Bhg mener Ludvik er sent ute

~Mummimamma~

Forumet er livet
VIP
med språket.

Lederen mener han er så sent ute at hun vil kontakte pp-tjenesten(?)  Trodde ikke de tok tak i dette før de var hvertfall over to år, (ikke at det er så lenge til da, men)

Samtidig så prøvde jeg å fortelle at ordene virkelig hadde begynt å komme for fullt nå. Han har ikke sagt noe særlig før nå egentlig, men nå hermer han etter mye av det vi sier og blir bedre og bedre, selvom det nok foreløpig er bare jeg og pappan som skjønner mange av ordene da[8D]

Men allikavel mente hun at han var sent ute og at det bittelille han sa i bhg kom ut som visking, så hun mente han var redd for å prate, eller noe i den duren. Det er da ikke værre enn at han er litt sjenert da kanskje, for det er jo iallefall ikke det at han ikke kan...

Så noen her som har fått hjelp med språket??

Det var tidlig synes jeg. Min eldste begynte å snakke for fullt rett etter han bikka 2 år....før det sa han bare noen få ord.... Nå er han 3 år og snakker som en foss!

tror ikke det skal være så farlig enda da..

Kjenner ei lita ei som sa mamma og pappa før hun ble 2, men etter det så kom alle ordene helt plutselig... [:)]

det første ppt gjør er jo å kartlegge sønnen din, så da ser de raskt om han trenger noe ekstra støtte. Det er kjempe flott å få mulighet til å få den støtten nå om det er et behov for da kan det endres nå slik at det ikke påvirker den videre utviklingen

Gutten vår blir 2 i november, han snakker ikke noe særlig enda heller, men han forstår det meste som blir sagt til han så bekymrer meg overhodet ikke. I barnehagen sier de også at det kommer når det kommer. Litt irriterende er det jo at han ikke snakker noe særlig når andre unger på hans alder snakker som bare juling, men det er nå en annen sak. [8D] Synes det er tidlig å koble inn ppt, ærlig talt. [8|] Flott at de bryr seg om språket til ungene i barnehagen og da men ja jeg synes det er tidlig med ppt.

Oj, det var tidlig!!
Veit om mange gutter rundt 2år som sier lite/ingenting....

Men det er jo ikke verdens undergang om pp-tjenesten blir kontaktet heller.
Før de kommer igang med noe vurdering snakker sikkert gutten din masse[:D]

ORIGINAL: ~Ludviks mamma~

med språket.

Lederen mener han er så sent ute at hun vil kontakte pp-tjenesten(?)  Trodde ikke de tok tak i dette før de var hvertfall over to år, (ikke at det er så lenge til da, men)

Samtidig så prøvde jeg å fortelle at ordene virkelig hadde begynt å komme for fullt nå. Han har ikke sagt noe særlig før nå egentlig, men nå hermer han etter mye av det vi sier og blir bedre og bedre, selvom det nok foreløpig er bare jeg og pappan som skjønner mange av ordene da[8D]

Men allikavel mente hun at han var sent ute og at det bittelille han sa i bhg kom ut som visking, så hun mente han var redd for å prate, eller noe i den duren. Det er da ikke værre enn at han er litt sjenert da kanskje, for det er jo iallefall ikke det at han ikke kan...

Så noen her som har fått hjelp med språket??

Snuppa er like gammel og sier ikke mange ordentlige ord. Men jeg ikke bekymret. Om et halvt år kansje, men satser på hun snakker mer innen da.[:D]
Synes det var litt vel tidlig av dem å tenke på det, i vår bhg sier de det er helt normalt å ikke si så mange ord enda. Barna er forskjellige[:)]

Øøøhh, javel?

Min gutt har vært såkalt "sen" synes jeg men i følge bhg så er ikke det noe de har tenkt på en gang i hans alder ennå..
Og VIPS, nå siste måneden sprakk boblen..

Synes det hørtes ut som de har litt vel høye forventninger spør du meg...[8|]

Min er forresten straks 2,5 år...

Skulle akkurat skrive det samme som Årolilja egentlig [;)] Min er også like gammel, og det er jammen meg ikke mange ordene altså. Men det går jo i rykk og napp og de er ekstremt forskjellige når de er så små. Sikkert ingen grunn til bekymring! [:)]

ORIGINAL: shybert

det første ppt gjør er jo å kartlegge sønnen din, så da ser de raskt om han trenger noe ekstra støtte. Det er kjempe flott å få mulighet til å få den støtten nå om det er et behov for da kan det endres nå slik at det ikke påvirker den videre utviklingen

Jada, er jo ikke noe problem sånn sett egentlig. Syns bare det er veldig tidlig å begynne å følge med på han hele tiden.

Måtte skrive under på at pedlederen skulle få lov til å observere han ekstra mye iløpet av dagen og følge ett eller annet skjema greier, fikk igrunn ikke så mye info om hva det var.

Godt å høre at det er flere som syns det var litt vel tidlig, syns hvertfall det ble litt spesielt når jeg fortalte henne at det var helt annerledes hjemme og at ordene her kommer som perler på snor, kan jo hende han bare trenger litt tid på å få sagt dem i bhg.

ORIGINAL: Oline

Jeg har en litt motsatt opplevelse av deg.
Jeg synes selv at sønnen min henger litt etter (når det gjelder uttalelse - ikke ordforåd eller forståelse)
Tok det opp med bhg, men de ville se det ann.
Så jeg ringte ppt-kontoret selv, og har nå avtalt at en logoped skal "se" litt på ham.

Heller føre var, mener jeg

Men for all del, det er jo stor forskjell på snart 2, og over 3.

PPT kommer nok til å si at det ikke er noe å bekymre seg for[:)]

Hehehe, ja vi er jaggu forkjellige alle foreldre[:D]
Men jeg og var bekymra for at han var litt sent ute bare for noen mnd siden, men så syns jeg jo plutselig at han ble så flink, og da kommer bhg og sier dette. Da ble jeg jo litt paff...

nabogutten her blir 3 år i desember og han kan kun si mamma,pappa, ha, ja,nei...og der er det ikke blitt satt igang noen tiltak...

storebroren hans er 6,5 år og går på skolen og kan ikke si K og R...og der er det heller ikke satt igang noen tiltak...

ORIGINAL: Alexandra82

Veit ikke hva som er vanlig.
Men broder'n begynte ikke å snakke noe særlig før han var ca 2 år. Bare surr før den tid, ord bare vi skjønte og sånt.
Så plutselig var det som å skru på en bryter og han snakka som en foss.
Nå er han snart 20 og har egentlig ikke holdt kjeft siden han var 2...[:D]

Hehehe, vi får satse på en mellomting her da[:D]

ORIGINAL: giggsy

Gutten vår blir 2 i november, han snakker ikke noe særlig enda heller, men han forstår det meste som blir sagt til han så bekymrer meg overhodet ikke. I barnehagen sier de også at det kommer når det kommer. Litt irriterende er det jo at han ikke snakker noe særlig når andre unger på hans alder snakker som bare juling, men det er nå en annen sak. [8D] Synes det er tidlig å koble inn ppt, ærlig talt. [8|] Flott at de bryr seg om språket til ungene i barnehagen og da men ja jeg synes det er tidlig med ppt.

Det gjør Ludvik også, han forstår absolutt ALT vi sier..

ORIGINAL: MARIANNE_MOR84

nabogutten her blir 3 år i desember og han kan kun si mamma,pappa, ha, ja,nei...og der er det ikke blitt satt igang noen tiltak...

storebroren hans er 6,5 år og går på skolen og kan ikke si K og R...og der er det heller ikke satt igang noen tiltak...

Tydeligvis store forskjeller ute og går ja..

Alt for tidlig å si noe om språkferdigheter i den alderen. Har selv en liten jenter på litt over 2 år, og det er først nå i det siste hun har begynt å prate noe særlig.
Jeg har også 3 andre barn. Bare en av dem som pratet mye før 2-årsalder og det var min eldste som nå er nesten 19 år[;)]

syns virkelig ikke det høres ut som han er sent ute

ORIGINAL: ~Ludviks mamma~

Jeg har en litt motsatt opplevelse av deg.
Jeg synes selv at sønnen min henger litt etter (når det gjelder uttalelse - ikke ordforåd eller forståelse)
Tok det opp med bhg, men de ville se det ann.
Så jeg ringte ppt-kontoret selv, og har nå avtalt at en logoped skal "se" litt på ham.

Heller føre var, mener jeg

Men for all del, det er jo stor forskjell på snart 2, og over 3.

PPT kommer nok til å si at det ikke er noe å bekymre seg for[:)]

Hehehe, ja vi er jaggu forkjellige alle foreldre[:D]
Men jeg og var bekymra for at han var litt sent ute bare for noen mnd siden, men så syns jeg jo plutselig at han ble så flink, og da kommer bhg og sier dette. Da ble jeg jo litt paff...

Det er forskjell på foreldre, ja. MEn vi vil jo alle det beste for barna våre.

Kom på nå, at i min kommune så har de flyttet 2-årskontrollen til nærmere 2.5 år.
Og grunnen til at de gjorde det var at hos mange barn så løsner språket akkurat når de er rundt 2 år.
Og i tillegg så er noen barn "språksamlere". De sier ikke et ord før de har lært seg maaaaange, så plutelig så snakker de i ett.

Selvfølgelig vil vi det[:D][:D][:D]
Og jeg tror at det ikke vil være noe bedre for L og ha hun diltanes etter seg dagen lang (sikkert ikke sånn det foregår da, men[8D]) for da kan jeg med sikkerhet si at han ikke vil prate noe.

Det er egentlig ikke så ofte vi kontakter pp-tjenesten, eller barne- og familietjenesten som det heter i Trondheim ihvertfall. Her har jeg opplevd at en logoped er inn i bildet 2 ganger på 14 år. Og det er som regel på skolen at de begynner til logoped. Jeg synes det er helt vanlig at barna ikke snakker rent før de er flere år gamle. Jeg ville ikke ha bekymra meg jeg[:)]

ORIGINAL: svada

det er da alt for tidlig å henvise til ppt... merkelig av barnehagen må jeg si... har hs reagert på språket da?

r- lyden forventes ikke på plass hos barn før 7- års alderen forresten[;)]

Det var det jeg mente også, og derfor blir ikke logoped bestandig kontaktet før i skolealder!

Back
Topp