Bf synes han betaler for mye barnebidrag

M

menneskedyr

Guest
Faren til mitt mellomste barn dro fra meg når jeg var 6 mnd på vei selv om barnet var ønsket og planlagt. Vi var gift og eide hus sammen. Nå er barnet 5 år gammelt. Jeg har ett barn fra før og ett barn med ny mann.

Når han dro hadde vi først privat avtale. Vi brukte bidragskalkulatoren og den sa at han skulle betale 3000, og det var vi enige om og skrev under på det. Han betalte greit første månenden, men måneden etterpå kom det bare halvt bidrag og han sa han skulle betale resten måneden etterpå. Måneden etterpå kom det ikke noe bidrag. Så da kontaktet jeg NAV og søkte om de kunne innkreve det avtalte beløpet. De behandlet søknaden og han fikk regning på bidraget som manglet og nav krevde inn bidraget for månedene fremover. Etter dette søkte han om å få endret bidrag og igjennom nav, og det syntes jeg var flott. For da var det ikke vi som var "uenige" og det skulle bli fastsatt av nav. Først ble det fastsatt til 2000,-, men jeg så at han hadde løyet på søknaden, så jeg informerte om dette og det ble fastsatt til 3000,- igjen. Da ble han kjempesint for han hadde blitt sammen med ei ny dame som hadde et barn fra før som han ventet barn med og han trengte pengene til å forsørge dem. Han begynte da å mase om å få meg med på privat avtale på 2000 i mnd, men det har jeg ikke lyst til. Jeg vil ha det fastsatt av nav, for jeg tror det er det mest riktige.

Det hører også med i historien at han både har nektet pass til barnet, jeg inviterte han og hele familien til dåpen når barnet var lite og planlagte alt av bestillinger rundt at de kom (han sa først de kom, så måtte to dager før dåpen avbestille lokale, endre bestilling av catering og kake osv) men de kom ikke, han meldte meg til barnevernet fordi han var sint på meg (barnevernet henla saken ganske fort når de så hva som foregikk) og har sendt meg stygge mailer og generelt har vært veldig vanskelig å ha med å gjøre. Så jeg føler ikke akkurat for å være "grei" med han etter alt det her.
Jeg er selv student og vi har bare en inntekt som ikke er den høyeste. Så vi får heldigvis litt avslag i barnehage, for det er ikke mye å rutte med. Vi har huslån og må ha to biler for å kunne komme oss til jobb og studier. Det blir jo andre boller når jeg også får jobb, men per nå er det trangt.. Jeg skjønner jo det at de har to barn som bor hos seg og at de sikkert ikke har allverden de heller, men jeg tenker at når nav regner ut i forhold til inntekt og barn så blir det ganske korrekt.
Han betaler nå 2900 i mnd og mener på at det kveler han. Jeg synes ikke det er mye med tanke på utgiftene jeg har til barnet.
Er jeg veldig urimelig som ikke går ned på å endre det? :(
Jeg får jo dårlig samvittighet, men synes ikke jeg skylder han å være grei heller akkurat.......
 
Vel, det er jo derfor man kan få bidraget satt av NAV. Og jeg synes at det er ryddig der hvor det er konflikt rundt bidragets størrelse.
 
Nei, jeg synes ikke du er urimelig. Han valgte å dra fra deg og det ufødte barnet sitt. At han har satt seg i en situasjon han ikke har råd til, er ikke ditt problem. Han må fortsatt betale for barnet sitt. Jeg hadde også brukt nav i denne situasjonen.
 
NAV er absolutt mest ryddig her ja. Han har satt seg selv i denne situasjonen, og selv om det kanskje er vanskelig for han, så skal ikke det gå ut over barnet han har med deg. Dersom han synes bidraget er for høyt, så står han fritt til å klage til NAV, han må bare huske at for hver gang det skal fastsettes bidrag så koster det 2 200 kr.
 
Enig med de over. La NAV ta seg av innkrevingen, og fastsetting av beløp. Særlig siden han tidligere ikke har overholdt privat avtale, da ser jeg ikke noe som tilsier at han kommer til å holde det i fremtiden heller. Mye ryddigere å ta det gjennom NAV, så får han heller klage til dem.
 
Veldig enig med de andre.. Dere har jo hatt privat avtale før, og den har han bevist at han ikke klarer å følge...
Så når bidraget blir fastsatt av nav er også ansvar tatt vekk fra deg og "nav" er skurken.
Og i tillegg lyver han på skjemaet til nav... Han her burde du ikke finne på å ha privat avtale med synes jeg.
Skjønner jo det at det er kjipt å betale 3000 i mnd, men han må huske at det ikke går til en ex men barnet han har med deg. Barn koster... Og alle handlinger har sine konsekvenser. Han valgte selv å gå ifra deg, og han må da forstå at han må betale bidrag til barnet.
Og ja, som du sier... Han har ikke gitt deg en eneste grunn til å være "grei" med han
Hadde dere hatt et godt samarbeid, og hatt god kommunikasjon hele veien så hadde jeg kanskje gått med på det om økonomien min tilsa at det gikk greit.
Men etter hvor upålitelig og kronglete han virker så er det jo helt absurd at han tror at du skal gå med på privat avtale ifølge meg :p
 
Ved å lyve på offisielle skjemaer til NAV gjør han seg jo også skyldig i dokumentfalsk og risikerer at NAV politianmelder han. Synes det høres ut som du har strukket deg langt, og at han prøver å spille på en samvittighet du ikke har noen som helst grunn til å føle på!
 
helt enig med de over, la dette går igjennom NAV.
Da baseres dette ut fra de riktige parametre, og du får det du har krav på. Det er ikke din skyld at han har satt seg i en vanskelig situasjon.

Stå på ditt, og insister på at alle samtaler om barnebidrag gå igjennom NAV, barn koster penger så dette burde han tenkt på før
 
Nope, ingen grunn til dårlig samvittighet ovenfor han. Om han ikke har råd til flere barn å forsørge burde han holdt snoppen i buksa. At han har økt sine utgifter er hans problem, ikke ditt. Avtalen står fast. Dessuten, om du går med på mindre blir du jo bare å ha dårlig samvittighet ovenfor barnet ditt, som jo er den som får mindre. Dette er jo ikke penger til deg, men til barnet. Du må gjøre det som er i barnets beste interesse også. Så hold på avtalen som er inngått.
 
Enig med de over her. Barnet deres skal ha penger fra sin far, det er udiskutabelt. NAV ordner opp for dere, og det får han bare forholde seg til.
Siden han fortsatt driver og trykker på knappene hos deg for å få deg til å gå med på mindre bidrag, så tenker jeg at du nok er ei veldig snill jente som vil alle godt:).
Ikke la deg forlede til å gi han viljen sin. Stå på ditt!!
 
Tusen takk for svar alle sammen!
Da skal jeg stå på mitt og fortsette med det som nav har fastsatt. Om NAV fastsetter noe annet går jeg selvfølgelig med på det, men jeg vil ha det gjennom dem. "Heldigvis" tjener jeg for lite til å betale når han klager siden jeg er student, så den støyten er det bare han som får...
Hører også med til historien at helt tidlig når han plutselig betalte halvt og ingenting måneden etterpå og jeg sendte inn til NAV, mente han på at vi hadde en privat avtale om at han ikke betalte pga en strømregning og kommunale avgifter vi skulle dele på (som bare var oppspinn, selvsagt).
Men det var ikke akkurat enkelt å motbevise når jeg sendte med kontoutskrift der jeg utmerka med merkepenn innbetalinga for barnebidraget der følgende stod vedlagt som melding fra han: halvt barnebidrag, resten kommer neste måned når jeg er oppe og går igjen :facepalm:
 
Man slutter jo ikke å forsørge et barn fordi man får et nytt. Det er fortsatt hans barn, og det er jo en grunn for at nav setter det beløpet de setter. Så jeg ville absolutt holdt på det. Syns ikke det er urimelig :)
 
Hvis han syns han betaler mye nå så kan han glede seg til neste år. Mener der er bla ved 6 og 11 år at satsene skal øke ettersom ungen blir dyrere i drift.
Ellers enig med de andre her, hold deg til nav!
 
Hold deg til nav, ja. Hadde ikke stolt på han med en privat avtale når han ikke klarte det sist gang. Lykke til :)
 
Skulle han vel tenkt på før han fikk barn. De er ikke gratis :p
Hold deg til nav og drit i hva han mener
 
Nei, du er absolutt ikke urimelig.
 
Får du 2900 for eit barn? Eg får 2400 for 2 via nav.
Det kommer jo an på hva begge tjener, så det vil være store forskjeller.

Enig med de andre her. Og NAV tar vel det meste med i betraktning, så han overdriver nok, evt ønsker å leve på et vis som han egentlig ikke har råd til hvis han får økonomiske problemer av å betale bidrag.
 
Bare å lukke ørene. Har også hatt en slik far til min eldste. Levde i de første årene med 800 kr i mnd fra han, å han skulle kjøpe klær og utstyr ungen trengte. Skjedde aldri. Da barnet var 7 år kom lillebror og var alene fra unnfangelsen. Det gikk via nav og da tok jeg likså godt eldste også via nav. Ble noen andre summer da ja. Ikke så fornøyd far da men. Slik er det. Det koster å ha barn.
 
Back
Topp