Besvimte på legekontoret, legen ga f***

Bkno8529562

Flørter med forumet
Er i dag 6+2, men hadde store smerter i lyskområdet på høyre side, hatt diare i to dager og fleste symptomene mine er borte, ingen blødning. Jeg er livredd og føler meg så alene.

I tillegg til alt det så føler jeg meg sviktet av helsesystemet, er jeg så sinnsykt frustrert og sint på fastlegen min! Jeg var hos han for å ta blodprøve for å bekrefte graviditet, i det jeg går inn på kontoret merker jeg at jeg kom til å besvime. Å jeg gråter mens jeg så vidt får sakt «nå faller jeg», det ble svart for meg og våkner opp på gulvet, mens han fortsatt sitter å stirrer på pcn! Jeg ligger der på gulvet så sier han «såså hva kan jeg hjelpe deg med i dag»!! Ikke måler han blodtrykk eller tar vare på meg eller sjekker meg for noe som helst eller hjelper meg opp.

Mens jeg får meg opp å skjelver å gråter, må jeg forklare at jeg er gravid. Jeg var egentlig der for et hofte problem jeg har hatt i 9 uker, og tenkte jeg skulle si ifra at jeg var gravid i samme sleng. Jeg har vært 70% sykmeldt pga hofta, og han sier til meg nå er det nok, du er ung det her går over av seg selv. Fysio sier det ikke er så lett og jeg burde fortsette med sykemelding, noe han har sakt til fastlegen også. Så jeg kranglet meg frem til å fortsette sykemeldingen og måtte krangle meg til en blodprøve for å måle hcg. Han viste null interesse for graviditeten, selv om han vet at det er første gang og vi hadde prøvd i 2 år. Ikke fikk jeg noe som helst info om hva som skjer fremover heller.

Jeg føler at bare fordi jeg er ung så blir jeg ikke tatt seriøst (er 25 år). Jeg fortalte han at jeg sleit med å gjøre visse øvelser jeg fikk av fysio, fordi jeg hadde så ømme bryst at det gjorde vondt av å bare puste. Så kjefter han på meg å sier at graviditet ikke er en sykdom og jeg ikke kan klage på det og få sykemelding for det. Det var ikke det jeg ba om en gang!! Jeg informerte han bare at jeg sliter litt med øvelsene akkurat nå og ville ta en prat med fysio om det er noe kan kan gjøre annerledes. Min fysio og fastlege er i samme bygg og samarbeider tett sammen.

Jeg sliter skikkelig med å finne noen å snakke med som kan hjelpe meg. Ringte jordmor men hun sa hu ikke får hjulpet meg med noe før jeg fyller 12 uker. Ikke hadde hun råd om hvem jeg skal henvende meg til hvis ikke fastlege og ikke jordmor. Har satt meg på venteliste til ny lege, men er nr 47 og alle i området mitt har full liste. Jeg er så innmari lei meg og redd og føler ingen bryr seg nok, fordi jeg bare er 6 uker på vei. Det er nesten så de forventer at det skal gå galt..

Ånei.. uff :Heartred

BYTT FASTLEGE! Han hørtes ikke grei ut! Virkelig noe av det værste jeg har hørt. God klem til deg :Heartred

Herregud!! Bytt lege asap! Han der er ikke verdt en skit. Finn en lege som støtter deg og tar deg på alvor ❤️

PS! Du trenger ikke fortsette gå til han bare fordi ingen andre er ledige. Man kan stå uten lege og får da time hos noen som er ledig. I min kommune har de to legekontor, og det ene tar i mot dem som er født første halvdel av året, og det andre dem som er født andre halvdel av året. (Av dem som står uten fastlege i kommunen) Ring kommunen og spør hvordan det gjøres hos deg. Man kan reservere seg fra å gå til enkelte leger også!!

:HeartredHelledussan åå urettferdig behandling! Du har rett på en annen lege. Det er fritt valg i Norge, så du kan vel også velge et annet legekontor. Får helt vondt av hvordan du har blitt behandlet!! Stor klem:Heartpink

Det er noe av det verste jeg har hørt! :wideyed: Du burde melde han til fylkeslegen! Har du noen som står deg nær som du kan fortelle det til og ha som støtte? En venninne, foreldre, søsken, tante, kollega? Ellers kan du be om å få time hos privat jordmor for en prat, det koster jo litt mer, men vil tro at det er verdt det! Lykke til! :Heartred

Herregud så hensynsløst! Få bytta fastlege!

Men synest det er rart at du ikke får til jordmor før i uke 12? Min jordmor ville møte meg så fort som mulig, bare for å prate om graviditeten siden det er min første. Hun foreslo faktisk hjemmebesøk også! Bor riktignok i en liten kommune da, men fortsatt.

Ønsker deg masse lykke til videre, du skal ikke føle deg alene i denne tiden :Heartred

Uff så vondt å bli møtt på den måten!
Syns også det er rart du ikke fikk komme til jordmor før uke 12. Som lillemy skrev, fikk jeg også komme inn med en gang. Kanskje det er en ide å få time privat? Jeg merket det var utrolig godt å snakke med jordmor i forhold til legen min. De har en mye større forståelse av hva en går igjennom.
Stor klem[emoji173]️

Du skal ha noen der som forstår seg på graviditet! Helt forferdelig det du forklarer og vil fortelle deg at min lege er sånn man skal være. Da jeg fortalte ble hun kjempe glad og jeg ble sykemeldt nesten før jeg skjønte jeg måtte det (fikk ikke i meg væske og mat). Aldri gå til ham igjen og føler flere må høre om denne legen!

Omg!!!! BYTT LEGE med en eneste gang og meld han opp! Ikke greit!!!!!

Meld videre om han med det samme og få byttet, slik skal det virkelig ikke være.

Jeg har prøvd å bytte lege, men alle i mitt område og nær område har venteliste på opp til 60. Jeg har sendt mail til kommunen og bedt om hjelp der, ikke fått svar en uke senere. Jordmor ville ikke ha noe med meg å gjøre før jeg er 12 uker, uansett hvor frustrert og lei meg jeg var når jeg snakket med hu. Har nå brukt privat allmennlege å betalt 1500 for en konsultasjon, det sier seg selv at jeg ikke kan holde på sånn hver gang jeg må snakke med lege, det er penger jeg ikke har å bruke hver gang. Så jeg vet faktisk ikke hva jeg skal gjøre

Jeg har prøvd å bytte lege, men alle i mitt område og nær område har venteliste på opp til 60. Jeg har sendt mail til kommunen og bedt om hjelp der, ikke fått svar en uke senere. Jordmor ville ikke ha noe med meg å gjøre før jeg er 12 uker, uansett hvor frustrert og lei meg jeg var når jeg snakket med hu. Har nå brukt privat allmennlege å betalt 1500 for en konsultasjon, det sier seg selv at jeg ikke kan holde på sånn hver gang jeg må snakke med lege, det er penger jeg ikke har å bruke hver gang. Så jeg vet faktisk ikke hva jeg skal gjøre

Jeg ville ringt til de andre legekontorene. Selvom de har lang venteliste kan de ta deg inn om du ringer og forteller om din situasjon! Lykke til :Heartred

Jeg skjønner frustrasjonen din over et møte med det som virker som en lite empatisk lege. Du fortjener å bli møtt med empati og respekt, samt faglig dyktighet. Men det du ikke kan kreve er en sykemelding, det er opp til legens vurdering og ingen som kan tvinge han til.

Forstår de har lang ventelister men ville satt med på venteliste uansett slik at du på sikt kan få ny lege, legen du har blir også ditt barns lege om du ikke gjør noe, og skal jo brukes senere etter du er gravid også med behov...

Eller du kan håpe du er like heldig som meg, var passe fornøyd med legen min men så sluttet ham og jeg fikk en ny som jeg opplevde var bedre;)

Jeg skjønner frustrasjonen din over et møte med det som virker som en lite empatisk lege. Du fortjener å bli møtt med empati og respekt, samt faglig dyktighet. Men det du ikke kan kreve er en sykemelding, det er opp til legens vurdering og ingen som kan tvinge han til.

Jeg har hatt sykemelding pga artritt i hofte i 10 uker. Den legetimen var for en fortsettelse av det da det ikke har blitt bedre. Jeg ba ikke om sykemelding fordi jeg er gravid og har ømme bryst [emoji28] men han har den holdningen at jeg bare er der for å få sykemeldinger, å jaa!! Jeg er jo det! Har tross alt en stor betennelse i hofta og jobben min er svært fysisk med bæring av tunge møbler hver eneste dag [emoji28] det var bare en frekk måte av legen å kjefte på meg å si at graviditet ikke er en sykdom å jeg kan ikke klage på det, syns det var en merkelig greie å si [emoji848]

Jeg har nå klagd legen videre, kommunen sa de ikke kunne komme med noen råd eller blande seg inn heller, så jeg får ta denne kampen alene. Har i mellomtiden ringt andre legekontorer og fått meg en ny fastlege! Jeg får håpe at alle gode ting kommer i 3 å denne fastlegen gjør den jobben han er utdannet for å gjøre med en dæsj medmenneskelighet [emoji28] (første fastlege ga bare medisiner til alt fra ny kvise på ryggen til smerter i tåa og viste ingen faglig kunnskap og delte bare ut sykemelding som om det ikke betydde så mye og nr to kunne ikke brydd seg mindre om å utrede meg for artritt i hofte) eller så er jeg max uheldig med de jeg har hatt [emoji21]

Jeg har nå klagd legen videre, kommunen sa de ikke kunne komme med noen råd eller blande seg inn heller, så jeg får ta denne kampen alene. Har i mellomtiden ringt andre legekontorer og fått meg en ny fastlege! Jeg får håpe at alle gode ting kommer i 3 å denne fastlegen gjør den jobben han er utdannet for å gjøre med en dæsj medmenneskelighet [emoji28] (første fastlege ga bare medisiner til alt fra ny kvise på ryggen til smerter i tåa og viste ingen faglig kunnskap og delte bare ut sykemelding som om det ikke betydde så mye og nr to kunne ikke brydd seg mindre om å utrede meg for artritt i hofte) eller så er jeg max uheldig med de jeg har hatt [emoji21]

Så bra du fikk ny lege!! Lykke til :Heartpink

Back
Topp