Bestille tidlig ul til uke 12

Mammato

Termin 5. september 2015
Septemberlykke 2015
Hei! Jeg skal til tidlig ul og har bestilt til jeg er 12+1. Er det greit ifht å sjekke nakkefold o.l? Eller bør jeg ta når jeg er 11+1?

Vil tro det er innenfor, sier de ikke uke 10-13? Vi målte da jeg var 11+5 (+- noen dager) sist.. :)

"Min" jordmor mente det var kun i denne uken disse målingene kunne sjekkes og være representative. :-)

Bestiller dere privat ultralyd? Eller bestiller dere hos jordmor hvis dere vil ha tidlig ultralyd for å sjekke nakkefold o.l.?

Bestiller dere privat ultralyd? Eller bestiller dere hos jordmor hvis dere vil ha tidlig ultralyd for å sjekke nakkefold o.l.?
Hvis du ikke har en grunn til å få fosterdiagnostikk, så må du bestille privat. Det er i utgangspunktet ikke lov å ta UL med den hensikt å måle nakkefold, men det er fullt av private som er villig til å gjøre det likevel... Dersom de da "tilfeldigvis, uten å ha ment å sjekke" oppdager noe, så får du tilbud om full pakke fosterdiagnostikk med alt det innebærer...

Jeg fikk beskjed der jeg skal på ul at de kan se etter kromosonfeil ol fra 11+0 til uke 16 eller noe. En annen sak er at grensen for selvbestemt abort vel er 12+0.

Hvis du ikke har en grunn til å få fosterdiagnostikk, så må du bestille privat. Det er i utgangspunktet ikke lov å ta UL med den hensikt å måle nakkefold, men det er fullt av private som er villig til å gjøre det likevel... Dersom de da "tilfeldigvis, uten å ha ment å sjekke" oppdager noe, så får du tilbud om full pakke fosterdiagnostikk med alt det innebærer...

Oki. Takk!! Var på innvendig ultralyd i uke 8 pga blødninger. Men da så man liksom ikke så mye:)

Jeg fikk beskjed der jeg skal på ul at de kan se etter kromosonfeil ol fra 11+0 til uke 16 eller noe. En annen sak er at grensen for selvbestemt abort vel er 12+0.
Ja... lurer på om det egentlig er mulig senere også hvis det er kromosomfeil, men da må man søke eller no. Det er uansett ikke aktuelt for meg. Jeg vil bare vite det slik at jeg i tilfelle får bedre tid til å forberede meg...

Back
Topp