Bf og hans mor baksnakker meg fremfor jentungen ++

froskenkvakk

Forumet er livet
Aprillykke 2016
Jeg lurer på hvordan jeg skal forholde meg. Kan si med en gang, at det ikke nytter å si noe til bf eller mora hans..
Tror jeg har skrevet om det før, at f.eks de har prentet inn i jentungen at jeg lyver, og hun har da sagt det videre til meg: mamma, du lyver! Og når jeg da svarer nei, det gjør jeg ikke, så svarer hun da med: jo, du lyver - for det sier *xx* og farmor!
Etter jula var det også flere slike episoder, der hun forteller meg om ting de har sagt om meg og om stefaren.. Jeg prøver så godt jeg kan å håndtere det rolig (selv om det koker inni meg) - slik at hun ikke vil slutte å fortelle meg! Vil ha det slik at vi kan prate om alt, fortelle både gleder og sorger sammen osv..

Men nå etter jul, kom hun også hjem med en skadet finger! Når jeg fikk ta av plasteret, så er det lett å se at fingeren er brannskadet, annen grads forbrenning. Hun har vondt i fingeren, og det forteller hun! Men å fortelle hva som har skjedd er ikke aktuelt.. Til vanlig er hun lynsnar å fortelle om skader/fall, at f.eks hun snublet i trappa og slo leggen sin, eller hvor og hvordan hun har fått et lite sår. Men en forbrent finger etter julesamvær vil hun altså ikke fortelle. Mormoren har også prøvd å lirke utav henne forsiktig, men hun sa først at hun ikke husket, så sa hun videre at hun ville ikke fortelle!

Og jeg syns det er spesielt, det er ikke likt henne!
Sendte melding til faren og lurte på hva som hadde skjedd, siden den fremdeles er så vond og blemmete og rød. Men fikk tilbake at det var ingenting, alt hadde gått fint..

Så.. Det første: hvordan forholde meg til at de bruker jenta som en spillebrikke, og propper henne full av løgner om både meg og stefaren??
Og det andre, hvordan forholde meg til at hun ikke vil fortelle om en slik skade?

Jeg hadde forsikret henne om at det eventuelt ikke gjør noen ting om hun har skadet seg når hun har gjort noe hun ikke fikk lov til. Feks at hun ikke vil innrømme at hun lekte med lys eller ikke hørte etter når hun fikk beskjed om å ikke røre noe. Kanskje derfor hun ikke vil fortelle?

Ang baksnakkingen hadde jeg vært ærlig med henne. Sagt at jeg skjønner at disse snakker stygt om meg og at det ikke er noe hyggelig for henne å høre på. Sagt at jeg selv ikke sa stygge ting om pappen feks fordi det er slemt. Men at du ikke kunne gjøre noe med det og si at hvis hun lurer på noe som hun hører de si så kan hun spørre deg. Hvis hun tar opp noe så fortell din sine av saken og forklar samtidig at det må være vanskelig å høre to forskjellige ting.

Kanskje du kan ta en telefon til der dere var på mekling og hørt om de kunne kalle inn til et møte ang samarbeid? Forklar hva det gjelder og spør om det er noe de kan veilede i.

Fy fader :(
Har lest flere av dine tråder, og det er helt ufattelig at dere må sitte fast i en slik situasjon!
At det skal være så vanskelig å få en ordning for barnets beste er ufattelig. Noen ganger beskytter regelverket foreldrene (i dette tilfellet far) mer enn det beskytter barna :(

Vi har vært hos familievernkontoret, men det er nytteløst! Faren sitter der falsk som bare han klarer, smiler og småprater med veilederne.. Han stiller seg undrende til hvorfor jeg anklager han og prøver å ødelegge hans forhold til datteren.. Han snur alt, og bare lyver :( er ganske fortvilende!! Føler det aldri tar slutt.. :(

Om dere har lest andre tråder av meg, f.eks at faren ikke ville at jeg skulle møte på nissefest i barnehagen, fordi det var hans hentedag?
Endte med fullt spetakkel det, så sa bare til han til slutt at jeg skulle bare la være å komme (jeg bare sa det for jeg orket ikke mer krangling, men jeg skulle jo være der likevel!)
Jeg møtte opp på slutten av dagen, smånissene opptrådte med det de skulle og var såå flinke :)
Men gjett hvem som ikke dukket opp???!? Faren ringte meg nesten halv seks, og lurte på om hun var i barnehagen enda, for det var mørkt der... Jeg brant av meg så det sang etter og kjeftet lenge! Hadde ikke jeg dratt, så hadde jentungen stått der helt alene i barnehagen, mens alle andres foreldre var der - og blitt stående der en time etter stengetid... Jeg syns det var VELDIG drøyt, og det beviste godt at jeg ikke kan stole på han!

Men det har visst ingenting å si det, ifølge familievernkontoret!! Jeg måtte da forstå at faren kunne komme utfor uforutsette ting? Og så sa de at hun hadde ikke vært alene, hun hadde nok kunne være med vennene sine eller de ansatte... Åååhh. SÅ FRUSTRERT!! Skjønner ikke at de kan få seg til å si sånt!! Er far de har i fokus :(

Jeg har ingen erfaring eller gode råd. Men dette var rystende å lese. Kjenner jeg ble fysisk uvel faktisk. Så heldig datteren din er som har deg! For hennes far er ikke mye å skryte av tydeligvis! Håper det ordner seg for dere veldig snart.

Men det har visst ingenting å si det, ifølge familievernkontoret!! Jeg måtte da forstå at faren kunne komme utfor uforutsette ting? Og så sa de at hun hadde ikke vært alene, hun hadde nok kunne være med vennene sine eller de ansatte... Åååhh. SÅ FRUSTRERT!! Skjønner ikke at de kan få seg til å si sånt!! Er far de har i fokus :(
Jeg kjenner jeg får så vondt inni meg av å lese om dette. Det er helt tragisk at familievernkontoret ikke tar dette mer på alvor.
Tror det er viktig at du tar å skriver ned alle slike eksempler med bf: nissefesten, baksnakkingen (for hver gang du hører om det), brannsåret ++. Bare skriv ned alt som har skjedd og skjer etterhvert så du har å legge frem!
Om familievernkontor ikke vil hjelpe, går det da an å få tak i en advokat som kan hjelpe deg å se på saken? Søke om at far får mindre samvær? Jeg har ikke så god peiling på dette, men prøver bare å komme med litt råd jeg håper kan hjelpe :)

Kan du gå enda høyere? Du har vel kontakt med ditt lokale familievernkontor, finnes det noen som holder oppsyn med dem? Prøv barnevernet enda en gang. Kanskje barnehagen også er bekymret og kan kontakte noen? Dette går ut over din datter, og det er så stygt! :(

Skriv ned episoder med dato, kontakt barnevern eller advokat for å prøve å få hjelp av andre instanser enn fam.vern.kontoret som tydeligvis ikke fungerer der du bor. Masse lykke til.

Jeg kjenner jeg får så vondt inni meg av å lese om dette. Det er helt tragisk at familievernkontoret ikke tar dette mer på alvor.
Tror det er viktig at du tar å skriver ned alle slike eksempler med bf: nissefesten, baksnakkingen (for hver gang du hører om det), brannsåret ++. Bare skriv ned alt som har skjedd og skjer etterhvert så du har å legge frem!
Om familievernkontor ikke vil hjelpe, går det da an å få tak i en advokat som kan hjelpe deg å se på saken? Søke om at far får mindre samvær? Jeg har ikke så god peiling på dette, men prøver bare å komme med litt råd jeg håper kan hjelpe :)
Jeg har advokat, og i høst var det runde nr 2 med rettsak.. Men følte dommeren ikke var interessert i en sånn "fillesak", hun var opptatt av fars rettigheter, og at far allerede har mindre samvær enn "normalt" samvær..

Brukte opp de siste sparepengene på denne runden med advokat, så må spare opp igjen en del før jeg kan kontakte han igjen :/ jeg tjener under grensa for fri rettshjelp, men siden jeg er gift blir begges inntekter regnet sammen, og da går vi over grensen.. Ellers hadde jeg kontaktet advokaten gjen allerede! For han er flink og tar meg på alvor!

Og logg har jeg skrevet lenge! Men dommeren har ikke brydd seg noen av gangene.. Det spiller ingen rolle, jeg må avslutte det som har vært, starte på nytt og se fremover fikk jeg beskjed om sist ;(

Jeg har advokat, og i høst var det runde nr 2 med rettsak.. Men følte dommeren ikke var interessert i en sånn "fillesak", hun var opptatt av fars rettigheter, og at far allerede har mindre samvær enn "normalt" samvær..

Brukte opp de siste sparepengene på denne runden med advokat, så må spare opp igjen en del før jeg kan kontakte han igjen :/ jeg tjener under grensa for fri rettshjelp, men siden jeg er gift blir begges inntekter regnet sammen, og da går vi over grensen.. Ellers hadde jeg kontaktet advokaten gjen allerede! For han er flink og tar meg på alvor!

Og logg har jeg skrevet lenge! Men dommeren har ikke brydd seg noen av gangene.. Det spiller ingen rolle, jeg må avslutte det som har vært, starte på nytt og se fremover fikk jeg beskjed om sist ;(
Kjenner jeg blir sint og lei meg på dine vegne!
At de ikke tar deg mer på alvor!!! :(

Dette er jo helt uhørt. Hadde sendt bekymringsmelding til barnevernet for når han har samvær om hun har brent seg og ikke vil fortelle deg HVORDAN/HVORFOR.

Hadde det vært her, hadde jeg rett og slett sagt at sålenge de holder på sånn, så får de ikke se henne! Ferdig med det!

Tror jeg ville tatt med jentungen til legen å fått såret undersøkt, og si du ikke aner hvordan det skjedde --> vært hos far.. at verken dattera de eller eksen forteller deg hva som har skjedd, og at du er veldig bekymret.. da blir det jo loggført i journalen hennes.. og kanskje legen klarer å få henne til å fortelle hva som har skjedd.. man kan jo virkelig begynne å lure :/

Det trenger jo ikke å være noe mer alvorlig enn at hun har veltet et stearinlys.. men samtidig, det kan man da virkelig informere den andre forelderen om...

Hvis jeg ikke hadde stolt på at pappaen tok godt nok vare på ungen, gjorde ting som kan være psykisk belastende for barnet og ikke samarbeider hadde jeg ringt barnevernet og bedt om veiledning i hvordan du skal takle situasjonen. Du kan ringe uten å oppgi navnet ditt og forklare situasjonen og spørre om de kan hjelpe. Kanskje de synes det er best pappaen får veiledning av de.

Det nytter jo ikke å starte på nytt når dritten bare fortsetter..... :/

For en håpløs situasjon. Ville kontaktet bv.. De skal jobbe for barnets beste og høres ikke ut som om dagens løsning er til beste for barnet....

Tror jeg ville tatt med jentungen til legen å fått såret undersøkt, og si du ikke aner hvordan det skjedde --> vært hos far.. at verken dattera de eller eksen forteller deg hva som har skjedd, og at du er veldig bekymret.. da blir det jo loggført i journalen hennes.. og kanskje legen klarer å få henne til å fortelle hva som har skjedd.. man kan jo virkelig begynne å lure :/

Det trenger jo ikke å være noe mer alvorlig enn at hun har veltet et stearinlys.. men samtidig, det kan man da virkelig informere den andre forelderen om...
Lurt!! Ta a med til legen!

Back
Topp