Betennelsesdempende medisiner og fertilitet...

Snart 3.e?

Glad i forumet
Septemberhjertene 2018
Jeg har fått konstatert senebetennelse i kneet og fått utskrevet Etoricoxib Sandoz, det samme som Arcoxia....men så leste jeg at det kan hemme fertiliteten og at man ikke bør ta det når man prøver å bli gravid.
Jeg informerte legen om at vi prøver og tok g-test der som viste negativt. Tr burde komme nå denne uka, med jeg vil jo ikke ta medisin hvis jeg nå er gravid, og ikke hvis det kan gjøre det vanskeligere i fremtiden.:(

Er det noen som har noen erfaringer med disse medisinene? Hvor langvarig er effekten av disse medisinene?
Jeg googlet og fant artikkel om ibux, Voltaren og Etoricoxib og det var ikke lystig lesning!
Det virker som at det hemmer eggløsning hvis man bruker de rundt eggløsningstider....

http://m.side2.no/helse/advarer-kvinner-som-prver-a-bli-gravide-mot-ibux-og-naproxen/3422800021.html

Jeg har blitt raskt gravid hver gang, så hvis effekten sitter i den gjeldende måneden så velger jeg heller å bli kvitt betennelsen og starte ny pp etterpå...men hvordan skal man kunne vite hvor lenge kroppen blir påvirket av medisinene?

Gjelder Nsaids gruppa med medisiner.. Men vet ikke hvor lenge effekten sitter i. Spør på tryggmammamedisin?

Det blir litt som å velge mellom pest og kolera. Senebetennelsen trenger nok de medisinene du har fått for å bli bedre. Kanskje får du en anovulatorisk syklus, men det gjelder ikke alle. Jeg har pleid å ta Ibux 1-2 dager hver mens, men har likevel blitt gravid på første forsøk tre ganger. Som hovedregel skal all medisin være ute av kroppen 7-8 halveringstider etter siste dose. Halveringstiden for arcoxia er 22 timer, så effekten vil nok henge i litt. Du kan jo ringe legen og si at det du har fått ikke anbefales til de som prøver å bli gravide og høre om du kan få noe annet. Evt prøve med Ibux/voltarol gel lokalt, som vil gi en mye lavere konsentrasjon medisin i kroppen.

Takk for gode svar!
Jeg ringte tryggmammamedisin og hun anbefalte meg å vente til jeg fått mensen og begynne med kuren etter det. Det skal være trygt til neste pp:)

Så mye du kan Krølle!:wideyed::)
Jeg stoler på din info og går for medisin når tr kommer.
Takk!:D

Takk for gode svar!
Jeg ringte tryggmammamedisin og hun anbefalte meg å vente til jeg fått mensen og begynne med kuren etter det. Det skal være trygt til neste pp:)

Så mye du kan Krølle!:wideyed::)
Jeg stoler på din info og går for medisin når tr kommer.
Takk!:D

Bruker den medisinen mye i jobben min, og har jo gått doktorskolen, så burde vite litt. [emoji1303] Høres ut som et godt råd du har fått på telefon. Lykke til!

Så flott å ha en lege her på bv:joyful:

Takk! Jeg har jo overlevd bekkenløsning deluxe så dette skal nok gå bra det og:)

Back
Topp