Bevisst smitte barnet med vannkopper?

Sånn siden de jo er smittsomme før de får det så er det jo vanskelig å ikke ha en ubevisst smittefest hjemme, sånnsett, er det ikke sånn da?

Syns ikke det er greit og hadde heller ikke reist! Nå har eldste hatt så trenger ikke tenke så mye på det siden hun hadde den skikkelig så er nok immun men lillebror på 2 har ikke hatt enda og om han ikke har hatt vannkopper når han er ca 11-12 så får vi vaksinere han.

Mannen ble vaksinert som barn og har ikke hatt vannkopper

Tja usikker på hva jeg ville gjort jentene mine er utsatt for vannkopper flere ganger og har ikke blitt smittet. Nå er eldste 10 år og jeg kjenner at det snart er på tide å få det

Altså, da vår mellomste fikk det i jula et år, og jeg var ny i jobb og mannen mye på reise med sin, passet vi på å smitte begge søsknene samtidig og samme dag. Når du får det i hus kommer smitten uansett, men vi valgte å gjøre det slik at de ikke spredte seg veldig langt ut i tid. På en måte smittefest det også....

Det ville jeg gjort. Mye større risiko for komplikasjoner hvis de får de når de blir større.
Vannkopper mer mest smittsomt før det bryter ut, men er smittsomt så lenge de får nye utslett og de ikke har skårper.
Er litt skeptisk til vaksine for studier viser at den ikke gir livslang immunitet. Man kan derfor risikere å få det i ungdomsårene hvis man ikke tar ny vaksine, for så ny i voksen alder. Vannkopper gir også beskyttelse mot helvetesild, noe vaksinen ikke gjør. Kjenner st jeg trenger litt mer forskning på området før fordelen ved en vaksine oppveier ulempene sammenliknet med å få sykdommen som barn.

Kommer ikke til å gå inn for smitte nei. Er 95% sikker på at min hadde det rett før han ble året, så har ikke holdt han unna andre med vannkopper etter det og han har ikke blitt syk. Men kommer ikke til å delta på smittefare i tilfelle uansett.

Får de det ikke i barnealder blir det vaksine, så enkelt er det :) Det finnes en trygg vaksine, så mye bedre enn å risikere alvorlig sykdom med å gå inn for smitte.

Jeg er usikker på om jeg har hatt det selv, så jeg ville ikke gått inn for at mine barn skulle blitt smittet.

Er ikke sikkert eldste min har hatt det heller, hun hadde som meg, noen få prikker da hun var liten.

Mellomste og minste har ikke hatt vannkopper.

Heller få det som barne enn når man er gravid med en baby. Komplikasjoner vil man få uansett om man selv er skyld i smitten eller ikke.
Jeg hadde gått på smittefest ;)

Vet ikke helt hva jeg hadde gjort. Da mellomste fikk det ifjor, så beskyttet jeg jo ikke lillebror og storebror på noen som helst måte. Så ble jo litt smittefest her hjemme :)

Tenker det er annerledes at søsken har smittefarlige enn å oppsøke venner og bekjente.

Nei tror ikke vi kommer til å oppsøke eller invitere folk hjem til oss...

Den skal vi ta nå siden kengubarnet har blitt så
stor og fortsatt ikke har hatt vannkopper

Akkurat samme tenker vi! Men før vaksine kan det være lurt å ta blodprøve og sjekke om man likevel har hatt (hvis dere ikke allerede har gjort) :) en del av de som tror de ikke har hatt, har likevel antistoffer, så det vil si de har hatt sykdommen, men så mildt at man ikke har sett det. Men beskyttelsen er likevel like god!

Det ville jeg gjort. Mye større risiko for komplikasjoner hvis de får de når de blir større.
Vannkopper mer mest smittsomt før det bryter ut, men er smittsomt så lenge de får nye utslett og de ikke har skårper.
Er litt skeptisk til vaksine for studier viser at den ikke gir livslang immunitet. Man kan derfor risikere å få det i ungdomsårene hvis man ikke tar ny vaksine, for så ny i voksen alder. Vannkopper gir også beskyttelse mot helvetesild, noe vaksinen ikke gjør. Kjenner st jeg trenger litt mer forskning på området før fordelen ved en vaksine oppveier ulempene sammenliknet med å få sykdommen som barn.

Vannkopper gir ikke beskyttelse mot helvetesild. Tvert imot på et vis. Det er viruset som ligger "i dvale" i kroppen etter at man har hatt vannkopper. Det gjør det for oss alle, ikke noe problem. Men med uflaks og uheldige triggere så kan det "våkne til live" og da får man helvetesild.

Det er ikke sånn at det får man fordi man ikke har hatt vannkopper. Ei heller er det sånn at en voksen som er sammen med barn som har vannkopper Og selv har hatt det og derfor ikke kan bli smittet kan "bli smittet og får da helvetesild fordi de har hatt vannkopper" som enkelte frykter.

Men vannkopper beskyttet ikke mot helvetesild.

Jeg har i utgangspunktet alltid tenkt at naturen går sin gang. De har ikke hatt det enda. Jeg synes det hadde vært greit om de fikk det snart. Men hadde ikke gått på smittefest. Nå leser jeg jo her at det finnes en vaksine, så nå vurderer jeg å ta den så de kan slippe å bli syke i det hele tatt.

Vanskelig. Med veldig små barn ville jeg vel ikke gjort det, type 0-2 år. Men en 6åring hadde jeg nok helst ønsket skulle få vannkopper og bli ferdig med det, heller enn risiko for å få det som voksen. Håper nå egentlig det går sin gang til sin egen tid,så slipper jeg ta stilling til det. Det er jo litt spesielt å påføre sin egen unge sykdom,men ville nok vurdert det men en større unge for å spare dem noe verre senere.

Akkurat samme tenker vi! Men før vaksine kan det være lurt å ta blodprøve og sjekke om man likevel har hatt (hvis dere ikke allerede har gjort) :) en del av de som tror de ikke har hatt, har likevel antistoffer, så det vil si de har hatt sykdommen, men så mildt at man ikke har sett det. Men beskyttelsen er likevel like god!
Vi har gjort det :)

Vet av flere som har vært på smittefest men tenker at så lenge barnet skal eller går i bhg vil han/hun bli utsatt for smitte på et eller annen tidspunkt uansett. Å når det snakkes om eldre barn så er det vel barn som ikke går i bhg lengre eller eldre vil jeg tro.
Min eldste har berga fra vannkopper ved 2 anledninger det har gått i bhg hans :rolleyes:

Var vel bare ca halvparten av de ungene som var på nyttårsbesøk hos oss som faktisk fikk vannkopper. Men de andre fikk det av søskenene sine da...

Et par av ungene i klassen til eldste, altså femteklassinger, har hatt vannkopper i år. Først den ene og to uker senere den andre. Ingen flere etter det, men antar de flest har hatt det tidligere. I grunnen godt gjort å komme to stykker så langt opp i skolen før de får det. Den ene har jo dessutne eldre søsken (den andre har yngre søsken, jeg vet ikke om de fikk det)

Back
Topp