Betennelse-bruk av legemidler

Olse

Forelsket i forumet
Jeg har pådratt meg en øyebetennelse. Var hos fastlegen min i slutten av juni  i forbindelse med dette. Siden jeg var gravid ville ikke legen gi meg den "kloramfenikol"  pga risiko men heller en som heter fucithalmic da den var mindre "farlig".
Nå har det gått 2.5 uke og jeg ble ikke noe bedre.

Dro på legekontoret igjen i dag. Siden fastlegen min nå har ferie kom jeg til en annen doktor. Hun ville gi meg Kloramfenikol da det skal være minimal risiko ifølge henne.
Da jeg kom hjem leste jeg på pakningsinnholdet hvor det står: "Det er risiko for påvirkning av nyfødte som har vært eksponert for kloramfenikol i slutten av svangerskapet. Ved bruk av øyedråper/salve anses eksponering for kloramfenikol å være så liten at det sannsynligvis medfører liten risiko for skadelige effekter på forster eller nyfødt barn". Rådfør deg med lege.

Ble mildt sagt litt forvirret. Og mannen min ringte en optiker som han kjenner for å høre om hun visste noe om dette her. Så sier hun at i følge de bøkene henne har er skal det være liten fare for fosteret ved bruk av kloramfenikol, og egentlig er faren størst i begynnelsen av svangerskapet. Derimot mener hun at det midlet jeg fikk først av fastlegen min faktisk er verre. Og det har jeg brukt i 2,5 uke!

Jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre jeg. For jeg kan jo tross alt ikke gå med en øyebetennelse i 2,5 mnd til. Samtidig blir jeg jo veldig redd da når jeg leser sånn som teksten står om at det er en risiko for barn i slutten av et svangerskap!

Noen som har noe erfaring eller tips?????

Back
Topp