Bestilling av tidlig ul

rosahårdått

Forumet er livet
Novemberlykke 2015
Når gjør dere det? :) privat eller via lege? :)
Jeg har ikke bestillt noen lege time enda. Men jeg burde ha gjort det for har en del blodprøver som skulle ha vert tatt pga en gastrick bypass oprasjon.

Last edited:
Jeg vet ikke sikkert, men om du har vært operert (bypass er hjertet, om jeg ikke husker feil?) så har du i enkelte tilfeller der svangerskapet kan være farlig for mors helse krav på tettere oppfølging - derav tidlig ultralyd. Ville tatt kontakt med legen og hørt om dette, verste de kan si er nei (og det er jo positivt om det betyr at kroppen din vil takle et svangerskap like godt som ei uten denne operasjonen).

Vil tro du har krav på tettere oppfølging på lik linje som diabetes. Svigermor hadde hjerteproblemer under siste 2 svangerskap, og fikk oppfølging og fødsel på Riksen. Dette er jo også 24 og 28 år siden, så vil tro det er likt nå også (eller mer oppfølging) :)

Jeg vet ikke sikkert, men om du har vært operert (bypass er hjertet, om jeg ikke husker feil?) så har du i enkelte tilfeller der svangerskapet kan være farlig for mors helse krav på tettere oppfølging - derav tidlig ultralyd. Ville tatt kontakt med legen og hørt om dette, verste de kan si er nei (og det er jo positivt om det betyr at kroppen din vil takle et svangerskap like godt som ei uten denne operasjonen).

Vil tro du har krav på tettere oppfølging på lik linje som diabetes. Svigermor hadde hjerteproblemer under siste 2 svangerskap, og fikk oppfølging og fødsel på Riksen. Dette er jo også 24 og 28 år siden, så vil tro det er likt nå også (eller mer oppfølging) :)
Oj så nå jeg hadde glemt ett ord :o jeg har hatt gastrick bypass. Altså jeg har hatt en slanke oprasjon. Er derfor jeg skulle ha tatt noen blodprøver. Det er over 2 år siden som er det de anbefaler, å jeg spiser per i dag tilnærmet normalt :) så det burde egentlig ikke være en grunn men jeg kan jo høre med han altså men tviler på at jeg får pga det :)
Tror nok jeg må bestille privat :)

Jeg fikk henvisning av lege ved første kontroll pga tidligere spontanaborter. Vet derfor så alt for godt at et hjerte som slår ikke er noen garanti, men det gir en trygghet der og da. Skal inn om 2-3 uker regner jeg med, i uke 7-8.

Bestiller privat der jeg var sist for Uke 11 og rundt uke 28-29 for 3D. Bestiller legetime rundt uke 8-9 tenker jeg for henv til ord UL, deretter tenker jeg å bare gå til JM

Oj så nå jeg hadde glemt ett ord :o jeg har hatt gastrick bypass. Altså jeg har hatt en slanke oprasjon. Er derfor jeg skulle ha tatt noen blodprøver. Det er over 2 år siden som er det de anbefaler, å jeg spiser per i dag tilnærmet normalt :) så det burde egentlig ikke være en grunn men jeg kan jo høre med han altså men tviler på at jeg får pga det :)
Tror nok jeg må bestille privat :)

Åja hehe, da gir det litt mer mening! Men det kan jo uansett være nok til at du får oppfølging :) Hør med legen og still litt krav.

Om spiren er der kommer jeg ihvertfall til å spørre om tidlig ultralyd grunnet tidligere SA og jeg vet jeg selv er ganske engstelig av meg.. Så stressnivået er nok ganske høyt om jeg må vente til uke 18/19 og oul. Men får jeg det ikke betaler vi bare for det selv - verdt alle pengene :)

Åja hehe, da gir det litt mer mening! Men det kan jo uansett være nok til at du får oppfølging :) Hør med legen og still litt krav.

Om spiren er der kommer jeg ihvertfall til å spørre om tidlig ultralyd grunnet tidligere SA og jeg vet jeg selv er ganske engstelig av meg.. Så stressnivået er nok ganske høyt om jeg må vente til uke 18/19 og oul. Men får jeg det ikke betaler vi bare for det selv - verdt alle pengene :)
Det er nettopp det det er :D så skal på tidlig ul uansett :) klarer ikle vente så lenge med å se den lille <3

Jeg tror jeg gjør det privat, syns ikke legen er så forståelsesfull og ser poenget med tidlig ul. Har lyst til å sjekke hjertelyd i uke 6-8, og helst en gang til før uke 12. Hadde en MA sist jeg var gravid og har særdeles lite lyst til å gå rundt å tro jeg er gravid når det ikke lenger er liv...

Jeg tror jeg gjør det privat, syns ikke legen er så forståelsesfull og ser poenget med tidlig ul. Har lyst til å sjekke hjertelyd i uke 6-8, og helst en gang til før uke 12. Hadde en MA sist jeg var gravid og har særdeles lite lyst til å gå rundt å tro jeg er gravid når det ikke lenger er liv...

Det skjønner jeg godt :(

Hadde SA sist jeg var gravid, og kjenner meg selv såpass at jeg trenger stadige bekreftelse på at lille spire lever når testen er positiv!

Tror vi kommer til å ta én UL rundt uke 8-9 og en etter uke 12, men før OUL (rundt uke 13-14) :) Og 3D rundt mellom uke 27-30 en gang så klart :D

Jeg fikk time til UL i dag. Skal 31. mars, uke 8+4:) Jeg hadde et høyrisikosvangerskap sist, så hadde en del kompikasjoner i tillegg til at jeg er konisert. Jeg kontaktet bare legen jeg hadde på Nasjonalt senter for fostermedisin/St. Olav sist , og fikk time fort. Får trolig all oppfølging på St. Olav, mest for å trygge meg og måle livmorhalsen :)

Jeg bestiller privat uke 6, sjekke hjerte og str i forhold til termin. Sist fikk jeg SA, da var jeg på UL uke 8 pga blødninger, fosteret var mindre enn det det skulle være. Hadde jeg vært i uke 6 så hadde jeg nok sett det da også. Så sjekke dette er viktig for meg. :) så får jeg tidlig UL uke 13 tror jeg pga epilepsi, og sist fikk vi vite kjønnet uke 13 :)

Har bestilt privat 9+0. Håper legen henviser meg også, men tør ikke håpe på noe. I forrige svangerskap var jeg hver 3.uke på UL hos kk. Blir rart å ikke ha det samme "tilbudet" nå.

Back
Topp