Bestemor/far vs mormor/far og farmor/far

Esereht♡

Gift med forumet
Februar 2014 - Skjult forum
Oktoberlykke 2019
Har dere funnet ut hva kommende besteforeldre skal kalles, har de bestemt det selv eller er det kommet 'naturlig'?

Selv har jeg kalt mine besteforeldre mormor og morfar på morsiden, bestemor og bestefar på farsiden. Min samboer derimot har kalt alle 4 sine besteforeldre for bestemor og bestefar. Jeg liker ikke bestemor og bestefar pga jeg ikke har noe supert forhold til de jeg kaller bestemor og besterfar, derfor blir det feil for meg å si at noen er 'best'.
Min mor og far er med på å bli kalt mormor og morfar, men svigers hører jeg ofte kaller seg for bestemor og bestefar. Har ikke lyst til at noen av dem skal være 'best' og føler det er mest naturlig at de blir farmor og farfar, sambo er litt uenig med meg og vil ha bestemor og bestefar... :P hvordan får jeg han og svigers over på min side? ;) Lurer på å kalle dem farmor og farfar til ungen når han er ute, smyge det inn på en måte, men føler også at vi kanskje bør ha en enighet ... Hva gjør dere?

Mine foreldre blir bestemor og bestefar, for det er det vi er vant til på min side. Min samboers foreldre blir farmor og farfar.

Sent from my iPad using BV Forum

Her blir det mormor, morfar, farmor og farfar :) Jeg og mannen er enig i det, så våre foreldre får bare finne seg i det :P

Her blir det bestemor og bestefar (foreldrene til gubben da jentungen hans kallar dei det allerede) mine vil bli kalt: besta og lesten, besten og lesta ;)

Last edited:
Jeg har hatt bestemor, bestefar og mormor (morfar døde før jeg ble født). Etterhvert som søsknene mine har fått barn har mine foreldre blitt bestemor og bestefar for sine 4 barnebarn, så de er blitt veldig vant til å bli kalt dette.

Men på mannen min sin side er foreldrene hans skilt og gift på nytt. Moren hans og stefar er farmor og farfar for de 3 barnabarna de har, og faren og stemoren er bestemor og bestefar. Siden mannen min har skilte foreldre må nesten de få 'bestemor' og 'bestefar', men jeg kjenner at det blir litt rart at mine barn skal kalle foreldrene mine 'mormor' og 'morfar'... spesielt 'morfar' siden jeg aldri har hatt en morfar.

Her blir min mamma og stefaren min bestemor og bestefar, er det eg et vant med å mamma ville ikke være noe mormor for vi er ikke vant med det.
Min kjæres foreldre blir farmor og farfar noe vi begge er vant med at far siden heter :)

<3 venter en gutt 06.02.2014<3

Her blir alle fire bestemor og bestefar, men vi skal legge til bosted, så mine foreldre blir bestemor og bestefar på Sjøvegan, mens svigers blir bestemor og bestefar i Solbergelva. Det er mest naturlig. Pratet ei stund om å kalle mine foreldre mor og far, men så ombestemte vi oss.

Her kalles mine foreldre mormor/morfar og sambo's mor farmor.
Faren til sambo er død men omtaler han som farfar når vi prater om han.
Samboeren til svigermor blir bare omtalt ved navn.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Jeg og sambo har begge hatt mormor og morfar og farmor og farfar. Når jeg ble gravid første gang hadde jeg stort ønske om at mine foreldre skulle være bestemor og bestefar og hans foreldre farmor og farfar. Heldigvis tenkte svogeren min og fruen det samme slik at sambo og broren hans sine foreldre ble farmor og farfar og mine ble besteforeldre. Mamma og pappa satte veldig pris på at vi ville bruke bestemor og bestefar til dem siden de har meg og min bror og da kan evt min bror sine framtidige barn også bruke bestemor/far :-) synes det er så koselig med bestemor/far og mamma og pappa kler det godt :-)

Jonathan 09, lillesøster 14 ♥

Hehe jeg tenkte akkurat det samme som deg ang svigers og "beste". Hadde ønske om å kalle de farmor og farfar. Men på en annen side er de "gamle" (ikke i alder egentlig da) og passer til å være besteforeldre. Har et koseligere forhold til "farfar", bestefar har jeg aldri brukt. Så det går helt greit at de er bestemor og bestefar nå. De har også en datter så for eventuelle søskenbarn (med mine tvil på at det noen gang skjer) så er det best at de har samme navn da.

På morsiden er det "mor" og "far". Det er det jeg er vant til. Koselig og nært. Pappa skriver "morfar" på kort og sånn men vi sier bare "far". Mamma var veldig klar på at hun skulle hete "mor". Hun følte seg ikke gammel nok til å hete bestemor :p Mor er også mer nært synes jeg og hun er den som har mest med sønnen vår å gjøre.

Her blir det mormor og morfar, også har hvertfall mammaen til samboeren min krevd at hun skal være bestemor og ikke farmor (fordi hun føler seg gammel hvis hun blir kalt farmor) gjør meg sykt grinete, for det bestemmer ikke hu! Men føler meg råtten hvis hu ikke får vilja si :/

Sent from my iPad using BV Forum

Her er det slik :

Min mor: bestemor
Min far: moffa
Min stemor : mommo

Svigerfar: bestefar
Svigermor: besta
Stesvigerfar: oki (dette har barna kommet på)

:)

Sent from my iPhone using BV Forum

Rart å lesa alle svar, me alle har ulike grunnar og tankar om kvifor.
Sånn som "mor & far" - alle kallar foreldrene til pappa for mor & far, men ikkje eg. Eg seie bestemor/far, klare ikkje å sei det andre fordi det blir så gammalt for meg :P Kan skimta i hukommelsen at ne klalte oldemor/far for det.

Også mulig at barna bestemmer sjølv, spesielt den første. Ei vennine kalte si for mimmi og dei andre barnebarna følgte etter.
Son til ei vennine kallar si mormor for måne :)

Mine foreldre er bestemor og bestefar og hans er farmor og farfar.

Svigermor er uenig, men det driter jeg i (hun vil at de skal hete mormor og bestefar).

Hehe:p morsomt å se alle forskjellige svarene.
Har nok veldig mye å gjøre med hva vi er vant til og vokst opp med:)

Jeg er vokst opp med besteforeldre bare på morsiden, sambo er vokst opp med besteforeldre på begge sider. Alle ble kalt for bestemor/bestefar. Jeg tenker at begge sett med besteforeldre blir kalt bestemor/bestefar her også, så får vi heller legge til stedsnavn.

Ser for meg at de får mest kontakt med mine foreldre uansett, siden faren til sambo bor et par timer unna og moren hans er relativt uinteresert.

Jeg synes det er veldig koselig når barna finner navn på de selv jeg da :-)
Jenta her hadde navn på alle besteforeldrene, men tror ikke svigers likte navnene de hadde "fått" så de bestemte seg vel bare for å bli kalt farmor og farfar.
Mine foreldre blir kalt Nonnon og Boppa :-P

Sent from my LG-D802 using BV Forum mobile app

Har ikke tenkt over dette engang jeg :p tenker de finner ut av det selv, bryr meg ikke så mye om hva besteforeldrene kaller seg :)

Mine foreldre blir bestemor og bestefar.

Da niesa mi var lita klarte hun ikke å si bestefar, så det ble "Tæssetasse" istedet. Hihi!

Back
Topp