han.

Takk for svar;)

Så ok... om bf i juni betaler inn til fristen.. så blir ikke betalingen delt opp.. og hvis han i feks juli ikke betaler.. så blir den delt opp?

Har jeg forstått riktig? :)

mammatileijente skrev:

*yummymummy* skrev:

Takk for svar;)

Så ok... om bf i juni betaler inn til fristen.. så blir ikke betalingen delt opp.. og hvis han i feks juli ikke betaler.. så blir den delt opp?

Har jeg forstått riktig? :)

hvis han ikke betaler så får du bidragsforskuddet, men de resterende pengene får du ikke før bf betaler... det kan gå kjapt det kan ta år... som hos meg. jeg får nå de pengene jeg skulle fått i august 2008...

Back
Topp